Igennem årene har opgaven som steward ved Formel 1-løb generelt været forsøgt løst på to måder: enten havde man de samme stewards til hvert løb eller også skiftede de fra løb til løb. Det er sidste version, man man har benyttet de seneste år.
F1s løbsdirektør Michael Masi har efter sin tiltræden været talsmand for at give kørerne friere tøjler, hvilket har givet hårdere mand-mod-mand-dueller (billedet herover med Vettel og Hamilton i Canadas GP), dækgnubberi, puffen og ikke mindst direkte sammenstød. Men de løse tøjler har alligevel givet udfordringer.
Således peger kritikere på, at der mangler mere konsekvens i de skiftende stewards afgørelser. Der peges bl.a. på situationen på Monza, hvor Charles Leclerc slap med en advarsel (sort/hvidt flag), da han skubbede Lewis Hamilton af banen og efterfølgende tog sejren på Ferraris hjemmebane.
I næste løb på Silverstone blev der til gengæld set igennem fingre med puffen og dækgnubberi mellem Max Verstappen og Charles Leclerc. Ifølge flere køreres synspunkt skaber det forvirring, når afgørelserne ikke er konsekvente - men ikke hos Verstappen.
Abu Dhabis Grand Prix 2019. Starten, hvor Pierre Gasly rammes af Lance Stroll
Copyright Racing Point Force India
“I virkeligheden er det jo det samme, som i fodbold,” udtalte Red Bull-køreren til Autosport.
“Der har de jo forskellige dommere til hver kamp. Nogle giver hurtigere gult kort end andre. Sådan er det bare.”
“Somme tider kan du slippe med et gult kort, og i næste kamp er der en ny dommer, og så får du et rødt kort.”
“Det er nøjagtigt det samme i Formel 1.”
Verstappen er heller ikke uden forståelse for den pressede situation, som stewards ofte er i, når der skal træffes hurtige og vigtige afgørelser.
“Det er ikke nemt for dem. De ønsker jo ikke at uddele straffe, men somme tider er de bare tvunget til det, for det er sådan regulativet er skrevet,” lød det fra Verstappen.