• Forside

Tyrkiets Grand Prix – Dagen derpå

Tyrkiets Grand Prix plejer at være en Ferrari-sejrsparade med Felipe Massa som kejseren af Istanbul Park. I går blev kejseren detroniseret af en voldsomt overlegen Jenson Button.

Af: Peter Scheller (psn@bmf1.dk) d. 8/6 2009 klokken 17:06

På gridden stod de 2 rivaler: Sebastian Vettel og Jenson Button, side om side med fordel til Vettel, som havde pole position, og dermed også startede i det rene spor.

I Viasat Puls' Formel 1-studie blev der talt meget om fordelen på netop denne bane i at starte på den rene side, hvilket vil sige fordel til alle dem der starter med et ulige nummer på gridden, p1, p3, p5 og så videre.

Et andet emne, som pludseligt overskyggede al anden snak, var muligheden for at de fuldgyldige FOTA-medlemmer, i protest mod FIA og Max Moslys budgetkrav for 2010, slet ikke ville køre løbet, men køre ind efter 1. omgang. Lidt i stil med det vi for nogle år siden så Michelin-holdene gøre på Indianapolis-banen i USA.

Sebastian Vettel

Heldigvis kom det aldrig til det, og løbet kunne køres.

Vettel tog som forventet starten med Jenson Button hængende i haserne, som en aggressiv pitbull-terrier. Dette varede indtil sving 9, hvor Vettel lavede en lille fejl, som altså var stor nok til at Button kom forbi, hvorefter han kunne trække fra.

Resten af feltet hang fast bag Trulli som i øvrigt skal roses for en solid indsats i dette løb.

Barrichello, som startede fra p3, missede starten fuldstændigt og var endnu før første sving ladt tilbage bag ved Kovalainens McLaren, hvor han kom til at hænge fast længe, da finnen åbenbart har fundet ud af at hans plads på McLaren-holdet er til salg. Kovalainen skal roses for en flot indsats og en imponerende duel mod en meget hurtigere Brawn bil.

Rubens Barrichello nåede ikke i mål. først røg frontvingen, og så røg 7. gear

Jeg ved ikke helt, hvad man kan sige om Ferrari, og i samme åndedrag egentlig også Lewis Hamilton.

Det virker som om de bare venter på at sæsonen skal blive overstået, så de kan få en ordentlig racer igen. Både Hamilton og Räikkönen gad tydeligvis ikke at kæmpe ret meget for placeringerne, og at Hamilton kom ind som nr 13 og ikke 17 er vel egentligt ikke hans egen fortjeneste. Jeg har set chauffører ved Århus Sporveje der udviser mere entusiasme.

Nelson Piquet plejer jeg af høflighed at forbigå meget hurtigt, men ret skal være ret. Han kørte faktisk et fint løb, og havde en flot duel mod Hamilton over flere sving. Dejligt, at man lige kunne komme lidt frem mod sofakanten igen og dejligt at kunne rose Nelsinho.

Kimi Raïkkönen virkede umotiveret, igen

Meget har der været talt om Vettels 3-stops-strategi, men kort og godt duede det bare ikke overfor Jenson Button. Der hvor Vettel skulle trække fra for alvor, lå han bag Button uden at kunne gøre noget.

TV-kommentatorerne prøvede at tale om spænding i den kamp, men hvor er spændingen, når man vidste, at ham på 2. pladsen havde et pitstop mere tilgode? Det havde været noget andet hvis Vettel havde været 23 sek. foran, så havde der været spænding om udfaldet.

Som det blev, endte det med at Mark Webber snuppede 2. pladsen til sin egen store tilfredshed.

Som en afslutning på denne artikel vil jeg lave min egen hot/not liste, som er et udtryk for min helt egen subjektive mening og i øvrigt ikke er den samme blandt alle BMF1-skribenter, eller endsige vores læsere, men det kan I diskutere inde på BMF1's Facebookside.

HOT
Jenson Button:
Er bare skræmmende stærk i år.

Heiki Kovalainen:
Satte en god træningstid, og kæmpede bravt mod Barrichello

Nelson Piquet:
Lavede for første gang i sin F1-karriere en flot indsats

NOT
McLaren MP4-24:
Den dårligste bil McLaren nogensinde har lavet. Skrot den.

Kimi Räikkonen:
Gider ikke engang prøve mere. Det synes man vel, at han trods alt burde.

Lewis Hamilton:
Er også begyndt at opføre sig som en rullende chikane og ikke som racerkører.