• Forside

FIA skærper kursen mod Bridge Wings

Det er reglen imod bevægelige dele, der skal efterleves. Bridge Wings – de høje frontvinger, der danner bro hen over næsen - skal stabiliseres, ellers kan de bevæge sig, og det indskærper FIA, at man ikke vil acceptere.

Af: !Palle Hellemann (ph@bmf1.dk) d. 5/6 2008 klokken 01:06

FIA vil gribe hårdt ind over for bevægelige dele og herunder kræve at Bridge Wings stabiliseres, så de ikke kan presses tilbage af fartvinden og derved ændre form så meget, at det kan formindske luftmodstanden ved høj fart.

FIA har givet anvisninger til alle relevante teams om at Bridge Wings fra nu af enten skal være fikseret til racerens næse eller understøttes således at vingen ikke kan bevæge sig.

Denne type vinge anvendes af 6 teams: McLaren, Renault, Williams, Toyota, Red Bull og Toro Rosso.

Nelson Piquet fik lov at teste R28 chassiset

Renault har allerede fikseret vingen, men de andre teams må nu følge med og få det bragt i orden.

Beslutningen om at indskærpe reglerne er taget efter optagelser fra onboard kameraer under Tyrkiets GP, der viste, at denne type frontvinge kunne bevæge sig ved høj fart.

Kazuki Nakajima poserer foran Williams FW30

Og især på en bane som Gilles Villeneuve Banen i Canada, hvor man netop har et mix af høj fart og skarpe kurver med lav fart, vil man have stor fordel af bevægelige vinger, der primært giver downforce og dermed vindmodstand ved lav fart, men mindre downforce og dermed vindmodstand ved høj fart.

Timo Glock i TF108

Allerede sidste år, da McLaren, som de første introducerede denne type frontvinge, var den under mistanke for evt. at være bevægelig. Men trods en grundig undersøgelse godkendte FIA i første omgang McLarens overliggende frontvinge.

Dette er endnu et eksempel på at reglerne for den tekniske udformning af F1 racerne anses for at have stor betydning for omgangstiderne, og at reglerne derfor skal håndhæves strengt for at være retfærdige.

Og de barske forhold i Canada med et miks af høj fart, 3 steder over 300 km/h samt hårde nedbremsninger til de skarpe sving, stiller store krav til både motorer, bremser og valg af aerodynamik.

Renault der bremser hårdt

Således blev Toyota og Williams diskvalificeret i 2004, på netop banen i Canada, fordi bremserne ikke overholdt reglerne, idet køleluftindtagene var for store. Og Williams BMW's Ralf Schumacher og Juan Pablo Montoya sluttede ellers på henholdsvis 2. og 5. pladsen, såldes at det gav reelle pointtab ikke at overholde reglerne.