Kevin Magnussens arme var knapt kommet ned igen efter den flotte indsats i Ungarns Grand Prix, før teamet blev kaldt til stewards, hvor de skulle stå skoleret for en forseelse begået under formationsomgangen.
Da omgangen var gennemført, kørte begge Haas-biler i pit i stedet for tll startbåsene. I pitten skiftede Grosjean fra de oprindeligt monterede intermediate til slicks og Magnussen skiftede sine regnvejrsdæk ud, ligeledes til slicks-dæk.
Kaldet betød, at begge Haas-racere startede fra pitten, men på grund af manøvren avancerede Magnussen efter ganske kort tid til løbets tredjeplads, som han holdt et stykke tid, indtil konkurrenterne kaldte sine biler ind til samme dækskifte.
Og nu er vi tilbage ved det med armene, for strategikaldet resulterede i Magnussens samlede niendeplads, hvilket både kører og ingeniør var begejstrede for - lige indtil et par timer efter løbet, hvor indkaldelsen til stewards indløb.
Her fik teamet at vide, at man havde brudt reglen i Artikel 27.1 i sportsregulativet, hvor det hedder, at “en kører skal køre bilen alene og uden hjælp”.
Ungarns Grand Prix 2020. Kevin Magnussen
Copyright Haas F1
Under mødet meddelte stewards, at de, “efter at have overvejet beslutningen meget indgående, besluttede, at teamet havde instrueret køreren i at køre i pit”.
Ifølge radiomeldingerne siger Magnussen under formationsomgangen til sin ingeniør, at han mener de har foretaget et forkert dækvalg, idet der allerede er en tør linje på banen.
Hertil svarer ingeniøren: “Forstået Kevin. Hvad vil du gøre?” (pause) Vi gennemfører starten og finder ud af det.”
Ved slutningen af formationsomgangen siger ingeniøren: “Ok Kevin, jeg tror vi kører i pit nu, pit nu,” hvortil Magnussen svarer, at han er enig og at han vil have slicks-dæk på.
Ifølge regulativet må en kører ikke modtage nogen form for hjælp, men kaldet om at køre i pit bliver altså bedømt til at være en hjælp til Magnussen.
Dommen lyder på 10 sekunders straf og betyder, at Magnussen rykker ned fra en niendeplads til en stadig pointgivende tiendeplads, hvormed danskeren bytter plads med Carlos Sainz i McLaren.
Grosjean mistede samtidig sin femtende-plads og rykkede ned på P16.