Formel 1 Experten: Red Bull-emperiet i forfald

Red Bull har fyret sin holdchef. Designguro Newey er smuttet, sammen med andre ledende medarbejdere. Er Red Bull ved at lukke ned for deres Formel 1-aktiviteter, eller skal der bare frisk blod til? Det prøver vi her at svare på.

BMF1 i pitten på Monza . Copyright Lea Anna Petersen

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 10/7 2025 klokken 10:07

Christian Horner er fortid hos Red Bull.

Det er ret vildt at tænke på, at Horner er den eneste der har været holdchef for Red Bull. Og nu er han smidt på porten.

Det forlyder, at Verstappen-klanen har forlangt Horners hoved på et fad, hvis Max Verstappen skulle forblive en del af holdet.

Men er det rigtigt at give en kører så meget magt, uagtet at han angiveligt er den eneste der kan køre den hurtige, men vanskelige Red Bull-racer?

Red Bull har ikke givet deres kørere magt tidligere. Så hvorfor nu?

Sebastian Vettel var mindst lige så utilfreds med udviklingen af deres bil, da man skiftede over til turbo-motorerne og begyndte at anvende batterier, hvilket endte med at han forlod holdet til fordel for Ferrari.

Men det fik ikke ledelsen til at se på Horner som problemet, så hvorfor nu?

Op til 2024 sæsonen var der anklager fra en kvindelig medarbejder mod Horner, som han havde krænket. En sag som Verstappen-familien, med far Jos i forgrunden, benyttede til at forsøge at få Horner fyret, dog uden det lykkedes. Tværtimod blev Jos sendt på porten med en besked om, at han først kunne komme i paddock igen, når han havde lært at tilpasse sig.

Men Adrian Newey havde angiveligt fået nok af Horners ledelsesstil, selvom det aldrig har været udtalt officielt, hvilket fik ham til at annoncere at han ville gå på pension.

Samtidig var der flere andre ledende personer, som havde valgt at forlade Red Bull til fordel for Aston Martin. Det endte med at friste Newey så meget, at pensionen blev udskudt.

Ingen af disse har udtalt, at de stoppede på grund af Horner, men at de blot blev fristet af de muligheder, de fik hos Aston Martin.

Det er dog ikke kun folkene i kulissen, der er problemer med.

Siden Daniel Ricciardo forlod holdet, da han ikke kunne se at der var plads til ham ved siden af Verstappen, har de ikke formået at få en rigtig konkurencedygtig kører i den anden bil.

Kun Verstappen har kunne køre den lumske Red Bull-racer, der er blevet udviklet mere og mere til at passe hollænderen, som angiveligt virker til at have markant anderledes, end den måde alle andre vil have en bil på.

Perez var nogenlunde med i starten, men det hele faldt helt fra hinanden, da Newey stoppede med at udvikle på bilen.

Lawson og Tsunoda er tydelige beviser på, at det kun er Verstappen, der kan køre Red Bull-raceren, som den er nu. De gange hvor de andre har kørt nogenlunde, har Verstappen været langsom.

Det ændrer dog ikke ved, at Red Bull-holdet mest af alt ligner et hold, der er ved at falde fra hinanden og at grunden til det, paradoksal nok, mere ligger i Verstappen-lejren, end hos Horner.

De nye 2026-biler bliver markant anderledes, hvilket i første omgang vil betyde, at de ikke bliver tilpasset en enkelt kører, hvilket igen vil betyde at den kører, som Red Bull vælger at sætte i anden-bilen i 2026 vil være bedre stillet. Spørgsmålet er så, om Verstappen vil være hurtig, eller om han vil falde tilbage i feltet med de nye biler.

Kommer Red Bull ikke hurtigt tilbage til toppen af Formel 1, vil Red Bull GmbH miste sin tålmodighed og trække sig fra sporten. Deres brand kan ikke tåle, at de ikke er med blandt de bedste.

Heldigvis for sporten, er der flere pengestærke købere klar i kulissen, hvis de vælger at sælge holdet.

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af BMF1.dk siden og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.

RELATEREDE NYHEDER