Renaults protest rammer også Mercedes

Renault har protesteret over Racing Points bil, og FIA har beslaglagt flere dele fra Racing Point. Nu vil FIA kigge på sagen, men det vil tage noget tid, inden vi får svar. Mercedes bliver også inddraget.

Østrigs Grand Prix 2020 . Copyright BWT Racing Point

Af: Jesper Emke Clausen (jc@bmf1.dk) d. 13/7 2020 klokken 08:07

FIA bekræftede søndag aften, at man havde modtaget en protest fra Renault over Racing Points bil.

I protesten hedder det blandt andet, at der kan være foregået en mulig overtrædelse af artikel 2.1 og 3.2 i reglementet samt en mulig overtrædelse af stk. 1, 2, litra a) og stk. 2, litra c), i bilag 6 til dokumentet.

Her står der, at et team kun må anvende de såkaldte Listed Parts, som de selv har designet. Og at informationer om disse dele ikke må gives videre, hverken til konkurrenter eller andre eksterne firmaer.

Det betyder, at Renault har en mistanke om, at Racing Point ikke bare har kopieret RP20 sidste års Mercedes-model men også har haft adgang til deres data, og det er ikke lovligt.

Mercedes har desuden også fået påbud om, at de skal aflevere forskellige dele og data til FIA, så data og dele kan blive undersøgt. Rent konkret er der tale om luftkanalerne til for- og bagbremserne.

Så sent som i maj udtalte Racing Points tekniske chef Andrew Green, at FIA havde godkendt ”den lyserøde Mercedes,” og at alle regler var overholdt.

Kinas Grand Prix 2019. Mercedes AMG under fredagens træninger. Bottas foran RicciardoKinas Grand Prix 2019. Mercedes AMG under fredagens træninger. Bottas foran Ricciardo
Copyright Mercedes AMG


Men nu skal FIA i gang med en nøje undersøgelse af sagen, ikke blot af de forskellige dele, men også af, om Mercedes i strid med reglerne har videregivet informationer og data til Racing Point.

Der ventes en udmelding fra FIA sidst i denne uge.

OM SKRIBENTEN

Jesper fra BMF1 Jesper er cand.mag. i Moderne Kultur fra Københavns Universitet med speciale i biler og bor til dagligt i Berlin.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Steiermarks GP; løbsresume: A walk in the park for Er Albon for langsom til Red Bull? »