F2-ulykken: Anthoine Hubert udsat for 81,8 g

FIA har fremlagt den endelige rapport om dødsulykken på Spa-Francorchamps. Rapporten analyserer årsagerne til ulykken og giver et indblik i FIA’s analyser af hændelser under løb. BMF1 giver dig et kort resumé.

Anthoine Hubert . Copyright FIA Formula 2

Af: Jesper Emke Clausen (jc@bmf1.dk) d. 9/2 2020 klokken 17:02

FIA’s analyse af dødsulykken under Formel 2-løbet på Spa-Francorchamps sidste år er netop blevet fremlagt. Ulykken kostede Anthoine Hubert livet, og Juan Manuel Correa blev alvorligt kvæstet.

Men nu har FIA rekonstrueret forløbet ved hjælp af data, samtaler med de involverede, fysiske beviser og analyse af videomaterialet.

Kommissionen for sikkerhed hos FIA konkluderer, at ulykken skyldtes en kædereaktion af forskellige hændelser, og at man ikke kan pege på enkelt udløser af ulykken. Derfor kan man heller ikke give en bestemt kører skylden for ulykken. Både marshalls og løbsledelsen får ros for at have handlet „rettidigt og korrekt“.

Alligevel giver rapporten en detaljeret beskrivelse af hændelsesforløbet: Rapporten fokuserer på de fire kørere Anthoine Hubert (team Arden), Juan Manuel Correa (team Charouz), Giuliano Alesi (team Trident) og Ralph Boschung (team Trident).

Hele hændelsesforløbet varede 14,6 sekunder og blev udløst af Alesi, da han mistede kontrollen over sin bil i kurve 3 (Eau Rouge), spandt rundt og 1,9 sekunder senere ramte barrieren med bagenden først. I kurve 4 (Raidillon) kom bilen tilbage på banen.

Rapporten peger på et tryktab i højre baghjul der gjorde, at Alesi mistede kontrollen. Som følge af kollisionen med barrieren røg der flere vragdele ud på banen.

I et forsøg på at undvige Alesis bil og vragdele, undveg Boschung og Hubert mod højre og kørte ud på det asfalterede afkørselsområde. Denne reaktion skete, før der var gule flag. De første gule flag blev vist af marshallen på post 5 1,8 sekunder, efter Alesis bil havde ramt barrieren.

Under den manøvre bremsede Boschung kraftigere end Hubert, der også ville undvige højre om, men han kørte ind i Boschungs bagende og mistede sin frontvinge, mens Boschung fik en dækskade.

Hubert mistede kontrollen, mens han kørte 262 km/t og ramte ind i den højre barriere med en hastighed på 216 km/t og i en vinkel på ca. 40 grader. Denne kollision blev målt til 33,7g. I den forbindelse blev hans bil slynget op i luften og tilbage på banen, så den vendte med venstre side mod køreretningen for de andre biler.

Correa kørte på det tidspunkt gennem kurve 4 på ideallinjen i højre side af banen, da han ramte vragdelene fra Alesis bil. Det var 1,5 sekunder efter der blev vist gule flag. Derved beskadigede han det højre forhjulsophæng og mistede frontvingen og til sidst kontrollen over bilen.

Hans Formel 2-racer blev derefter tvunget mod højre og ramte Hubert, der stort set holdt stille midt på banen, 1,6 sekunder efter i en vinkel på 86 grader og med en hastighed på 218 km/t. I kollisionen blev Correa udsat for 65,1 g og Hubert for 81,8 g.

Anthoine Hubert vinder i Monaco 2019.Anthoine Hubert vinder i Monaco 2019.
Copyright FIA Formula 2


Som følge af kollisionen med Correas bil blev Huberts Formel 2-racer accelereret op til en hastighed på 105,4 km/t og ramte barrieren igen, før han igen blev slynget tilbage på banen.

2,5 sekunder efter kollisionen blev der svunget dobbelte gule flag. 2,7 sekunder senere kom det røde flag, og 2,6 sekunder derefter standsede Correas bil med bunden i vejret.

Kun 12 sekunder efter Alesi mistede kontrollen med sin bil, blev det medicinske førstehjælpsteam alarmeret, hvilket skete umiddelbart efter de dobbelte gule flag – og før Correas bil var helt standset. 54 sekunder efter det røde flag var det første medicinske personale til stede ved Huberts bil.

16 sekunder efter det røde flag opstod der en brand under Correas bil som følge af udløbet benzin, men en marshall kunne hurtigt få slukket ilden. Amerikaneren modtog førstehjælp 69 sekunder efter det røde flag. Det første bjærgningsteam indtraf inden for 2 minutter efter ulykken.

Desuden fremhæver rapporten, at de informationer og erfaringer, som man har fået i forbindelse med denne ulykke, vil blive anvendt til at forbedre sikkerheden inden for motorsport. I 2019 undersøgte FIA’s sikkerhedskommission 28 alvorlige og dødelige ulykker.

OM SKRIBENTEN

Jesper fra BMF1 Jesper er cand.mag. i Moderne Kultur fra Københavns Universitet med speciale i biler og bor til dagligt i Berlin.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« F1 laver TV-dækning af vintertestene Mercedes afslører 2020 bemaling »