Alle Formel 1-hold er allerede nu begyndt at udvikle de første versioner af 2021-racerne, der vil markere en ny æra for Formel 1.
I 2021 vil der være et budgetloft, som alle skal holde sig indenfor, hvis de vil være med i VM-kampen. Men det betyder også, at 2020 vil være året, hvor der vil blive brugt ekstra mange penge, så holdene kan være nogenlunde klar inden 2021-sæsonens start.
Men det betyder ikke, at 2020 vil blive et år, hvor vi ser Formel 1-biler, som dem de kørte med i denne sæson. I hvert fald ikke hos topholdene.
Abu Dhabis Grand Prix 2019. Ferrari team foto
Copyright Ferrari
Ferrari har allerede meldt ud, at de har øget budgettet markant. Det italienske hold havde i forvejen et af de største budgetter, hvilket betyder, at de små hold i 2020 vil blive endnu mere presset.
2020 bliver næppe året, hvor vi ser Kevin Magnussen vinde sit første Formel 1-løb med HAAS-holdet, men det kan meget vel blive året, hvor Red Bull Honda for alvor slår til og løber med det hele, eller hvor det endelig vil lykkes for Ferrari at få det bedste ud af sit hold. Men det er uden tvivl Mercedes, som fortsat vil være holdet, der skal vippes ned fra toppen af podiet, når sæsonen skydes i gang den 15. marts i Melbourne, Australien.
Grosjean i pit
Copyright Bil Magasinet BMF1
2020 kan også blive året, hvor topkampen ikke kun bliver imellem tre hold, men mellem fire eller måske endda fem hold.
McLaren kommer til start med Mercedes-motor, og efter de i 2019 endelig viste fremgang, kan Mercedes-poweren være det, der får dem helt op på podiet igen.
De to kørere, Carlos Sainz Jr. og Lando Norris, har evnerne, og med den nye ledelse ser holdet endelig ud til at have fundet frem til at samarbejde om bilens løsninger. Samtidig har holdet økonomien til at udvikle deres bil, hvilket alt i alt varsler, at de er ved at være tilbage i vanlig styrke.
McLaren pitstop i USA
Copyright McLaren Media
Hos Renault bør de også kunne være med i front. De har økonomien, og med Daniel Ricciardo som den store stjerne samt den meget talentfulde og helt sikkert sultne Esteban Ocon, har de også kørerne. Spørgsmålet er dog mest af alt, om franskmændene har den rigtige ledelse og dermed evnen til at få det ud af holdet, som de burde. Det kan jeg godt tvivle på, men dog ikke mere end at jeg har en tro på, at de vil markere sig som det fjerde- eller femte-bedste hold i 2020.
Cyril Abiteboul fortæller Peter Hartig fra BMF1 om fremtiden for Renault
Copyright Allan Haslund
Hvis vi undlader at betragte Williams F1 som et midterhold, så vil kampen om de efterfølgende pladser, blive meget tæt mellem de resterende hold.
HAAS havde en forfærdelig sæson i 2019 med en bil, som ingen forstod. Det får de forhåbentlig styr på hen over vinteren og godt inden sæsonstarten, hvilket kan give dem endnu en ret god sæsonstart. Men efterhånden som sæsonen skrider frem, må vi forvente, at de igen falder ned igennem feltet, idet de hverken har økonomi eller mandskab til at udvikle to biler, hvilket er nødvendigt i 2020.
Så HAAS skal levere de gode resultater allerede fra Melbourne. Det betyder at pitmandskabet skal træne lidt mere, end de har gjort tidligere, så de ikke igen sender en bil ud med løse hjul.
Alfa Romeo og Racing Point vil kæmpe tæt med Alpha Tauri (det tidligere Toro Rosso). Hvem af de tre der vil vinde kampen, er det ikke til at vide, men pilen peger mest i retning af Alpha Tauri, der sluttede 2019-sæsonen stærkt, mens Alfa Romeo og Racing Point gjorde det modsatte.
AlphaTauri logo
Copyright Red Bull
Konklusionen er dog, at Mercedes, Ferrari, Red Bull, McLaren og Renault, som alle har flest penge med, er de fem hold, som vil stikke mest af i 2020. Der vil stadig være et stort hul ned til de mindre hold, som er tvunget til at bruge de fleste ressourcer på udviklingen af deres 2021-racere.
Mercedes-ansatte formet som et seks-tal, for at fejre holdets sjette VM-titel i træk.
Copyright Mercedes AMG