Formel 1 har en noget alternativ sæson i 2020. Derfor ser sporten for første gang, at der skal køres to løb på samme bane. Det er også tilfældet med Silverstone, som skal danne ramme for Englands F1-løb nr. 70.
Haas havde noget af en rutsjebanetur i sidste weekend. En langsom kvalifikation blev byttet ud med en 13. plads, Magnussen fik en lyn-start men udgik på første omgang, og Grosjean kæmpede i top 10 men sluttede nede bag i feltet.
Én ting der er positivt at tage med er, ifølge holdchef Günther Steiner, at holdet har en hurtig og konkurrencedygtig racer til selve løbet. Problemet for teamet er - modsat sidste år - at de skal finde noget mere fart i kvalifikationen.
“Hvad vi lærte sidste weekend var, at bilen ikke er så dårlig i løbstrim - Romain var konkurrencedygtig i midterfeltet. Det vi er nødt til er, at forsøge at blive bedre i kvalifikationen, hvilket er svært i øjeblikket. Men det er hvad vi har lært af at køre på Silverstone, vi kan lege med i midterfeltet. Vi er bare nødt til at få det bedste ud af kvalifikationen, så vi kan starte på en position så vi kan lave træk. Hvis du starter nede bagi, så er det meget svært at rykke fremad, fordi luften er så “beskidt”, så er det meget svært at rykke frem” siger Günther Steiner i
teamets pressemeddelse.
Singapores Grand Prix 2019. Haas fredag. Günther Steiner
Copyright Haas F1
Derfor er det da også en optimistisk Günther Steiner som træder ind til endnu en løbsweekend, og et Haas-team som holder hovedet højt, smører ærmerne op og hiver handskerne på, for at kæmpe sig tilbage til den sjove ende af feltet.
“Det positive element er virkelig, at alle folkene i teamet er meget motivererede til at fortsætte. Vi er alle glade for stadigvæk at være her, og alle kæmper rigtig hårdt for at blive her. Selv om vi ikke har den bedste pakke af bil i øjeblikket, så kæmper vi altid og giver vores bedste. Der er en stor indsats involveret, mange lange timer, og hvis vi fortsætter med det, så er vi i en bedre position meget snart” fortsætter teamchefen.
Den manglende performance fra teamet er også årsagen til, at de har været nødt til at tænke ud af boksen i de senere løb. En strategisk genistreg i både Ungarn og England var med til at Kevin scorede point i Ungarn og Grosjean kæmpede om point sidste weekend. Derfor er teamet nødt til at fortsætte med disse gamblinger.
“Vi laver disse kald, fordi hvis du har ingenting, eller mindst lidt at miste, så er du nødt til at gøre noget anderledes for at få noget til at lykkedes. Som team besluttede vi at tage flere risici, fordi disse ting kan også gå tilbage rimelig hurtigt, eller imod dig, men én gang lavede vi point og i søndags gjorde vi det uheldigvis ikke.”
“Hvis muligheden viser sig at gøre noget anderledes, så vil vi gøre det og vi gør det” Siger Günther Steiner.
Nu bliver det spændende at se, om teamet får bedre styr på kvalifikationerne, så de kommer ud af “orkanens øje”. Eller om der skal endnu en genistreg til fra Steiner og co. for at score point til teamets løb nr. 88.