Klimakrisen har ramt Formel 1. For et par uger siden meddelte Liberty Media i en hensigtserklæring, at Formel 1 skal være klimaneutral i 2030.
Både Mercedes og Renault bakker helt op om tiltagene: „Vi har de meste energieffektive hybridmotorer, og vi kan udvikle mere på dem", siger Mercedes-teamchefen Toto Wolff. Daimler-koncernen investerer hvert år flere millioner euro i udviklingen af hybrid- og batteri-teknologi.
Derfor er det også vigtigt for østrigske Toto Wolff at oplyse den almene offentlighed om, at en Formel 1-racer allerede er mere miljøvenlig end en normal personbil: "Formel 1 er allerede en hybrid-løbsserie. Og bilbranchens fremtid kommer også til at gå i den retning."
Wolff mener, at hybridmotorerne "vil være helt afgørende de næste år": "Formel 1 har altid været kongeklassen inden for motorsport, det gælder også teknikken, som bl.a. har fundet vej til almindelige personbiler.”
I 2019 var stod Formel 1 for ca. 257.000 tons CO2-emissioner iht. beregninger fra Liberty Media. CO2-aftrykket skal nedbringes til 0 inden 10 år, som bl.a. omfatter både 45 % mindre emissioner fra selve logistikken og 27 % fra rejsevaner (fly etc.).
For Renaults teamchef Cyril Abiteboul er selve F1-bilerne kun en del af problemet – transporten fra den ene verdensdel til den anden er en af de største miljøsyndere. Men alligevel er han optimistisk:
"Der findes ingen anden sport, der kan bidrage med klimaløsninger på en bedre måde end Formel 1. Det er vigtig at understrege. Vi har lovet meget, og derfor at det også vigtigt, at vi holder det,“ siger franskmanden.
Renault chef Cyril Abiteboul
Copyright Renault F1
Men Abiteboul er dog godt klar over, at miljøvenlighed koster: "Selvfølgelig kan Formel 1’s løsninger på klimaproblemerne ikke implementeres i alle biler over hele verden, men de udgør i det mindste et element i løsningen på problemet."