• Forside

Kommentar: McLarens hykleri

Kommentar: Ledelsen hos Ferrari er både rasende og skuffet over, at mødet i FIA endte med en mere eller mindre pure frifindelse af McLaren for at have draget fordel af at være i besiddelse af stjålne, tekniske dokumenter fra Ferrari. Det er ikke svært at sætte sig i La Scuderias sted.

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 30/7 2007 klokken 15:07

Kommentar
Spionskandalen, hvor en hemmelig 780-siders rapport over tekniske detaljer på Ferrari F2007, via en tidligere ansat, er endt hos Ferraris største konkurrent, McLaren, har ikke uden grund fyldt en del i motorsportens medier på det seneste.

Torsdag i sidste uge blev der afholdt en høring hos FIA i Paris, og her blev McLaren, mere eller mindre, pure frifundet for at have draget fordel af indholdet af Ferraris tekniske dokumenter, og det undrer denne skribent af flere indlysende årsager.

Pligten til at anmelde
Under høringen indrømmede McLaren, at de siden marts, altså inden Australiens Grand Prix, har haft kendskab til de stjålne dokumenter, som teamets chefdesigner, Mike Coughlan, havde fået af Ferraris nu fyrede tekniske chef, Nigel Stepney.

Hvorfor advarede denne herre ikke Ferrari?

Ifølge FIA’s regler skal sådanne uregelmæssigheder omgående, og uden tøven, meldes til både FIA og det team, som sagen i givet fald går ud over. Men McLaren forholdt sig i larmende tavshed og meldte ingenting til FIA.

Derimod kan man konstatere, at McLaren i stedet ’anmeldte’ Ferrari for at køre med bevægelig bund, hvilket FIA prompte forbød. Resultatet blev, at Ferrari i de efterfølgende løb var markant langsommere end McLaren.

Hvor fik McLaren oplysningerne om den bevægelige bund fra? Gæt selv. Og er det rimeligt, at Ferrari skal straffes pointmæssigt for, at McLaren sad inde med disse oplysninger?

Denne skribent finder det forkasteligt, at McLaren lod som ingenting og dermed drager pointmæssig fordel af dokumenter, som teamet ikke er kommet retmæssigt til og som i øvrigt tilhører Ferrari.

Med et blik på den øjeblikkelige stilling i mesterskabet, kan man konkludere, at McLaren ikke er blevet hurtigere, men derimod har begrænset et andet teams muligheder for at konkurrere på lige vilkår.

En perfekt timing
Under høringen i Paris oplyste McLaren, at teamet bad Coughlan om at afbryde kontakten med Stepney, for at undgå at flere hemmelige dokumenter skulle ende hos dem. Timingen i dette påbud er interessant.

Hvor fik McLaren oplysningerne om Ferraris bevægelige bund fra efter sejren i Melbourne? Her ses Felipe Massa.

Påbudet til Coughlan var nemlig fuldstændig omkostningsfrit, al den stund at McLaren meget bekvemt lige havde nået at få kendskab til de detaljerede oplysninger om Ferrari F2007’s avancerede bremsebalancesystem, design, diagrammer og data.

Ferraris umulige sag
Torsdagens dom understregede, at selv besiddelse af oplysninger fra et konkurrerende team i sig selv et brud på FIA’s regler, i og med at det giver store konkurrencemæssige fordele. Men Ferrari er alligevel havnet i en umulig situation.

Sagen er nemlig, at italienerne skal bevise, at McLaren har haft fordel af deres viden, men hvordan kan det lade sig gøre, når Ferrari ikke kan få adgang til bilen?

Man spørger sig selv, hvilke andre oplysninger i spionmaterialet det britiske team eventuelt vil gøre brug af fremover.

Hykleriet
Kort efter løbet i Melbourne var forholdet imellem Ferrari og McLaren på frysepunktet og sidstnævnte tog et par uger senere kontakt til Ferraris ledelse for at bilægge nuværende uoverensstemmelserne og undgå fremtidige sammenstød især i forhold til FIA.

Ferraris ledelse gik ind på aftalen, selvom tilliden til briterne kunne ligge et meget lille sted.

”Fredsaftalen” blev indgået skriftligt d. 9. juni som en ’hensigtserklæring’, men alligevel så McLaren ingen grund til at advare Ferrari om ”muldvarpen” i italienernes rækker. I hele denne periode havde briterne, trods aftalen, uhindret adgang til de stjålne fabrikshemmeligheder fra Ferrari.

Lige siden at dokumenterne kom i McLaren-medarbejderens besiddelse, har Ferraris haft svært ved at følge Lewis Hamilton og Alonso. Her er det Felipe Massa som halser efter Hamilton i Malaysia.

På den ene side bad man altså om borgfred, men på den anden side drog man fordel af katastrofal vigtig, teknisk viden om F2007 – stadig uden at følge den indgåede hensigtserklæring og advare Ferrari om lækagen.

Man forstår, hvorfor Jean Todt overfor italienske medier kalder McLarens imødekommenhed for ”hykleri”.

Skueprocessen
Endelig mener jeg, at mødet hos FIA var en farce.

Ifølge referater var der ikke tale om en høring men snarere om et ordinært møde i FIA, hvor McLaren lige var blevet inviteret med, for at fortælle om deres version af sagen. Ferraris ledelse havde ingen taleret og var kun inviteret med som observatører.

Todt oplyste efter mødet, at han var blevet stillet nogle få spørgsmål, men ellers ikke yderligere. Det italienske team fik på intet tidspunkt mulighed for at komme til orde og præsentere hverken deres sag eller den medbragte dokumentation.

Konsekvenserne
FIA har med sin dom gjort det legitimt 1.) at besidde stjålne fabrikshemmeligheder uden at meddele det til den forurettede part, i øvrigt i modstrid med organisationens egne regler, 2.) at bruge den stjålne information til at anmelde konkurrerende teams biler for påståede uregelmæssigheder 3.) samt dermed drage fordel af den stjålne information.

Flavio Briatore (tv) er rystet over FIA afgørelse.

Til sammenligning kan nævnes sagen, hvor en Coca-Cola medarbejder, i bytte for en topstilling, ville videregive hemmelig, teknisk information til Pepsi. Hvad gjorde Pepsi? Ledelsen tog omgående kontakt til konkurrenten og forelagde deres viden om spionagen og personen er nu arresteret.

Renaults Flavio Briatore udtrykker FIA’s afgørelse meget rammende.

”Jeg forstår ikke deres afgørelse. Den minder mig om Pontius Pilatus, da han vaskede hænderne efter at have givet tilladelse til at man kunne henrette Jesus,” siger han.

Der var kø den dag ved håndvasken hos FIA, og organisationen har med sin afgørelse vist en handlingslammelse, som desværre nok skal vise sig at være udslagsgivende for dette års mesterskab i Formel 1.

OM SKRIBENTEN

Peter fra BMF1 Peter har været en del af BMF1 næsten siden starten og er især kendt for sin faste serie af Kevin-interviews.

RELATEREDE NYHEDER