• Forside

Sæsonbedømmelse nr. 3-1.

Da sæsonen nu er slut, så må det være på tide med en bedømmelse af holdene. Da undertegnede er af den ældre skole, så er der anvendt 13-skalaen. Som altid, så indgår økonomi, forventninger, målsætninger og andet i denne fuldstændigt subjektive karaktergivning.

Bilmagasinet Logo . Copyright Bil Magasinet BMF1

Af: Tomas Hansen (th@bmf1.dk) d. 4/11 2006 klokken 15:11

Renault: 11

Begge mesterskaber i hus, godt nok med hiv og sving og lidt hjælp fra en syg Ferrarimotor, men hvem husker det om 10 år? Renault startede sæsonen med brask og bram og “spolede” et stort forspring ud, for nu at bruge en dansk kommentators slidte frase. Men det blev stille og roligt spist igen, med forbuddet mod massedæmpere som sæsonens lavpunkt.

Alligevel, så lykkedes det dem at komme igen, efter at de fleste havde dømt dem ude. 7 sejre i første første halvdel af sæsonen og kun 1 i sidste halvdel, det er langt fra godt nok, men igen, det er svært at argumenterer mod en vinder. Det tæller så positivt, at man har fået håndteret Alonsos skifte og diverse interne problemer godt. Man kunne have frygtet at det ville have skabt en del splid på holdet.

Målsætningen er opfyldt, men med et par skønhedspletter. Halvvejs i sæsonen, der kritiserede vi Renault for at den ene bil var markant dårligere end den anden, om det så var deres eller kørerens skyld, det ville vi ikke afgøre, men det mønster er fortsat i anden halvdel. Spørgsmålet er så, hvordan vil det se ud næste sæson, når den markant dårligere kører sidder i den formodet bedste bil?

Næste år bliver den helt store udfordring for Renault, ny førstekører, ny andenkører, nye dæk og i det hele taget en ny start, men mon dog ikke de nok skal være med i toppen. Under alle omstændigheder, så virker de bedre og mere sammentømrede end en del af de hold, der plejer at være med i toppen.

Fernando Alonso og Briatore fejrer sejren i Shanghai, Kina, 16. Oktober 2005


Fernando Alonso: 11

18 løb, 16 gennemførte. Bedste placering: 1 (7 gange)

Hvorfor får man ikke 13, når man vindermesterskabet? Fordi der har været nogen episoder, som trækker ned. Blandt andet en straf i Ungarn, det er ganske enkelt for dumt, når man i suveræn stil fører mesterskabet. En anden ting er at der har været en del kurrer på tråden mellem ham og teamet og en del udenomssnak, der sandsynligvis har haft til hensigt at dække over de problemer, der har været i Renaultteamet. Det er bedre at fokusere på sig selv, end at brokke sig over alle andre, i Alonsos tilfælde især Ferrari.
Alonso vandt kun en sejr i sidste halvdel af sæsonen og det virker heller ikke så overbevisende og var Schumachers motor ikke stået af på Suzuka, så havde Alonos mesterskabsdrømme været i alvorlig fare. På positivsiden, der tæller det afgjort at han, på trods af han meget tidligt meddelte at han forlod Renault, så er det lykkedes for både ham og holdet at holde fokus og vinde begge mesterskaber.

Næste år byder på den helt store udfordring. Han skifter til et nødlidende McLaren Mercedes team, der langt fra har oplevet den succes som Alonso er vandt til, gennem de sidste 2 sæsoner. Det helt store spørgsmål, det bliver om den varmblodede spanier, kan håndtere de frustrationer, som uværgeligt vil komme, eller om han endnu en gang løber over. McLaren plejer ikke at tage offentlig kritik fra deres kørere specielt godt.

Fernando Alonso, Renault R26, på podiet efter at have vundet verdensmesterskabet i Brasilien 2006


Giancarlo Fisichella: 8

18 løb, 16 gennemførte. Bedste placering: 1 (1 gang)

Ikke nogen imponerende sæson fra Fisichella. En sejr, der blev kørt hjem fra spids. Mange middelmådige kvalifikationer, der førte til ligeså middelmådige resultater i løbene. Det er langt fra godt nok, når man sidder i en af feltets bedste, hvis ikke bedste bil. 5 podieplaceringer, ud af 18 mulige, det kan ikke være tilfredsstillende for ham eller for Renault, men man har alligevel valgt at forlænge hans kontrakt, så han kører også for Renault næste år. Her bliver udfordringen at holde Kovalainen bag sig. Hvilket meget nemt kan vise sig at være en stor udfordring.


