• Forside

Formel 1 i fare

Hvis Formel 1 ikke reagerer, vil bilfabrikanterne trække sig ud og hele fundamentet for al motorsport er i fare. Det er Max Mosleys overbevisning, når talen falder på fremtiden for motorsporten

Af: (@bmf1.dk) d. 31/5 2007 klokken 12:05

Der er allerede alvorlige samtaler i gang mellem FIA præsident Max Mosley og konstruktørerne, om at revidere og modernisere reglerne til 2011, blandt andet har der været forslag ude, om bio-brændstof og V6 motorer.

I et nyligt interview med avisen Welt am Sonntag, retfærdiggører Mosley sin hårde tilgang til projektet, og siger, at det er nødvendigt at skære i gennem, for at sikre at motorsporten vil overleve.

"Vi må fortsætte med at skære i udgifterne. Det er min erfaring, at hvis bare én konstruktør beslutter at det er blevet for dyrt, vil andre måske hurtigt følge efter," siger Mosley.

FIA Præsident Max Mosley

"Vi må huske på, at de mennesker der sidder i firmaernes bestyrelselokaler, ikke nødvendigvis er F1 fans."

Ideen med at fryse motorerne til 19.000 omdrejninger i minuttet og samtidig at motorerne skulle holde længere, har dog ikke haft den ønskede effekt, og de forskellige teams lader ikke til t ville skære ned på omkostningerne lige foreløbig.

"Faktisk er der kun to teams, som rent faktisk har reduceret deres budgetter," siger Mosley, og fortsætter: I stedet for at nyde godt af de penge de har sparet, har man fortsat med at bruge de samme summer, så de kunne udvikle måske 3 eller 4 ekstra hestekræfter - og det er skørt."

Som vi kunne fortælle for et par uger siden, går Mosley meget op i at reglerne for sporten lettere kan adapteres til almindelige gade-biler og samtidig give miljøet en ekstra chance. Dette skal samtidig ses i lyset af, at Mosley mener verden snart står over for endnu en olie-krise som i halvfjerdserne.

Vindtunnelforsøg af BMW Sauber F1 i Hinwill

Der har også været rygter om, at Mosley vil indføre standardbiler - noget han selv afviser - men indrømmer samtidig, at reglerne for chassiset vil blive ændret.

For at sætte tingene lidt i relief, spurgte Mosley reporteren bag interviewet: "Ved du hvor meget kuldioxid der bliver blæst ud i luften, når top-teamsene afprøver deres vindtunneller 24 timer om dagen, dag efter dag? Vi taler om tusinder af tons, og resultatet er, at løbene er kedelige."

"Biler der brænder 75 liter brændstof af på 100 kilometer, er ikke længere acceptabelt. Hvis ikke vi reagerer, vil hele Formel 1´s eksistens grundlag være truet. Vi lever ikke på en anden planet, så vi må se realiteterne i øjnene."

RELATEREDE NYHEDER