Kan træerne vokse ind i himmelen? Det vender vi tilbage til.
Efter at have været en af de dominerende profiler i formel-juniorklasserne stiftede Kevin Magnussen for første gang bekendtskab med en ægte Formel 1-bil, da den dengang 20-årige kører satte sig bag rattet i en McLaren MP4-27 under den såkaldte Young Drivers Test i Abu Dhabi d. 6. november 2012.
Og det blev en suveræn debut.
Danskeren satte nemlig hurtigste tid med 1:42.651, og det var temmelig bemærkelsesværdigt, for det nærmeste unge Magnussen hidtil havde været en F1-racer var i teamets simulator. Resultatet imponerede derfor også Sam Michael, daværende sportsdirektør hos McLaren, så meget, at teamet året efter, d. 14. november 2013, annoncerede at danskeren, sammen med Jensen Button, skulle køre for Woking-teamet i 2014. Danskeren fik i øvrigt sædet på bekostning af Sergio Perez.
Kevin Magnussen under en test i Formel Renault 2.0 i 2009.
Copyright LAT Photographic
Allerede under vintertestene på Jerez og i Bahrain toppede Magnussen tidtagningen, og ved sæsonens første løb i Australien kvalificerede han sig til fjerde startposition.
Da starten gik, undgik danskeren med nød og næppe et sammenstød, idet hans McLaren-racer fik voldsom overstyring pga. hjulspin, men efter at have reddet situationen overhalede rookien hurtigt derefter Lewis Hamilton i Mercedes, som havde fået problemer med udsæt af en af motorens cylinderere.
Magnussen jagter Ricciardo. Australiens Grand Prix 2014.
Copyright Getty Images/Red Bull Racing
Fra dette tidligere stadie af løbet fastholdt Magnussen suverænt sin P3-position helt til det ternede flag, hvor debutanten sluttede 2,2 sekunder efter Red Bulls Daniel Ricciardo. Kun 3 sekunder senere kørte teamkammeraten Button over målstregen i den anden McLaren. Briten kunne ved den lejlighed fejre sin 50. start i et F1-løb. Løbets vinder var Nico Rosberg i Mercedes.
Magnussen i McLaren. Australien 2014
Copyright McLaren Media
Med det flotte resultat blev Magnussen den kun anden danske kører (efter sin far Jan, der i en kropumulig Stewart Ford halede en sjetteplads hjem ved Canadas Grand Prix i 1998) til at tage point i et Formel 1-løb. Samtidig blev den 22-årige kører den første rookie siden Hamilton (Australiens Grand Prix 2007) til at tage en podieplacering i sin første F1-grandprix.
Selv om det generelt modsiges, så kan træerne vitterligt godt vokse ind i himmelen, for kort efter det ternede flag var faldet, blev Magnussen forfremmet til løbets 2.-plads. Årsagen var en diskvalifikation af Ricciardo, som var blevet taget i brud på Artikel 5.1.4 i Formel 1s regler om ‘fuel flow’ (mængden af brændstoftilførsel til motoren i et løb).
Magnussen tiljubles af sine mekanikere.
Copyright McLaren Media
Med avancementet til 2.-pladsen blev Magnussen samtidig den første rookie til at slutte på en andenplads i et F1-løb siden Jacques Villeneuve gjorde det samme ved Australiens Grand Prix i 1996.
Trætoppene var dermed nået et godt stykke over skyerne, så man forstod den unge rookie, da han efter løbet kaldte podieplaceringen for “en sejr”.