Ungarns GP: Kvalifikation - Vettel på pole

Igen var det en kamp mellem Red Bull og Ferrari, og igen trak de røde tyre det længste strå, da Sebastian Vettel og Mark Webber tog de to forreste pladser. På 3. pladsen kom Fernando Alonso. Følg vores LIVE-dækning her.

Kvalifikation LIVE. . Copyright Bil Magasinet BMF1

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 31/7 2010 klokken 14:07

Kun en uge efter Tysklands Grand Prix på Hockenheim tager vi fat på Ungarns Grand Prix i gryden på Hungaroring.

Banen er kendt for stille krav til effektiv downforce, og her har Red Bull og Ferrari et fortrin på grund af deres flex-vinger, som har vist sig at gøre disse to teams hurtigere end McLaren.

Hungaroring.

Følg vores LIVE-dækning af kvalifikationen herunder.

Q1
Første bil på banen er Petrov i Renault. Kort efter følger Hülkenberg og Barrichello, begge i Williams.

Petrov kører i tiden 1:23.386. Et godt stykke fra de hurtigste tider på omkring 1:19.500.

5 minutter er gået og Massa i Ferrari samt Buemi i Toro Rosso, er de eneste, som endnu mangler at komme ud.

Vettel og Webber er allerede hurtigste med Vettel på 1:21.360. Rosberg i Mercedes følger lige efter i 1:22.387, men det ødelægges kort efter, da Hamilton nu er hurtigere i tiden 1:21.549. Har de alligevel fundet fart?

10 minutter er gået og Webber er nu hurtigst fulgt af Vettel, Barrichello og Hamilton. I modsatte den finder vi ikke overraskende den fornærmeligt langsomme Sakon Yamamoto i tiden 1:26.944.

Fernando Alonso, Ferrari, svarer igen med en hurtig sektor 1, teamkammeraten Felipe Massa smutter forbi og er nu 3. hurtigst i tiden 1:21.299.

Red Bulls to biler stadig hurtigst med Vettel som førstemand.

I dropout-zonen finder vi Adrian Sutil, Force India, på 18. pladsen fulgt af Jarno Trulli og Heikki Kovalainen, begge Lotus, fulgt af Timo Glock og Lucas di Grassi i Vergin, og de to agterlanterner Bruno Senna og Yamamoto, Hispania.

Overraskende ligger Michael Schumacher og kæmper på en 15. plads, men Jenson Button, McLaren, har på en 14. plads heller ikke nmeget at grine af.

2 minutter tilbage og forrest er der status quo med de to Red Bull-kørere. Robert Kubica, Renault, er nu nr. 3 fulgt af Alonso, Massa og Hamilton.

Michael Schumacher havde problemer i Q1. Copyright Mercedes GP

1 minut tilbage og Button sætter hurtigste sektor 1 af alle og kører nu ind som 7. hurtigste efter en flot omgang.

Tiden er gået og ude er, fra og med P18, Kobayashi, i Sauber BMW, Glock, Kovalainen, Trulli, di Grassi, Senna og (gæt) Yamamoto.

Schumacher presser sig op på P13 og redder skindet for sig selv og Mercedes GP.

Forrest er stillingen: Vettel, Webber, Kubica, Rosberg, Alonso, Massa, Button, Hamilton, Barrichello, Petrov, Hülkenberg, Liuzzi, Schumacher, de la Rosa, Alguersuari, Buemi og Sutil som 17. mand.

Vi venter på Q2.

Billeder viser, at Vettels Red Bull-racer har ødelagt noget omkring bremsehuset.

Q2
Massa er første mand på banen i Q2. Herefter Alguersuari og Hamilton.

Billeder viser, at Kobayashi tilsyneladende ignorerede officials anvisninger om at køre i garage til check. Det kan i værste fald betyde diskvalifikation fra kvalifikationen.

Vettel er suverænt hurtigste mand i tiden 1:19.866, altså første mand under 1:20.000. Herefter følger Webber, Alonso og Kubica. Massa er nr. 7.

Med 8 minutter tilbage mangler Rosberg og Schumacher stadig at komme ud på banen.

De to Williams-kørere, Hülkenberg og Barrichello, er nu på P10 og P11.

Nærbilleder viser tydeligt forskellen på McLarens forvinger i forhold til Red Bulls og Ferraris biler. Der slipper næsten ikke dagslys imellem de to sidstnævnte, hvorimod en lastbil med hænger kan komme under McLarens. Her ligger måske årsagen til den manglende fart hos briterne.

Jenson Button ude allerede efter Q2 pga. manglende grip. Copyright Bridgestone Motorsport

Med 4 minutter tilbage er der tæt løb omkring den vigtige 10. plads. Button, Barrichello og Hülkenberg kæmper indædt om den.

Rosberg kommer ud på de bløde dæk og skal forsøge at beholde sin P8.

Forrest finder vi stadig Vettel, Webber, Alonso, Kubica, Petrov og Hamilton.

Webber er ude på de bløde dæk og sætter hurtigste tid med 1:19.531.

1 minut tilbage og stillingen forrest uændret og i dropout-zonen kæmper Button på P11 for at komme med i Q3. Schumacher ligger på P14 og den syvdobbelte verdensmester er ude. Det samme er Button, som ikke nåede op på den forjættede P10.

Ud er Button, Barrichello, Sutil, Schumacher, Buemi, Liuzzi og Alguersuari.

Vi venter på Q3.

Over radioen klager Button over manglende grip, måske pga. af manglende dæktemperatur.

Der er ca. 1,7 sekunder imellem P1 og P10.

Q3
Vi tager fat på de sidste hidsige 10 minutter i den ungarske gryde.

Første mand på banen er en rød bil med Alonso bag rattet. KOrt efter strømmer de andre biler ud på banen. Alonso sætter hurtigste sektor 1 og 2.

Alonso sætter hurtigste tid på de bløde dæk med 1:19.987. Har Ferrari lurepasset?

Webber sætter hurtigste sektor 2 og 3 og kører ind som hurtigste i tiden 1:19.184.

Kort efter distancerer Vettel banerekorden (sat af Schumacher) i tiden 1:18.773.

Hektisk aktivitet i Ferrari-garagen.

Nede på P9 og 10 finder vi Pedro de la Rosa i Sauber samt Kubica og Petrov.

1 minut tilbage.

Sebastian Vettel på pole position i morgen. Copyright Getty Images/Red Bull Racing

Vettel kører med sindsro i garagen, da han har mere end et sekund ned til P3, hvor Alonso ligger.

Det ternede flag er gået og Vettel kan hæve en knytnæve. Tyskeren starter på pole og takker sine mekanikere: "This is only got you..."

Efter Vettel kommer Webber, Alonso, Massa, Hamilton, Rosberg, Petrov, Kubica, de la Rosa og Hülkenberg.

Interessant at se den pressede Petrov slutte foran en ellers hurtig Kubica. Rosberg kan også være tilfreds med sin 6. plads.

Det er også bemærkelsesværdigt, at der er hele 1,2 sekund imellem P1 og P3. Hvis den tidsforskel holder under morgendagens grand prix, er der lagt op til Red Bull-succes.

Se det samlede kvalifikationsresultat her.

Følg vores LIVE-dækning af Ungarns Grand Prix i morgen fra kl. 14.00.

OM SKRIBENTEN

Peter fra BMF1 Peter har været en del af BMF1 næsten siden starten og er især kendt for sin faste serie af Kevin-interviews.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Ungarns GP: 3. frie træning Kobayashi straffet »