I sæsonen 2016-17 steg omdrejningerne på rygtemøllen om Porsches mulige comeback til Formel 1 som fabrikshold eller motorleverandør. Rygterne blev flere gange afvist af den tyske fabriks ledelse, men nu viser det sig, at fabrikken var tættere på deltagelse, end mange troede muligt.
Således deltog Porsche i de første møder med Formula One og FIA, hvor F1-regulativet blev gennemgået med henblik på en radikal opdatering, der skulle ende med det regulativ, som det siden blev besluttet får sin debut i 2021.
De første møder pegede i retning af, at man ville droppe den komplicerede og temmelig kostbare enhed, MGU-H (enheden til generering af varmeenergi fra udstødningssystemet til turboen), hvilket var en af årsagerne til at Porsche fandt det interessant at deltage.
Imidlertid havde de hidtidige fabrikker investeret så ekstremt store summer i MGU-H, at tanken om at køre den kostbare enhed til skrothandleren fik øjenbrynene i direktionslokalerne hos Renault, Ferrari, Mercedes og Honda til at løfte sig.
Kevin Magnussens testede for Porsche i 2015. Her i en P919 i Barcelona (se også billedet øverst på siden).
Copyright Porsche Motorsport
Af samme årsag vendte stemningen efterhånden, og det blev besluttet at beholde MGU-H og inkludere den i det nye regulativ. Herefter trak Porsche - eller rettere VW-gruppen - sig fra projektet.
Når den erfarne sportsvognsfabrik var så tæt på at deltage, skyldes det, at man i 2017 allerede havde en færdigproduceret og højeffektiv V6-motor liggende klar på lagerhylderne på Porscheplatz nr. 1 i Zuffenhausen.
“Det var virkelig tæt på,” husker Porsches chef for motorsport, Fritz Enzinger, i et interview med amerikanske Speedweek.
“For gruppens executive board (VW Groups bestyrelse, red.) havde allerede forpligtet sig til en højeffektiv motor i 2017. Porsche havde ikke alene designet den. Den var allerede bygget.”
“Vi var allerede med i de første møder mellem FIA og F1s ejer Liberty Media.”
“Men allerede i de indledende faser var der mest stemning i gruppen for at gå i retning af E-mobilitet. Men vores 1,6 liter V6-motor kørte allerede i testbænken.”
“Vores forventninger var at nå podieplaceringer allerede i løbet af første sæson,” lød det fra Enzinger.
En Footwork F1 med Porsche-motor. Her med Alex Caffi bag rattet i 1991.
Copyright LAT Photographic
Porches historik i Formel 1 går tilbage til 1957, hvor fabrikken debuterede som både fabriksteam og som motorleverandør til teamet Jean Behra. Det var dog ingen succes, men året efter leverede fabrikken alligevel motor til Camoradi International, som dog kun gennemførte to løb.
Fra 1984 til 1987 leverede fabrikken motoren "Made by Porsche" til McLaren under navnet TAG-Porsche, men til sidst kneb det med turbokræfterne i forhold til BMW, Renault, Ferrari og Honda.
Efter en kort pause dukkede Porsche op i F1 igen i 1991. Denne gang som leverandør af en 3,5 liter V12-motor til Footwork-teamet, men det var ingen succes. Enten kvalificerede bilerne sig ikke, eller også udgik de af løbet.
Porsche har dog siden haft ubetinget succes i sportsvognsløb, herunder med adskillige sejre i 24-timersløbet Le Mans, men man kan ikke komme uden om, at Stuttgart-fabrikken stadig har en slags 'unfinished business' i Formel 1.