En Formel 1-kører har ofte kun splitsekunder at træffe den rette beslutning i, og på første omgang af Spaniens Grand Prix tog Haas-køreren Romain Grosjean den forkerte, da han i høj fart ankom til Circuit de Catalunyas sving 3.
I et forsøg på at undvige en retningskorrektion, som den foran kørende teamkammerat Kevin Magnussen foretog i samme sving, spandt Grosjean rundt, og af uransagelige årsager holdt køreren speederen i bund, hvormed franskmandens snurrende baghjul lagde det halve af Barcelonas omegn i røgslør – og dermed også totalt lukkede af for de bagved kørende bilers udsyn, hvilket afstedkom en kollision med Pierre Gasly, Toro Rosso, og Nico Hülkenberg i Renault.
De dramatiske begivenheder udløste to ting: en længere safetycar-periode og efterfølgende en straf til Grosjean.
Således skriver FIAs stewards, der på dagen havde tidligere F1-kører Derek Warwick som kørernes repræsentant:
"Køreren forklarede stewards, at han følte, at hans momentum ville bringe ham ind til midten af banen, og at han derfor besluttede at give gas, så han kom over i højre side af banen og dermed væk fra de bagfra kommende biler. Men da han kørte på tværs, kolliderede han med bilerne #27 og #10.
Romain Grosjean mener ikke, at han kunne handle anderledes.
Copyright Lea Anna Petersen
”Køreren erklærede over for stewards, at han ved at krydse banen ville tage den bedste beslutning og dermed forsøge at undgå de andre biler."
"Stewards fandt, at selv om det var usikkert, hvor kørerens bil ville ende, hvis han havde valgt andre alternativer, så er det sikkert, at da han krydser banen foran den efterfølgende gruppe af biler, hvilket han besluttede at gøre, så opstod kollisionen.”
"Ved en gennemgang af videoen fandt stewards, at bilen fulgte linjen på venstre side af banen og dér var næsten helt ude af banen, da han derefter alligevel besluttede at krydse den."
Det, der undrer stort set samtlige medier og sofakørere på de sociale medier, er, at Grosjean så beslutsomt vedbliver med at holde speederen i bund og dermed krydser banen. Haas-køreren mener dog ikke, at han havde andre muligheder.
”Jeg tror ikke, at der var så meget jeg kunne gøre,” udtalte han til Sky Sports F1. ”Hvis jeg bremsede bilen, ville det samme være sket.”
”Jeg holdt speederen i bund for at spinne og dermed undgå at komme ind foran alle de andre biler. Det er en ret menneskelig refleks, men så snart bilen begyndte at køre forlæns, blev det meget svært.”
Som kvittering fra FIA kan Grosjean nu føje to strafpoint til sin licens, hvilket bringer ham op på fem point inden for det seneste år. Endvidere bliver den 32-årige franskmand belønnet med 3-pladsers placeringsstraf på startgridden til Monacos Grand Prix om 13 dage.