De nuværende verdensmestre fra Mercedes har fremlagt sit regnskab for 2018.
Selvom der er tale om astronomiske beløb, så er det stadigvæk en god forretning for tyskerne.
Det relativt stabile reglement for motorer og aerodynamik har medført at Mercedes har brugt nogenlunde samme beløb som året før.
Prisen for at vinde verdensmesterskabet i F1: £311,4 millioner. En relativt lille stigning på 1,7 millioner pund fra året før.
Indkomsten var også steget med 1,2 mio. pund til 338,4 mio. pund, hvilket betød at det tyske team har genereret et overskud på 13,3 mio. pund efter skat.
Det øgede pres fra konkurrenterne medfører, at Mercedes også har været nødt til at ansætte flere mennesker.
På ét enkelt år voksede virksomheden med 56 mennesker, så de er oppe på hele 968 i 2018. En stor forskel fra de 200 ansatte hos Haas.
Singapores Grand Prix 2019. Mercedes fredag
Copyright Mercedes AMG
Selvom der er tale om gigantiske beløb for et racerteam, så skal man huske den værdi der ligger i, at firmaet bliver vist til så mange mennesker.
Formel 1 er verdens mest sete sport (udover enkeltstående sportsbegivenheder som OL, og VM i fodbold).
Formel 1 har ca. 400-500 mio. seere pr. løb. Derudover bliver der delt indhold på sociale medier, der gør at indhold fra hvert løb bliver eksponeret til 1 mia. mennesker.
Normalt betaler firmaer i dyre domme for at markedsføre sig.
På den her måde kan de markedsføre sig selv til 1/8-del af verdens befolkning, for relativt få penge.
Hvilket også er årsagen til at Gene Haas valgte at gå ind i F1. Til trods for teamets store investering, så tjente investeringen sig hjem igen meget hurtigt.