Det er afgørelsens dag for Renault på fredag: Den 29. maj fremlægges redningsplanen for Renault, og det frygtes, at Renault bliver nødt til at forlade Formel 1.
Baggrunden er, at Renault-koncernen i længere tid har haft økonomiske problemer, og coronakrisen har gjort det hele meget værre.
Frankrigs erhvervs- og økonomiminister Bruno Le Maire har over for avisen „Le Figaro“ bekræftet, at Renault har ansøgt om et lån på over fem milliarder euro, altså ca. 37,5 milliarder danske kroner.
Men den franske regering har ikke bare tænkt sig at låne Renault pengene uden videre: Renault skal kunne dokumentere, at de også kan og vil spare penge. Den franske stat ejer 15 procent af Renault.
Le Maire skruede bissen på og udtalte til radiokanalen Europa 1, at Renault var i fare for helt at forsvinde, hvis de ikke finder en holdbar løsning.
Umiddelbart virker F1 som et oplagt sted at stikke sparekniven ind: I fire år har Renault-teamet nu prøvet på at komme tættere på toppen, men det er kun blevet til pladser i midterfeltet.
I 83 løb har man som maksimum opnået tre 5. pladser og en 4. plads (med Daniel Ricciardo i 2019 på Monza). Der har ikke været nogen podiepladser eller løbssejre.
Desuden regnes Renault-motoren for at være den dårligste motor i Formel 1-feltet. Og fra næste år er der heller ingen motorkunder længere.
Der er faktisk kun én ting, der taler for en fremtid i Formel 1: Fernando Alonsos comeback til Renault, som han blev verdensmester med i 2005 og 2006. Måske kunne det give Renault en form for boost.
Desuden kan budgetloftet på 145 millioner dollars eventuelt holde Renault i gamet, såfremt man forstår at forvalte økonomien korrekt – og Alonso ikke kræver flere milliarder i løn.
Renault chef Cyril Abiteboul
Copyright Renault F1
Renaults teamchef Cyril Abiteboul gør det bedste han kan for at sprede håb og optimisme. Over for „Autoweek“ dementerer han rygterne om, at Renault snart forlader F1: „Det kan jeg dementere. Men jeg kan ikke garantere, at rygterne forsvinder. De bliver ved med at svirre hele tiden og har gjort det lige fra starten…“.
På fredag får vi at se, om optimisten Abiteboul har ret...