Giancarlo Fisichella, Renault R25


Ferrari: 11

Feltets bedste bil? Ferrari har vundet 9 ud af 18 løb, ikke overgået af andre. Både førstekøreren og andenkøreren har vundet løb, man har siddet tungt på kvalifikationerne og har i det hele taget domineret 2006 sæsonen. Det skæmmes dog en smule af nogen uforklarlige problemer i den sidste del af sæsonen, som man sjældent har set ved Ferrari de sidste 5 år. Men det ændrer ikke på at man til Schumacher og Massa har leveret en bil, der har gennemført uden tekniske problemer, i 17 ud af 18 løb og som har holdt sig indenfor reglementet. Desværre for Ferrari, så glippede mesterskabet med 5 point, men virkede i perioder som langt det bedste hold, med den bedste bil, men hvor udefrakommende omstændigheder gjorde at de fik problemer.

Næste år bliver et spørgsmål om at vedholde succesen. Man mistede allerede for noget tid siden den ene gren af firkløveret, Rory Burnes og nu har de sidste 3 forladt den aktive del af Ferraris Formel 1 del. Brawn for at holde sabbat, det er i det mindste den officielle forklaring, Todt for at lede Ferrari og Schumacher for at blive hans assistent. Så hvor store omvæltninger vil det betyde? Herfra byder vi på at de vil være minimale. De sidste 10 år, der har firkløveret bygget en stærk organisation op og de har forstået at gøre klar til generationsskiftet. Det største spørgsmål det bliver om det bliver Finsk Sisu eller Brasiliansk overtro, der skal føre Ferrari videre næste år. Massa har gjort det helt klart at han er klar til ansvaret og ikke bare bøjer sig for en fåmælt finne - omvendt, så skal Raïkkönen bevise at han er det talent man mener han er og at han kan vinde mesterskabet.

Starten, Tyrkiet 2006


Michael Schumacher: 11

18 løb, 15 gennemførte. Bedste placering: 7 (2 gange)

Michael Schumachers sidste sæson endte nok ikke som han havde ønsket sig. Alt lå til hans højreben, men et motorhavari i Japan var reelt endestationen for hans mesterskabsdrømme. At der så blev gnedet salt i såret, med en defekt benzinpumpe, til det Brasilianske Grand Prix, det gjorde det bare værre. Sæsonen har generelt været en lang sæson af op og nedture. En forfærdelig start, hvor han spandt af i Australien, første sejr kom først efter 4 løb. Så endnu en sejrspause, bagud med 30 point. Så kom han stærkt igen og havde mesterskabet i sin hule hånd, hvorefter 2 defekter i de sidste 2 løb, fratog ham enhver chance for at vinde mesterskabet. På trods af eller måske derfor, det var hans sidste sæson, så har vi set en topmotiveret og mere end almindelig sulten Schumacher, der har gjort alt hvad han kunne og efter nogen mening lidt til, for at vinde mesterskabet. Hvilket gør hans exit en smule mere skuffende, han beviste at man på trods af en fremskreden alder, så kan man nemt køre lige op og mere til, med 10 år yngre hotshots.

Tak Michael, Brasilien 2006


Felipe Massa: 11

18 løb, 16 gennemførte. Bedste placering: 1 (2 gange)

Årets bedste pilot, ud fra vores subjektive bedømmelse. 2 sejre og en 3. plads i mesterskabet. Kimi Räikkönen får ikke den nemme holdkammerat, som man kunne tro. Massa har udviklet sig med fantastisk fart igennem årets 18 løb og virker som en af de naturlige arvtagere til Schumacher. En tid som testkører og en fantastisk succesfuld sæson som “andenkører” ved Ferrari har givet ham et forspring, som den mutte finne skal kæmpe hårdt for at indhente. Ret skal være ret, de fleste Formel 1 fans, inklusiv de som skriver denne artikel, de har været alvorligt i tvivl om hvor vidt Massa var det stortalent, som han har været udråbt til gennem de seneste år. Saubertiden viste det i glimt, men i den sidste halvdel af denne sæson, der har han bevist at han må regnes som en meget seriøs deltager i konkurrencen om næste års mesterskab. Kan Massa holde dampen oppe og kan Ferrari levere en ligeså god bil, som i sidste halvdel af sæsonen, så er han undertegnedes favorit til mesterskabet.

