• Forside

Australiens GP – Dagen derpå

Endelig startede sæsonen igen. Fire måneder med ferie, præsentationer og tests på diverse racerbaner er endelig overstået. Nye kørere skulle tage de første spæde skridt som Formel 1 kørere, gamle kørere skulle ryste rusten af sig, og kampen mellem Ferrari og McLaren kan begynde igen.

Af: Michael Ewert (mew@bmf1.dk) d. 17/3 2008 klokken 09:03

Glem spionsagen fra 2007. Glem Lewis Hamilton tabte VM med et point. Glem Kimi Raikkonen har et tallet på hans Ferrari. Alt det er fortid. Nu gælder det 2008, og det var noget af en interessant weekend vi var vidner til. Specielt lørdag og søndag bød næsten på farceagtige tilstande.

Længe var der tvivl om Super Aguri ville stille til start i Australien. 3 korte testdage i hele 2008 var hvad teamet opnåede, og økonomiske problemer tårnede sig op over det lille japansk/engelske team, der dog som det første team ankom til Australien. Aktiemajoriteten var solgt til Magma Group og 2008 skulle nu være sikret.

Vijay Mallya nød selskabet

Da Vijay Mallya opkøbte Spyker og bragte sit eget flyselskab Kingfisher Airlines til Spyker var Ferrari hurtige. Det mellemøstlige flyselskab fra Abu Dhabi Etihad Airways blev snappet op af Ferrari, så der nu står Etihad på den bagvinge alle kørere frygter de skal se for meget i 2008. Williams fortsatte stilen og præsenterede op til det australske Grand Prix endnu et par sponsorer.

Op til sæsonstarten har der været tvivl omkring, hvilke teams der ikke har kørt igennem i tests og hvordan ville det naturlige styrkeforhold være. BMW Sauber har været nævnt som et team, der ikke havde vist alt, hvad de kunne. Hemmelige tests uden offentliggjorte tider og en tro/mistro til F1.08 chassiset som enten en messias eller en judas. Renault er et andet hold, som man ikke har vidst, hvor man havde. Rygter om en ny supervinge kaldet W-vingen florerede i medierne. Et rygte vi selv havde bragt her på bmf1, og selv om den ikke blev brugt i Australien og teamet har dementeret rygterne, så er det ikke umuligt at teamet dukker op med en alternativ bagvinge senere på året.

Fredagens to træninger gik som man kunne forvente. Et par børnesygdomme hist og her, men ellers et billede som levede nogenlunde op til forventningerne. Det kan man ikke ligefrem sige, at lørdagens frie trænnger. Man skulle kigge langt efter både Ferrari og McLaren i tidstabellen. Den psykologiske kamp er begyndt, og ingen ville vise, hvad de reelt kunne inden kvalifikationen.

Heikki fortæller Lewis, at han skal passe på i år

Kvalifikationen startede jo med de nye regler. Fem minutter længere udskilning i Q1 og fem minutters kortere fuelburning i Q3. Det skulle betyde færre forurenende omgange, da køreren ikke får tanket op efter den sidste fase. Det var dog tydeligt at se, at alle hold har lært noget af sidste års udskilningskvalifikation. Sidste år ville der være biler på banen hele tiden. I lørdags oplevede vi flere minutters tomhed på banen under Q2 og det blev ikke bedre i Q3. Den manglende mulighed for at påfylde brændstof betyder, at alle kørere nu kører med et eller to skud i bøssen. Der er ingen grund til at oversatse, da det vil give en ændret pit stop strategi. Så det gav os lidt stilhed på banen.

Nogle snakker om, at det er bedre at slutte dårligt i Q2 end godt i Q1. Kimi Raikkonen viste faktisk meget godt, at han med en alternativ strategi kunne udnytte hans muligheder for at fylde tanken helt op og køre et langt første stint.

