BMF1 på Hockenheim 2010 – Lørdag

Bil Magasinet Formel 1 er taget med Grand Prix Tours samt flere læsere til det tyske grand prix på Hockenheim. Det blev en fantastisk tur, hvor vi havde fornøjelsen af at nyde ligesindedes selskab. Her kommer beretningen fra turens anden dag.

Skuptur udenfor Hockenheimring . Copyright Michael Ewert

Af: Michael Ewert (mew@bmf1.dk) d. 4/8 2010 klokken 19:08

Bib-bib-bib, sagde mobiltelefonens alarm klokken 6.30.

Det var tid til et hurtigt bad, inden der var morgenmad på hotellet fra klokken 7. Morgenmaden blev indtaget på 8. etage, så man havde en fantastisk udsigt over byen, vinmarkerne og bjergene i baggrunden.

Det er altid sjovt at se, når folk kommer op til morgenmaden. Nogle personer ser altid lidt mere hærget ud lørdag morgen efter fredagens oplevelser, og visse personer når slet ikke morgenmaden. Under morgenmaden bliver der som oftest lagt planer for, hvad man gerne vil se, og BMF1 valgte at fokusere første del af lørdagen på Mercedes-området.

Turen til banen
Klokken 8 satte to busser afsted mod Hockenheim. Grand Prix Tours’ BMF1-bus og den lille ekstrabus med de ni passagerer fra den anden bus. Den bus tog to af BMF1-medlemmerne sig af, og det viste sig, at alle ni deltagere var Formel 1-debutanter. Turen til banen blev derfor til hyggelige samtaler omkring deres oplevelse fra fredag og deres forventninger til lørdag.

De ni deltagere, en familie på fem, mor og datter, samt et par unge studerende fyre var af sted med forskellige billetter. Den store gruppe havde ståpladsbilletter, og fortalte at de havde fundet et godt sted ved Parabolica-svinget, hvor de både kunne se et godt stykke med bilerne og en storskærm i nærheden af Mercedes-tribunen.

De to studerende havde valgt, at de til deres første Formel 1-løb skulle have de bedste pladser, som penge kunne købe. De havde derfor sparet op igennem lang tid på SU-en for at få råd til de billetter, som de ville have og 499 euro senere havde de nogle fantastiske billetter til Südkurve med god udsigt. Kun paddockbilletter er dyrere.

Godt gået og sjældent man oplever folk tage elevatoren for at komme op til tribunen.

På banen sluttede programmet med et GP3-løb, der ifølge tidsplanen skulle slutte 17.55. Der var derfor god tid til at gå tilbage til busparkeringen, hvor motorsportseksperten Peter Nygaard ville komme og fortælle lidt om det han havde set på banen. En aftale Grand Prix Tours har med Nygaard.

Peter ville være der klokken 18.30 og busserne ville returnere de respektive hoteller klokken 19.00.

BMF1 beundrer en rød SLS AMG
Copyright Michael Ewert


Den første McLaren, der vandt VM med Mercedes-motor
Copyright Michael Ewert


Peter Steen fra BMF1 poserer med McLaren MP 4-24
Copyright Michael Ewert


Debutanten Casper fra DSB S-tog beundrer Mercedes showcar. En Brawn BGP001 i Mercedes-bemaling
Copyright Michael Ewert


Mercedes-området
Med alle busser samlet på busparkeringen og den lille BMF1-gruppe samlet gik turen mod Südkurve. Herfra gik der shuttlebusser til Mercedes-området, hvor et af formiddagens hovedpunkter var muligheden for at møde tidligere verdensmester Mika Häkkinen på Mercedes-standen.

Man er ikke i tvivl om, at det var Mercedes’ område. Overalt hvor man kiggede var der Mercedes. Indgangen bød på en grå og en rød Mercedes SLS AMG, som der blev kigget meget grundigt på. Flere deltagere benyttede muligheden for at komme ind og sidde bag rattet på den ene SLS, og flere deltagere har erstattet deres tidligere Facebook-profilbillede med et SLS AMG-billede.

