Sagen om Ferraris motorer vil ingen ende tage: Mediet „F1 Insider“ skriver, at der nu er sendt endnu et brev til FIA og F1-rettighedsindhaverne Liberty Media angående FIA’s hemmelige aftale med Ferrari.
I dette andet brev skulle ”The Magnificent 7”, som de 7 teams angiveligt nu bliver kaldt i paddocken i Melbourne, mere eller mindre direkte kritisere Jean Todt for med vilje ikke at have behandlet sagen transparent og fair.
Det er desuden kommet frem, at FIA og det officielle Formel 1-establishment frarådede Mercedes, Red Bull & co. at nedlægge officiel protest mod Ferraris motorer i Abu Dhabi: I Abu Dhabi blev Ferrari straffet, da der var 6,6 liter benzin mere i tanken på Charles Leclers bil, end der var angivet på det officielle datablad.
Ferrari fik en bøde på ca. 375.000 kroner, og FIA skulle have lovet de forskellige teams, at de nok skulle se på sagen i forhold til sæsonens tidligere løb, hvor Ferrari bl.a. vandt på Monza og på Spa.
Men en hemmelig aftale mellem Ferrari og FIA var næppe det, som man forventede ville afslutte sagen, og derfor blev de 7 teams seriøst sure.
Af den grund retter teamsene nu skytset mod FIA’s præsident: Spørgsmålet er, om han kan være fair og neutral i sin rolle som FIA-præsident.
Det er velkendt, at Jean Todt har en fortid hos Ferrari og vandt verdensmesterskaber på samlebånd sammen med Michael Schumacher. Derfor er det heller ikke særligt overraskende, at Todt stadig har kontakt til sit gamle team, især da han var Mattia Binottos chef for år tilbage. Men måske er det mindre kendt, at Jean Todts søn, Nicolas Todt, er Charles Leclercs manager.
Ungarns Grand Prix 2001 - Podiet med Michael Schumacer, Rubens Barrichello og Jean Todt
Copyright Ferrari
Jean Todt afviser alle anklager og afviser også at have frarådet en officiel protest mod Ferrari. Der var ganske enkelt ikke beviser nok til at dømme Ferrari, mener Todt.
Men det tvivler de andre teams på. En anonym kilde fra et af teamsene udtaler følgende over for det tyske bilmagasin ”auto motor und sport”: ”Der findes en software, der viser, at Ferrari har manipuleret flowsensorerne i benzinsystemerne på bestemte tidspunkter. Der findes effektdata, der entydigt dokumenterer, at Ferrari i bestemte perioder kunne øge effekten. Disse data står i skarp kontrast til dataene fra [Ferraris] kunde-motorer, hvor dette åbenbart ikke var muligt.”
Videre siger kilden: „Der er også sagen med benzindifferencen under Abu Dhabis grandprix. Der er tegn på, at denne uforklarlige effektforøgelse først forekom efter Australiens grandprix og forsvandt efter Mexicos grandprix – sjovt nok netop på det tidspunkt, hvor man begyndte at mistænke Ferrari for at snyde. Og der findes beviser på, at Ferrari var i stand til at fylde mere benzin i bilerne, end det var oplyst.“
Et andet højtplaceret teammedlem udtaler til „F1 insider“: „Hvad skal vi overhovedet med FIA, hvis de som regelvogtere slet ikke kan vogte reglerne?”
Formel 1-boss Chase Carey udtaler, at han ikke har haft noget med den pågældende aftale eller undersøgelsen af Ferraris motorer at gøre.