BMW fik årets første trofæ

I lørdags blev der kørt Sebring 12 timersløbet i USA. Det berømte endurance løb i Florida gav klassesejre til Tom Kristensen og Jan Magnussen, men løbet blev præget af utrolig mange safety car perioder, når de hurtige sportsvogne kom i kontakt med dækmurene. Jeg måtte under søndagens løb kigge godt efter for mængden af safety car perioder i Formel 1 løbene mindede om amerikanske racerløb. Jeg er så gammel, at jeg kan huske dengang der ikke blev brugt sikkerhedsbil i Formel 1, og jeg vil vove den påstand, at det ikke var nødvendigt med alle de afbrydelser. Lokale gule flag, enten faste eller viftede kunne bruges før 1994, og det var ikke fordi løbet så oftere blev stoppet ved brug af røde flag.

Der har været snakket meget om fjernelsen af flere kørerhjælpemidler. Det ville blive meget sværere at køre Formel 1 bilerne, men det samme sagde man jo tilbage i 1994 inden sæsonen startede. Det virkede nu ikke til at kørerne havde så store problemer med at vænne sig til den manglende traction control, dog viste Felipe Massa at det er nemt at spinde en Ferrari selv om man starter helt i front.

Jarno Trulli varmer op i en gokart

Løbet var ualmindelig spændende. Flere spændende kampe, gode overhalinger, uheld, drama, en sindssyg afkørsel af Timo Glock, der fremprovokerede den sikkerhedsfase som Kazuki Nakajima endte med at blive straffet for. Under den obligatoriske harmonikakørsel endte Kazuki Nakajima med at påkøre Robert Kubica, der var en af weekendens store tabere. En kørerfejl kostede ham pole position og i løbet blev han fanget af en dårlig pit strategi, hver gang sikkerhedsbilen kom på banen.

Det medførte først en 10 sekunder stop & go straf til Rubens Barrichello, at han under en sikkerhedsperiode fik kørt ud af pitten for rødt. Det betyder fuldt stop og en overskridelse medfører automatisk en diskvalifikation. Den kom også, men først efter løbet. Her savner man konsekvens fra banens stewards for Rubens Barrichello kunne have medført større problemer for andre kørere. Specielt hvis han havde kørt en modstander af banen.

Rubens Barrichello i RA108

Samtidig føler man med Rubens Barrichello. Efter et pointløst 2007 startede 2008 bedre end forventet indtil en time efter løbet. Sebastien Bourdais var en kører, der viste moden kørsel. Mange år i USA har lært ham at være tålmodig og køre defensivt og sikkert. I slutningen af løbet kunne Fernando Alonso ikke overhale ham, og det var en drømmedebut a la Mark Webbers vi næsten oplevede. Lige indtil to omgange før mål. Det gav point i debuten, men ikke den fortjeneste han havde fortjent.

En rigtig spændende weekend er slut. Om et par dage starter årets andet Grand Prix i Malaysia. Her vil der samtidig være dansk tilstedeværelse, da GP2 Asia serien kører support op til Formel 1 løbet. Den nye Speedcar serie med flere gamle Formel 1 kørere bag rattet skal også køre, så mon ikke Jean Alesi kigger forbi Ferrari pitten næste weekend.

Nico Rosberg modtog klapsalver ned gennem pitten, da han søndag scorede sin første podieplacering. En af de klappende var Jackie Stewart

Indtil da vil vi forsøge at holde dig opdateret med de mest spændende nyheder i dagene op til den nye Grand Prix weekend.

Et par billeder fra weekendens begivenheder

Mark Webber mødte en fan

David Coulthard udgik i 2007. Det gjorde han også i 2008

Rubens Barrichello og Jenson Button afleverer før Grand Prix weekenden en check på 100.000 dollars

Bilerne lå tæt efter sikkerhedsbilen havde trukket i pit

Det obligatoriske klassebillede sæsonstart årgang 2008

Før løbet mødte Kimi Raikkonen det legendariske rockband Kiss

Nick Heidfeld er både quick og cool

Kamui Kobayashi fik i Melbourne overrakt sin superlicens, så han nu kan erstatte de to normale Toyota kørere

Love is in the air

Heikki Kovalainen og Lewis Hamilton var glade efter kvalifikationen