Ferrari har fundet årsagen til, at Vettel blev nødt til at holde ind til siden – og indirekte forære Hamilton og Mercedes en dobbeltføring: "Vi havde et problem på powerunitens hybridside", siger Mattia Binotto. "Isoleringen på bilen var i stykker. Og derfor blev vi nødt til at standse bilen med det samme."
Det betyder, at Vettels Ferrari var strømførende, da fejlen optrådte. Normalt er det ikke et problem for køreren, men der er dog fare for strømstød, hvis køreren berør bilen og jorden samtidigt. Derfor kunne man på tv-billederne også se Vettel stå på bilen og hoppe ned fra den.
"Det er ærgerligt", siger Binotto, "men det var det sikreste hvad Seb[astian] kunne gøre. Sikkerhed frem for alt. Vi vidste heller ikke præcist, i hvilken tilstand bilen var."
Mattia Binotto
Copyright BMF1
Vettel kunne kun grine af situationen bagefter og underholdte efterfølgende journalisterne med at prøve at lyde som en ødelagt transformator…
Der er dog ikke så meget at grine af, for rent teoretisk kan defekten få konsekvenser for næste løb i Japan: Sådanne fejl kan beskadige andre dele i poweruniten, hvilket så medfører et skift og en eventuel straf.
Binotto er dog ikke bange for en straf: "Det er nok kun styreenheden til effektelektronikken, der er gået i stykker, men der har vi en reserveenhed", siger italieneren. Derfor regner han ikke med en straf i Japan."
Selv om Vettel ikke sørger for spænding i den samlede VM-stilling, så slår det i det mindste gnister mellem ham og hans teamkammerat. Og her sørger Vettel i det mindste for lidt spænding…