I forbindelse med Canadas Grand Prix måtte Pierre Gasly udskifte den helt nye motorspecifikation på sin Toro Rosso og under fredagstræningen på Paul Ricard måtte Brendon Hartley ligeledes skifte sin. I begge tilfælde var der tale om fejl på forbrændingsenheden.
Honda indrømmer åbent, at de ikke helt er klar over, hvor fejlen ligger, og motoren er derfor nu sendt til Japan til nærmere undersøgelse.
”Vi starter med at analysere på den på torsdag,” oplyser Hondas tekniske direktør Toyoharu Tanabe til Motorsport.com. ”Vi kunne ikke se noget, da vi kiggede på den her (i Frankrig, red.). Så vi må bare vente.”
”Vi havde to fejl, men de ser ud til at være ret forskellige, og jeg kan ikke sige, om det er godt eller skidt.”
Brendon Hartley og Pierre Gasly inden deres sammenstød i sving 14.
Copyright Red Bull Contentpool
”Vi bliver nødt til at gå helt ned til roden af problemerne af denne weekends fejl og forsøge at fixe det, så det ikke sker i fremtiden.”
Efter kvalifikationen til Frankrigs Grand Prix klagede Gasly ydermere over, at den nye motor ikke virkede lige så potent, som den gamle specifikation.
Eftersom at Red Bull netop har indgået en toårig kontrakt om motorleverancer fra Honda, hersker der ingen tvivl om, at teamet har øjnene stift rettet mod Hondas ingeniører og hvad de kommer op med af forklaringer.