BMF1.dk's Power Rating: Canadas GP

En begivenhedsrig weekend i Montreal er overstået, og vi bringer her redaktionens vurdering af kørernes indsats.

Canadas Grand Prix 2024 . Copyright Haas F1

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 11/6 2024 klokken 11:06

Uden nogen tvivl var vi vidne til sæsonens mest interessante, uforudsigelige og spændende løb, hvor vinderen blev den (næsten) vante, men hvor man alligevel sad med fornemmelsen af, at et pludseligt turnaround kunne opstå inden det ternede flag.

Vi tager her et kig på de væsentligste top- og bundpræstationer i den temmelig våde og omskiftelige, men underholdende canadiske weekend. Gerne flere af den slags, tak!

Den endelige vinder blev Max Verstappen, men sejren kom i land med en kort margin ned til Lando Norris på P2. Kun 3,8 sekund skilte de to konkurrenter.



Selv om det ikke var et fejlfrit løb for verdensmesteren, hvor han kom under et uventet pres på grund af et sjældent set langsomt pitstop hos Red Bull. Stoppet bragte den velkørende Norris faretruende tæt på, men efter den anden Safety Car trykkede Verstappen højrefoden i bund og fik opbygget sit lille forspring.

En imponerende sejr nr. 60 til hollænderen, som kan mærke, at McLaren, og Norris i særdeleshed, rykker tættere på.

Hos Mercedes bør man nok også overveje lidt psykologhjælp til George Russell, som utvivlsomt må have ærgret sig over, hvad det kunne have været blevet til, hvis han ellers ikke så let mister hoved og overblik i pressede situationer. En start fra P1 blev konverteret til P3, hvilket ikke havde været nødvendigt. Måske ikke en sejr, men P2 havde været muligt.

Canadas Grand Prix 2024. Sejr til Max Verstappen i et vådt løbCanadas Grand Prix 2024. Sejr til Max Verstappen i et vådt løb
Copyright Red Bull Contentpool


Lewis Hamilton sluttede et halvt sekund efter på P4, og selv om eksverdensmesteren ikke selv var tilfreds, kørte han et fint løb med ganske få fejl på en svær bane.

Hos Ferrari blev det en rædselsweekend, hvor Charles Leclerc havde tekniske problemer og udgik på 40. omgang og Carlos Sainz efter et spin på 52. omgang, som samtidig ramte Alex Albon og dermed ødelagde løbet for Williams-køreren. En dårlig kvalifikation og dobbelt DNF er lige til glemmebogen i Maranello.

Og når vi nu har trukket proppen af flasken med dårlige præstationer, så skal Sergio Perez i den anden Red Bull være mere end glad for, at kontraktforlængelsen kom på plads inden den våde canadiske weekend.



Godt nok var han ikke selv skyld i skaden på første omgang, men det selvforskyldte spin og en temmelig beskadiget Red Bull, var ikke populært på pitvæggen i en sæson, hvor budgetloftet er sænket et nyk yderligere. Igen nul point til Checo.

Kevin Magnussen kørte et godt løb, og de færreste vil sikkert glemme hans beslutsomme vej op igennem feltet i den første våde fjerdedel af løbet, hvor begge Haas-biler var de eneste på “full wet”-dækkene, hvilket i den grad gav bonus. Danskeren nåede helt op P4, før de bløde dæk måtte udskiftes med et sæt medium. Det kom ikke til at gå godt.

Canadas Grand Prix 2024. Kevin Magnussen i regnenCanadas Grand Prix 2024. Kevin Magnussen i regnen
Copyright Haas F1


Desværre for Magnussen blev han nemlig offer for et af Haas-folkenes helt umulige pitstop, som varede hele 8 sekunder (otte!!!), hvilket sendte danskeren ned bag Nico Hülkenberg, der til gengæld havde et hurtigt stop (efter Haas-målestok) på 3,4 sekunder. Herfra var Magnussens løb reelt ødelagt, men (hvis-og-hvis-og-hvis) en hårdt tiltrængt P10 eller P9 var vitterligt indenfor rækkevidde i en weekend, hvor den 31-årige dansker var klart bedre kørende end sin tyske teamkammerat.

Afslutningsvis skal vi lige nævne Williams-køreren Logan Sargeant, som igen-igen lavede en fejl og var ude på 52. omgang. Teamchef Wowles fremstår umiddelbart som den mest tålmodige og eftergivende (eller ubeslutsomme) teamchef på gridden. På redaktionen ser vi gerne Frederik Vesti overtage amerikanerens sæde.

Pointene i vores Power Rating er et subjektivt skøn fra samtlige skribenter og baseret på præstationerne under kvalifikation, sprint- og grandprix med hovedvægten på det sidste. 10 point er maksimum og kolonnen til højre viser standardafvigelsen mellem skribenternes bedømmelser, hvor 0,0 viser fuld enighed.

Nr. Kører Rating Std.afvigelse
1. Lando Norris 9,6 0,27
2. Max Verstappen 9,4 0,42
3. George Russell 9,3 0,35
4. Lewis Hamilton 8,7 0,55
5. Oscar Piastri 8,5 0,68
6. Daniel Ricciardo 8,4 0,47
7. Fernando Alonso 8,4 0,34
8. Lance Stroll 8,1 0,69
9. Alex Albon 8,0 0,94
10. Pierre Gasly 7,7 0,47
11. Esteban Ocon 7,5 0,51
12. Kevin Magnussen 7,4 1,20
13. Nico Hülkenberg 6,8 0,86
14. Charles Leclerc 6,3 1,30
15. Yuki Tsunoda 6,3 1,68
16. Valtteri Bottas 6,2 1,09
17. Carlos Sainz 5,4 1,27
18. Guanyu Zhou 4,7 0,71
19. Logan Sargeant 2,8 0,50
20. Sergio Perez 2,7 1,34


Giv din mening til kende på vores Facebook-side.

OM SKRIBENTEN

Peter fra BMF1 Peter har været en del af BMF1 næsten siden starten og er især kendt for sin faste serie af Kevin-interviews.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Canada dagen derpå: Underholdning på højt niveau! FIA ændrer reglementet – for Mercedes? »