Siden Renault vendte tilbage til motorsportens kongeklasse i 2016, har man ikke sparet på ambitionerne. Der er blevet lagt faste mål og en konkret tidsplan.
Efter planen skulle man kunne køre med om grandprixsejre i 2019. Det skete ikke. Og målet med at køre med om VM i 2020 ligner også et fatamorgana.
Derfor kommer det heller ikke som den store overraskelse, at kritikken nu hagler ned over Renault, også pga. den manglende bil. Den firedobbelte F1-verdensmester, som sidder i Renault Sports bestyrelse, kan godt forstå kritikken.
"Det er vigtigt at have mål, men at opstille en offentlig tidsplan er kontraproduktivt", siger Prost. "Vi prøver hele tiden på at indhente overskredne tidsfrister, som vi har sat os selv, men som ingen har bedt os om."
Prost og Hülkenberg
Copyright Renault F1
Desuden er Prost godt klar over, at Renaults rygte i Formel 1 ikke er verdens bedste. Og det med god grund: Franskmændene er blevet til "en slags UFO" inden for Formel 1: "Så er vi med, så er vi ude, så er vi med igen og ude igen…. Så ligger vi og slås med Red Bull [om motorerne] og det samme med McLaren. Hvad sker der?", siger Prost om de seneste år hos Renault.
Og så er der lige spørgsmålet om pengene: "I det ene øjeblik klager vi over, at vi ikke har nok penge, i det næste øjeblik ansætter vi Ricciardo. Vi har en strategi, det er korrekt, men den er bare ikke særlig klar", udtaler Prost.
Som følge af de modstridende meldinger fra hhv. Ocon og teamcheferne hos Renault, er der måske endda fare for, at Renaults uklare strategi også har ramt udviklingsafdelingen: Det ene øjeblik taler man om en evolution af sidste års bil - som Cyril Abiteboul mener - , det næste øjeblik taler man om en helt ny tilgang (Ocon).
Forhåbentligt får vi den nye Renault at se under denne uges vintertest i Barcelona - gerne med en lidt klarere strategi.