• Forside

Vil Spyker have to fredagstestere?

Da Spyker annoncerede fire testkørere har de fleste nok tænkt på, hvordan det kommer til at hænge sammen. Kun BMW har tidligere bekræftet, at Sebastian Vettel ikke blev arbejdsløs om fredagen, men Spyker tager skridtet videre.

Af: Michael Ewert (mew@bmf1.dk) d. 6/2 2007 klokken 13:02

Spykers testkørere er nærmest delt op i to. Fredags- og reservekørere og test- og udviklingskørere. Fredagskørerne hedder Giedo van der Garde og Fairuz Fauzy. Adrian Valles og Markus Winkelhock sidder på pladserne som test- og udviklingskørere.

Ingen er i tvivl om, at penge er noget som Spyker ønsker. Således har alle på nær Giedo van der Garde penge med (som vi er bekendt med) til Spyker. Sandsynligvis får Adrian Valles lov at teste i det spanske Grand Prix, mens Markus Winkelhock får samme mulighed i det tyske Grand Prix.

Det specielle i år er, at fredagens frie træninger er delt op i to 90 minutters træninger. Hos Spyker vil man lade de to testkørere få de første 90 minutter, og så vil løbskørerne få de sidste 90 minutter.

Spykers fire testkørere

Noget som Adrian Sutil ikke er helt tilfreds med. Som ny kører i Formel 1 har han behov for at lære bil og baner at kende og derfor vil de 90 minutters manglende træning betyde en del for ham.

Tilsyneladende har Adrian Sutil dog affundet sig med situationen.

”Vi har behov for alle de penge som kørerne medbringer for at udvikle teamet, så det er i orden.”

Man er dog ikke i tvivl om, at det ikke er Adrian Sutils ønske, der er gået i opfyldelse.

Fairuz Fauzy har skrevet kontrakt med et hold i World Series by Renault serien, mens Markus Winkelhock muligvis også vælger at køre World Series med Renault. Markus Winkelhock er ikke lovet nogen tests endnu.

Adrian Valles er heller ikke lovet nogen fredagstests på trods af, at han medbringer $390.000 til Spyker teamet. Han håber, at de tests han får, vil være nok til at han kan blive fast GP kører i 2008.

Selv om det så meget idyllisk ud i går under præsentationen af Spyker F8-VII, så var der nok nogle testkørere, der havde håbet på mere plads.