Canadas GP: 2. træning

Anden frie træning bød på mere regn, men også lidt muligheder for kørerne at få testet i nogenlunde tørvejr. Aston Martin virkede meget hurtige, med både Stroll og Alonso i top.

Fernando Alonso inden løbet i Monaco 2024 . Copyright Aston Martin

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 7/6 2024 klokken 23:06

Da dagens anden træning blev skudt i gang, begyndte det samtidig at småregne, efter der stort set siden 1. træning, havde holdt tørt.

De første 25 minutter, endte med at være meget travle. Et par hold prøvede at komme ud på Intermedia dækkene, for at se om de var hurtigere på den fugtige bane, men fandt hurtigt ud af at det ikke var tilfældet.

Samtidig fik de to der prøvede, som var Leclerc i Ferrari og Zhou i Sauber, en reprimande af FIA der ikke havde kaldt forholdene for våde og dermed givet tilladelse til at kører med Intermedia og Wet dækkene. Om det kommer til at få følger, må vi vente med at se.

Den let fugtige bane var god for Aston Martin, som efter en nedtur, igen så ud til at have en bil der kan kæmpe med om topplaceringer.

Det var primært Fernando Alonso der var bedst, men Stroll var også rigtigt godt med, her på hans hjemmebane.

En anden der også var med, under de vanskelige forhold, var Kevin Magnussen, der fik placeret sin HAAS oppe på P6, En del bedre end Húlkenberg, der kun satte sin HAAS ind på P16.

Da himlen åbnede noget mere op for regnen, cirka halvvejs inde i træningen, betød det at det ikke blev sat hurtigere tider, end dem der allerede var sat under de rimelig tørre forhold.

Det betød dog ikke, at træningen herfra var overflødig, da mere og mere tyder på, at vi godt kan forvente at få et regnvejrsløb søndag, og at kvalifikationen lige nu ser ud til at blive våd.

Hos Red Bull fik de nogle udfordringer med Max Verstappens bil, der kom i pit med røg fra bagenden. Ikke røg der indikerede at der var motorproblemer, men det kunne ligne noget elektronik, som ikke kunne lide vandet fra banen.

Billeder skudt ind i Red Bull garagen, kunne tyde på at det måske var kølingsproblemer, da danske Ole Schack var under bilen og rode, med hele bunden nede og noget der mest af alt lignede en støvsugerslange.

Problemerne med Verstappens bil, betød at han ikke fik sat en brugbar tid og derfor endte i bunden af feltet.

En mand der ikke virkede glad for de specielle vejrforhold, var Húlkenberg, der så ud til at have svært ved at finde den rigtige balance.

Da hele feltet sluttede af på Intermedia dækkene, blev der ikke sat hurtige tider mod slutningen af træningen.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Fernando Alonso Aston Martin F1 Team
P
1:15.810 + 0.000 25
2. George Russell Mercedes AMG
P
1:16.273 + 0.463 24
3. Lance Stroll Aston Martin F1 Team
P
1:16.464 + 0.654 27
4. Charles Leclerc Ferrari
P
1:16.556 + 0.746 24
5. Daniel Ricciardo RB F1 Team
P
1:16.731 + 0.921 23
6. Kevin Magnussen Haas F1 Team
P
1:16.773 + 0.963 15
7. Lewis Hamilton Mercedes AMG
P
1:16.908 + 1.098 27
8. Yuki Tsunoda RB F1 Team
P
1:16.951 + 1.141 22
9. Alexander Albon Williams
P
1:16.977 + 1.167 22
10. Sergio Perez Red Bull Racing
P
1:17.041 + 1.231 19
11. Esteban Ocon Alpine F1
P
1:17.417 + 1.607 31
12. Logan Sargeant Williams
P
1:17.496 + 1.686 22
13. Carlos Sainz Jr. Ferrari
P
1:17.722 + 1.912 27
14. Valtteri Bottas Stake F1 Team
P
1:17.817 + 2.007 21
15. Nico Hülkenberg Haas F1 Team
P
1:17.903 + 2.093 20
16. Oscar Piastri McLaren
P
1:19.008 + 3.198 20
17. Guanyu Zhou Stake F1 Team
P
1:19.087 + 3.277 17
18. Max Verstappen Red Bull Racing
P
1:19.311 + 3.501 4
19. Pierre Gasly Alpine F1
P
1:20.789 + 4.979 26
20. Lando Norris McLaren
P
1:20.843 + 5.033 21
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af Bil Magasinets Formel 1 side og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Canadas GP: 1. frie træning Straf til Leclerc »