SLS AMG er da også en flot bil, og der var en del af dem udstillet. Sort, rød, grå, folieret, sikkerhedsbil, der var masser af dem. Rent faktisk var det kun den originale mågevinge som jeg ikke så på banen. Mercedes’ topmodeller var der dog masser af. Inklusiv seks Mercedes-McLaren SLR i forskelllige versioner som f.eks. 722 cabriolet.

Turde du tage en tur med denne kvinde bag rattet?
Copyright Michael Ewert


Slalombanen blev taget med høj fart
Copyright Michael Ewert


Vores iskolde chauffør
Copyright Michael Ewert


Vores chauffør på banen med et nyt hold passagerer
Copyright Michael Ewert


Fredag havde to af os oplevet Mercedes’ sølvpilerækken, så med de andre med lørdag så blev der kigget sølvpile i stor stil. Det var et flot syn, der udover alle at have en historie nærmest også var en beskrivelse af udviklingen af bilerne. Fra de glatte chassiser til de mere organiske med masser af winglets, chimneys og brovinger til de renere, men også noget mere klodsede modeller fra 2009.

Mercedes har bygget et stort sikkerhedsanlæg på Hockenheim, hvor de kan fremvise de mange innovative sikkerhedsanordninger, der nu findes på Mercedes-bilerne, så hvis man havde lyst så kunne man få et par omgange i passagersædet af en el-Smart, et par E-klasser, en off-roader eller hvis man var vigtig nok en DTM-taxi eller SLS AMG.

Vi var ikke så vigtige, så vi måtte nøjes med et par E-klasser. De to fyre fra minibussen havde prøvet en tur med en kvindelig chauffør, der havde drejet hovedet og snakket med dem, mens de begge havde klamret sig fast til sædet.

Desværre fik vi ikke en tur med hende, men Peter, Christoffer og jeg fik en tur i en dieseldrevet stationcar med en yderst kapabel herre. Allan og Tue fra Round Table Danmark fik en tur i en E-klasse med V8 foran.

Første omgang fortalte han om selestrammere, krængningsstabilisatorer, kameraer der registrerede farttavler imens han kørte også rundt i en pænt tempo. På anden omgang gav han den lidt mere gas og vi var imponerede over, at han kom igennem slalomstykket og imellem dækkene i det tempo som han kørte med. På bagsiden drejede han hovedet til siden, trådte ekstra på speederen og drønede i fuld fart op mod en off-roader, der nu holdt foran.

Mercedes demonstrerer deres sikkerhedssystem. Der sidder en mand med hovedet nedad.
Copyright Michael Ewert


En Ralf Schumacher DTM-bemalet el-Smart
Copyright Michael Ewert


DTM taxa til dem, der var specielle nok. Kan du finde fejlen?
Copyright Michael Ewert


Renaultfans var sjældne, men de var der
Copyright Michael Ewert


Et hurtigt drej på rattet og så var vi forbi og så trykkede han rigtigt på speederen. Foran os var en kæmpe vandpyt, så vi forventede, at han ville demonstrere bremseevnerne på det meget våde underlag.

I stedet drejede han rattet kraftigt til siden, så hele bilen kørte sidelæns, først fra den ene side, så den anden og så endte han med at køre lige ud. Formålet var at demonstrere bilens seleforstærkere, og det var meget tydeligt.

Desværre var vores tur slut, og der var kommet noget længere kø til turene end da vi ankom. Så vi valgte at gå tilbage til Mercedes-standen efter at have set lidt på bilerne igennem de første sving. Glædeligt kom der en SLS AMG ud på banen med en VIP-gæst, og det var et flot syn. Den bliver et flot syn, når den kommer ud på racerbanerne med stor bagvinge og opgraderet til GT2-mesterskabet.

Mika Häkkinen og den frie træning
Foran Mercedes-standen var der nu begyndt at samle sig en del mennesker. Soulbandet ’Mad Child of Soul’ holdt en minikoncert og skabte en rigtig god stemning inden Mika Häkkinen blev præsenteret klokken 10.45.

Her fortalte Häkkinen, nu noget mere snaksalig end han var i hans Formel 1-tid, at det var hårdt arbejde at passe hans to børn, hans arbejde som ambassadør for Johnny Walker, omkring Formel 1 og at han stadig havde tiltro til Michael Schumacher.

