• Forside

Spanien dagen efter

Fire uger skulle der gå, før Formel 1 vendte tilbage. Spaniens Grand Prix er løbet, hvor formen for resten af sæsonen bliver pudset af. Kampen skulle stå mellem McLaren og Ferrari, i et løb der var præget af uheld, kriser og en hel del overraskelser.

Af: (@bmf1.dk) d. 14/5 2007 klokken 13:05

Hvor skal man starte? Sæsonen var op til det Spanske GP lige så åben nu, som ved sæsonstarten i Melbourne. De samme fire kørere har besøgt podiet i de fire løb der er kørt indtil videre, og det betyder en tæt kamp om pointene.

Catalunya-banen har et ry i nogle kredse for at være kedelig og forudsigelig, men med den nye chikane, var der lagt op til flere overhalinger og mere drama og action, end tidligere år.

Fernando Alonso er stor i hjemlandet Spanien. Meget stor.

Der er ingen tvivl om, at mesterskabet skal stå mellem Ferrari og McLaren i år. Hvor Ferrari er vant til at dominere, er det en mere sjælden oplevelse for det Woking-baserede McLaren team. 2006 var en ørkenvandring, og det vi har set indtil videre, er intet mindre end et team der er som forvandlet. Mange vil sige, at det også er på tide.

Ja, det er det. McLaren hører absolut til i kongeklassen, og med den vindende kombination Alonso/Hamilton, så bliver det meget tæt i år.

Massa var på pole, den tredje i træk for brasilianeren, og med verdensmesteren Fernando Alonso lige ved siden af på startgridden, var der lagt op til et brag af en start. Og det blev da også spændende. Ned af langsiden og ind i det første sving, kommer Alonso op og stikker snuden frem, men Massa lukker døren og det resulterer i at Alonso kommer en tur i gruset og mister to placeringer.

Hamilton overtager nu andenpladsen og gør sig øjeblikkeligt så bred i Massa´s spejle som muligt. Desværre for Alonso, har det ene barge-board taget en smule skade, så han blev aldrig rigtig nogen trussel mod Massa.

Starten på det spanske GP 2007. Fernando Alonso forsøger sig på ydersiden af Felipe Massa, men må en tur i sandkassen

Jeg sad i et stykke tid, at Kimi Räikkönen endelig ville opdage, at speederen, det er den til højre. Han startede som nummer fire på gridden, og på intet tidspunkt så det ud til at han ville angribe de forankørende. Da Alonso ryger i gruset, kommer han dog forbi som ventet, men det virker som om The Iceman er lige lovlig kold.

Bevares, Massa og Hamilton er strøget og Massa øger på et tidspunkt med et sekund per omgang, så det er måske en bedre idé for finnen at vente og se hvad løbet bringer, men da han udgår efter godt 10 omgange med elektriske problemer, ærgrer jeg mig hørligt.

Kampen om det ternede flag, bliver aldrig en kamp. Massa er så dominerende, som vi også så det i Bahrain, at resten af feltet kun kan se til. Hamilton fører løbet på et tidspunkt, men de sekunder han henter ind mens Massa er i pit, er langtfra nok til at rykke ved noget. Alligevel er jeg stadig i lettere ekstase over den unge englænder.

Lewis Hamilton foran Felipe Massa. Bahrain. I Spanien var rækkefølgen dog omvendt

Mclaren bilerne er hurtige i år, men det kan ikke være den eneste årsag til hans succes. Der skal altså sidde en kompetent kører ogstyre de mange hestekræfter, og det har Hamilton nu bevist for fjerde gang, at han kan. I mine øjne er det et spørgsmål om tid, før han står øverst på podiet.

Toppen af feltet var givet, da Massa gik forbi Alonso i det første sving, og der var ikke så meget andet at gøre, end at give en stor tommelfinger op til den lille brasilianer. At Räikkönens Ferrari udgår med elektriske problemer er lettere mystisk, når man tænker på den enorm høje stabilitet som teamet altid har stået for.

BMW-Sauber understreger for fjerde gang, at de hører til blandt det fine selskab. Både Kubica og Heidfeld fik et rigtig godt løb, med polakken der fik en fornem fjerdeplads, hans bedste i år. Nick Heidfeld ligger længe på en femteplads, og har fået David Coulthard bag sig, der kun er et sekund efter tyskeren.

