Hanoi Street Circuit melder klar bane

Måneders hårdt arbejde er nu endelig slut. Hanoi Circuit bekræftede i dag, at banen nu står klar til at modtage Formel 1-feltet og dermed historiens første grandprix på vietnamesisk jord.

Hanoi Street Circuit. . Copyright Vietnam GP

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 26/2 2020 klokken 18:02

I weekenden d. 3-5 april 2020 køres motorsportshistoriens første Formel 1-grandprix på vietnamesisk asfalt, og arrangørerne har i dag bekræftet, at banen nu er asfalteret færdig. Således blev de sidste 150 meter af banen lagt i sidste uge på start/mål-langsiden.

Hermed er den 5.607 meter lange bane med i alt 23 sving færdig. Banen er en kombination af et unikt hybriddesign, hvor et gadeløb smelter sammen med et permanent baneayout. Banen er samtidig den første af sin art udviklet i et partnerskab mellem Tilke Engineers og F1s egen Motorsports Division.

Asfalt er ikke bare asfalt. Således blev den oprindelige overfladeprøve sendt til laboratorier i Singapore og Tyskland til en grundig test for at sikre, at den opfyldte alle FIAs krav inden selve asfalteringen. Det giver et meget godt billede af det høje tekniske niveau, som skal opfyldes, når der skal anlægges en moderne racerbane til Formel 1.

Hanoi Street Circuit.Hanoi Street Circuit.
Copyright Vietnam GP


Alle materialer er produceret 100 % i Vietnam, hvor baneteknikerne gennemgik landet fra nord til syd for at finde de bedste kvalitetsmaterialer, hvilket involverede adskillige test ved forskellige miner beliggende i hele Vietnam.

Hanoi Street Circuit.Hovedtribunen på Hanoi Street Circuit er inspireret af byens gamle fæstning.
Copyright Vietnam GP


Til sidst blev stenene, der udgør det sidste lag af Hanoi-banen, samlet i Quang Ninh-provinsen, hvor de gennemgik en kompleks proces, før de ankom til banen for at blive blandet i lagdelingsprocessen. Selve blandestationen blev med vilje bygget til at producere asfalt af bedste kvalitet, da kun den højeste standard kan klare testen i den krævede FIA ​​klasse 1. Kravene er høje for at undgå, at stenene løsner sig, når bilerne rammer den beregnede tophastighed på 335 km/t.

Hanoi Street Circuit.Hanoi Street Circuit.
Copyright Vietnam GP


Hanoi Circuits 300 meter lange pit-bygning er også meldt klar. Dens design er inspireret af Hanois berømte kejserlige fæstning Thang Long.

Arrangørerne oplyser, at man kun mangler de midlertidige konstruktioner på banen såsom tribunerne, der alle er navngivet efter bestemte ikoniske byer i Vietnam. Endvidere mangler også mediecenteret og Medical Center, F1-teamenes ‘hospitality’ centre, kommentatorbokse samt banens sikkerhedsbarrierer.

OM SKRIBENTEN

Peter fra BMF1 Peter har været en del af BMF1 næsten siden starten og er især kendt for sin faste serie af Kevin-interviews.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Ferrari klar med stor annoncering Test 2 - Dag 1: Kubica hurtigst i Alfa Romeo »