Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 28/10 2023 klokken 12:10
Formel 1 er tilbage med 2. frie træning i Mexico, efter at fem rookier fik lov til at give den gas oppe i højden under 1. frie træning.
Banen er stadig de 4,3 km med 17 sving. Det der gør banen mest krævende er dog, at ilt-mængden i luften er 25 % lavere i Mexico, fordi banen er over 2000 meter oppe. Det presser kørerne, men det påvirker også racerens præstationer negativt.
Derfor kan den opmærksomme seer også observere, at der er skruet helt op for mængden af downforce på bilerne den her weekend.
Forskellen er dog bare, at selvom holdene har tømt reservedelslageret, for alt der kan skabe downforce, så genererer bilerne mindre downforce i Mexico, end de genererer på Monza, hvor de kører med den mindste aero-pakke.
Verstappen viste igen sin styrke den her session, og der er ingen tvivl om, at Red Bull-køreren fortsætter sin dominans igen den her weekend, i jagten på sæsonens 16. Grand Prix-sejr.
Teamkammeraten er dog trådt et par trin ned af stigen i den her sessionen i forhold til den første frie træning, hvor han lå lige i nakken på Alexander Albon.
Nu er det Norris der, efterhånden tradition tro, har sneget sig ind i top 2. Piastri er nede som nier, hvilket er overraskende for australieren, der generelt godt udfordrer sin teamkammerat.
Men det man kan se er, at det er uhyre tæt i top 10. Faktisk er der kun fem tiendedele af et sekund til forskel fra top til nr. 10.
Leclerc er ny mand i top tre, så det bliver spændende, om Ferrari kan være med og
lege med de store drenge oppe i front denne weekend.
Mercedes var den helt store joker den her weekend, efter sidste weekends flotte præstation der var få omgange fra en potentiel sejr - diskvalifikationen taget ud af regnestykket selvfølgelig. Derfor er der også store forventninger til det tyske team, når de røde lamper slukker på søndag. For der virker til, at holdet fokuserer intenst på løbssimuleringer de her sessioner, for at stå stærkt til på søndag.
Bottas er dog en helt anden overraskelse, da han pludselig er i top fire. Albon er gået
i den stikmodsatte retning, og han er nede som 14’er. Der er stor kontrast til sessionen tidligere på dagen.
Ricciardo er også tilbage i fuldt flor, og han fortsatte med at vise, hvorfor Red Bull har satset på australieren i 2024 også. Den brækkede hånd er i tip top stand, og det virker til, at den storsmilende australier er tilbage i sin gode gamle form.
Haas-drengene kæmper en hård kamp med den nye aero-pakke den her weekend. Det interessante er, at Haas er lynende hurtige i den første sektor, hvor det primært går lige ud.
Dernæst går det ned af tidsmæssigt, hvor svingkombinationerne starter i sektor 2-3. Det koster dyrt for de to, og er nok et stort frustrationselement for teamet, der virkede forhåbningsfulde for de store opdateringer.
Værre ser der dog ud for Aston Martin, der startede sæsonen flyvende, og Alonso virkede forhåbningsfuld, at der måske kunne dryppe en enkelt sejr fra Red Bull-dominansen ned på det lille team. Men sådan skulle det ikke gå.
Husk at det går løs igen med 3. frie træning og kvalifikation lørdag.
Du kan se tiderne for sessionen i tabellen nedenfor:
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)