Indtil det første pitstop, lykkedes det Heidfeld at holde skotten bag sig, men så sker det utænkelige: Hjulmøtriken på højre forhjul bliver ikke sat ordentligt på, og selvom en flink Toyota-mekaniker gør Heidfeld opmærksom på det, er der intet at gøre.

Han må ud af pitten, køre en omgang og komme tilbage og få spændt hjulet ordentligt på. Heidfeld udgår desværre af dette års spanske løb, pudsigt nok ikke fordi hans race-engineer - manden med slikkepinden - ikke fik set sig ordentligt for, men fordi der var problemer med gearkassen. Det er lige før, at jeg vil fratage teamet titlen som det tredjebedste team.

Med tanke på Heidfelds uheld, er det et ekstra flot resultat af Kubica, der kører sit helt eget løb. Han har fundet rytmen, og holder sin fjerdeplads hjem.

Kubica kørte en fjerdeplads hjem. Hans bedste resultat i år. Barcelona 2007

Der er mange der skal have ros. David Coulthard, der kører en femteplads i hus, og som har kørt et fantastisk løb. Han var i in-fight med Kovalainen, før finnen måtte i pit. Efter anden pitstop-runde, er skotten nu under pres fra Wonderboy-Nico, men den gamle rotte afviser ethvert forsøg fra det unge talent og smækker med døren.

Og samme Nico Rosberg får også ros. Det så ud til at de fleste børnesygdomme nu er kureret og han har fundet sin egen måde at køre på. Der var ikke en finger at sætte på tyskerens løb, og at se ham ligge og kæmpe med begge Reanult´erne og holde de fleste angribere væk, var dejligt at se.

Alex Wurz, Rosberg´s kollega, måtte desværre udgå. Det ville have været spændende at se, om Williams-teamet kunne optimere deres præstation bare denne ene gang, og at se begge bilerne i pointene ville have været stort.

En lettet David Coulthard, efter han sikrede sig femtepladsen i det Spanske GP. 2007

Nede hos Renault (ja, det hedder ikke oppe hos Renault i år), var både friske Fisichella og kække Kovalainen. De to formåede flere gange at presse deres konkurrenter, og selvom der var nærkampe, og de mistede lidt et par gange, så vandt de også. Hikkende Kovalainen, som indtil i går havde haft en svær start på sin første sæson, fik sit første point, og med Fisichella på en 9. plads, var det rart at se, at Renault begyndte at røre på sig.

Men det er stadig ærgerligt, at de dobbelte verdensmestre ikke kan kapitalisere på de sidste to års succes.

Starten hvor man stadig ser støvet efter Alonso kørte af banen.De to Renaul-biler, lå og pressede Coulthard gennem store dele af løbet

Hvis man tror at jeg allerede har brugt de bedste gloser, må man tro om igen. For der er nemlig ét team, som har gjort det bedre end mange turde håbe på. Super Aguri, var absolut dagens mest positive overraskelse.

Takuma Sato, bedre kendt som Kamikaze-piloten fra Solens Rige, lignede en fuldstændig forvandlet kører. Han kørte velovervejet, udnyttede sine chancer, gjorde sig tilpas bred når der kom angreb, og parkerede i parc fermé, som ottende bedste, og dermed fik japaneren hentet teamets første point. Han blev da også fejret som verdensmester efter sin bedrift.

Team-kammerat Anthony Davidson fik også et rigtig godt løb, og sluttede som nummer 11. Det var rart at se det lille japanske team, optimere deres præstation og levere varen, trods de vanskelige odds.

Takuma Sato og holdet fejer Super Aguri F1's første point

Barrichello og Button har noget at tale om hjemme i teamet. I starten af løbet får de hentet henholdsvis to og tre placeringer, og ligger længe og kæmper med Fisichella.

Da Button og Fisichella går i pit, håber italieneren på, at komme forbi Button i pitten. Men han har andre planer. Han styrter nemlig ud af pitten, så forhippet på at holde Fisichella bag sig, at han overser Barrichello, der kommer ned ad langsiden og rammer Barrichello, så Button´s frontvinge ryger af. En dum og kostbar fejl.