Felipe Massa bliver fejret efter sejren i Brasilien 2006


McLaren Mercedes: 6

Halvvejs i sæsonen, der skrev vi at det så ud til, at McLaren Mercedes endnu en gang havde svært ved at finde stabiliteten og holdbarheden i bilen. Det ændrede de sidste 9 løb ikke specielt meget på. Holdbarheden er øget en smule, men det har afgjort været på bekostning af farten. Det har været næsten sikkert, at har en af bilerne kørt stærkt, så er den udgået med defekt senere i løbet. McLaren Mercedes er stadig et af de økonomisk førende teams og så er 6 podieplaceringer, til 1. køreren ikke specielt imponerende. Denne sæson, er den første sæson i 10 år, hvor de ikke har vundet et løb og med en målsætning, der var at vinde begge mesterskaber, så må man siges at være milevidt fra at opfylde den.

Kimi Räikkönen under kvalifikationen i Brasilien 2006


Kimi Räikkönen: 9

18 løb, 12 gennemførte. Bedste placering: 2 (2 gange)

Bedste McLaren Mercedes kører. Med sikker hånd, slog han begge holdkammerater i sæsonen, der manglede dog en sejr, for at man kan tale om en succes. Men en stor del må tilskrives bilen, der aldrig blev regulært konkurrencedygtig. Spørgsmålet er, hvor meget af Räikkönens potentiale man har set i denne sæson? Med 2 andenpladser og 4 tredjepladser, så har det været en middelmådig sæson for ham. Er han en ung Michael Schumacher, der evner at få 1-2-3 tiendedele ud af en dårlig bil, på trods af de ikke er der, eller har han toppet og vil han lede Ferraris nedtur, som spået af Lauda?

Næste sæson kan blive afgørende for ham. Sejr og deltagelse i toppen af mesterskabskampen er et krav, både for ham og for hans nye team. Räikkönen skal være med i toppen næste år.

Kimi Räikkönen under Kinas Grand Prix 2006. Finnen måtte udgå på 19. omgang med speederproblemer.


Juan Pabo Montoya: 7

10 løb, 5 gennemførte. Bedste placering: 2 (1 gang)

Endnu en kører, der ikke nåede med til afslutningsløbet i Brasilien. Efter de første 9 løb, der førte Kimi Räikkönen 6-3 internt og Montoya opnåede kun et enkelt løb mere, før McLaren Mercedes og Montoya mere eller mindre fyrede hinanden. Den varmblodede colombianer faldt aldrig til i Formel 1, eller vel for den sags skyld i Europa. Det førte til det logiske telefonopkald, til sin gamle chef - han er ikke den første, der vender tilbage, til en god, afprøvet arbejdsplads og logisk nok, så kunne Chip Ganasi godt bruge ham. Montoya opnåede aldrig den forventede succes i Formel 1 og fik aldrig sit regulære gennembrud og blev titeludfordrer. Ironisk nok, så blev hans sidste løb i Formel 1, netop i USA, hvor han udgik efter en kollision. Held og lykke i USA og NASCAR.

Kimi Raikkoenen, Juan Pablo Montoya, Jenson Button og Vitantonio Liuzzi involveret i uheldet på første omgang, USA 2006


Pedro de la Rosa: 8

8 løb, 6 gennemførte. Bedste placering: 2 (1gang)

Pedro de la Rosa kom ind som erstatning for den fyrede Juan Pablo Montoya og gjorde en godkendt indsats. Ikke noget prangende eller spektakulært, men det har materiellet, så heller ikke været til. En udmærket vikar, indtil næste sæson starter, hvor han sandsynligvis ikke kommer til at sidde ved siden af Alonso. Gentagne gange slået af hans teamkollega og med en bedste placering som nummer to.

Pedro de la Rosa under pitstop i Kinas Grand Prix, 2006.

RELATEREDE NYHEDER