Button burde have lært det efterhånden. Han må endnu en gang i pit. Det eneste positive der er at sige om Honda´s præstation er, at de slutter på en 10. og 12. plads, men det skal ses i lyset af, at der er otte biler der udgår.

Nogen vil måske sige, at jeg er for hård, og det er da fair nok, men når Barrichello gennem det meste af løbet ligger og kæmper med Fisichella og endda kalder over radioen, at han har svært ved at holde tempoet, og Button laver så torskedum en fejl, så er det slet ikke godt nok.

Hvad siger du? Om vi har problemer?

Scott Speed fra Toro Rosso skal egentlig også have en tommelfinger op. Han har været så gruelig meget i gennem, amerikaneren, og at kæmpe sig op fra en sidste plads på gridden til en 14. plads på bare otte omgange, er intet mindre end fænomenalt. Ærgerligt, at han så skulle punktere midt i det hele. Bedre gik det heller ikke for Liuzzi, der ligeledes udgår.

Jarno Trulli må kigge i vejviseren efter de gode resultater.

Det er heller ikke denne gang godt nok for Toyota, som i denne udgave af 'Dagen Efter', er nomineret til ikke bare dagens skuffelse, men årets skuffelse. Trulli når at køre godt otte omgange, før han må opgive. En defekt benzinpumpe er årsagen. Og Ralf Schumacher udgår også, hans forhjulsophæng er ødelagt. Se nu at få det til at virke.

Spyker lukker og slukker festen, på de sidste pladser. Sutil og Albers har kørt et fint løb, uden nogle problemer og selvom de er hele syv omgange efter de førende, så er det dog en slags opmuntring, at de begge kommer i mål.

Men! Man er vel i Formel 1 for at vinde, og det gør man ikke uden at tage chancer. Hvis det er fordi bilerne simpelthen ikke har nok kraft, så er det nok en god indikation, at det er et område, man bør beskæftige sig lidt mere med.

Adrian Sutil, Spyker. Barcelona 2007

Konklusionen fra denne skribent er, at løbet i Spanien satte dagsordenen for resten af sæsonen. Det siges, at vinder man her, så kan man vinde mesterskabet. Der var ikke de helt store mindeværdige øjeblikke, dem man husker om 30 år. Men en Hamilton der nu fører mesterskabet, som den yngste nogensinde, og en Räikkönen der lige mangler det sidste, er denne sæson mere åben end nogensinde.

Den nye chikane, som alle havde store forventninger til, er egentlig unødvendig. Den har ingen effekt, for vi så ikke nogen af de ventede overhalinger. Dertil er indgangen til selve chikanen ikke hurtig nok.

Hvis vi mangler action, så er der kun lidt under to uger til Monaco´s Grand Prix. Her går det løs i det lille fyrstendømme ved Middelhavet. Et løb der er indbegrebet af glamour, penge, og Formel 1

Podiet i spanien 2007. Massa vinder, Hamilton nummer 2 og Alonso nummer tre.

Vigtige Links
Læs om Spaniens Grand Prix Optakt
Læs om Circuit de Catalunya Banebeskrivelse
Hvornår sker det? TV-tider
Hvordan bliver vejret? Vejrudsigten
Få resultaterne på SMS SMS Service
Fredag 1. frie træning
  2. frie træning
Lørdag 3. frie træning
  Kvalifikationen - Live
  Kvalifikationen - Resume
Søndag; Opvarmning
  Løbsrapport - LIVE

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.

P. Grid Kører Team Dæk Tid Stop Point
1. 1. Felipe Massa Scuderia Ferrari
P
1T31:36.230 2 10
2. 4. Lewis Hamilton McLaren Formula 1 Team
P
1T31:42.950 2 8
3. 2. Fernando Alonso McLaren Formula 1 Team
P
1T31:53.660 2 6
5. 9. David Coulthard Oracle Red Bull Racing
P
1T32:34.580 2 4
6. 11. Nico Rosberg Williams Racing
P
1T32:35.790 2 3
DNF / Ikke-fuldførte
19. 3. Kimi Räikkönen Scuderia Ferrari
P
9 omg. 0 0
21. 19. Mark Webber Oracle Red Bull Racing
P
7 omg. 1 0
22. 18. Alexander Wurz Williams Racing
P
1 omg. 1 0
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)