Mad Child of Soul spillede op til dans
Copyright Michael Ewert


Mika Hakkinen på Mercedes-standen
Copyright Michael Ewert


Mika Hakkinen på Mercedes-standen
Copyright Michael Ewert


Mika Hakkinen på Mercedes-standen
Copyright Michael Ewert


Selv om mange er begyndt at betvivle Michael Schumachers comeback, er det imponerende at se den opbakning, som den aldrende tysker stadig nyder blandt tidligere Formel 1- og racerkørere.

Efter at have brugt et kvarters tid på Mika og en F1-træning, der skulle til at begynde valgte vi at søge ned til shuttlebussen igen for at opleve en del af den frie træning fra vores tribuneplads. Det er nærmest surrealistisk at sidde i en bus, der kører langs med banen og så kommer Formel 1-bilerne drønende forbi.

Vi var ikke de eneste, der havde valgt at bruge den første del af lørdagen i Mercedes-området. Stort set overalt man kiggede så man folk fra Grand Prix Tours-busserne.

Fræk Porsche 911
Copyright Michael Ewert


Porsche 911 GTR3 med Williams-monteret flywheel-KERS
Copyright Michael Ewert


Santanders Ferrari-simulator
Copyright Michael Ewert


Kvalifikationen
Tiden mellem den frie træning og kvalifikationen blev brugt nede i Biergarten. Der blev lagt planer for, hvordan kvalifikationen skulle håndteres for en af problemerne ved at størstedelen af BMF1 tager til Formel 1 er, at det så afhænger af de få i Danmark, og de havde ikke mulighed for at dække kvalifikationen.

Så i stedet prøvede vi noget helt nyt, nemlig at dække kvalifikationen live, på banen, siddende på vores tribune. Der var kun et massivt problem, og det var internetdækningen. De få netværk, som havde en god forbindelse var alle beskyttede (dem som teams og mediefolkene har adgang til), og de to ubeskyttede netværk var lige så usikre som beskyttelsen blandt en bus fuld af unge Sunny Beach-gæster.

Lucas di Grassi
Copyright Michael Ewert


Lewis Hamilton
Copyright Michael Ewert


FIA sikkerhedsbiler
Copyright Michael Ewert


BMF1-drengene kæmper med kvalifikationen
Copyright Michael Ewert


Det bar dækningen desværre præg af, da vi kun sporadisk kunne lægge noget op på nettet, hvilket vi har fået meget kritik for, men det var nu engang de arbejdsbetingelser vi havde under kvalifikationen. Data var måske få, men til gengæld var minutprisen høj.

Vitantonio Liuzzi crasher i Q1
Copyright Michael Ewert


Fernando Alonso
Copyright Michael Ewert


Nico Hülkenberg
Copyright Michael Ewert


Et kig ned ad langsiden
Copyright Michael Ewert


Det var dog en underholdende kvalifikation, og man håbede til det sidste på, at Michael Schumacher ville køre sig i Q3. Ikke kun fordi han stadig er en legende, men netop fordi han er en legende og elsket blandt fansene. Det kan godt være Sebastian Vettel er fremtiden, men han har endnu ikke vundet tyskernes hjerter som en tilbagevenden verdensmester har gjort det.

GP2 hovedløbet
Efter kvalifikationen var der ganske kort tid til GP2 hovedløbet. GP2 plejer at være en underholdende klasse med nogle af de kørere, som senere kommer i Formel 1. Listen over kørere som er kommet fra GP2 til Formel 1 er ved at være lang, og blandt de nuværende kørere er Pastor Maldonado og Sergio Perez nok de to kørere med størst chance.

Nu skrives denne turbeskrivelse efter Ungans Grand Prix, og under denne weekend skrev Pastor Maldonado historie. Han har som den eneste vundet fem hovedløb i træk, hvilket er helt uhørt.

Franske Charles Pic, der kører for Arden-holdet (der ledes af Red Bull teamchef Christian Horner) startede fra pole position, men den fik han ikke udnyttet da starten gik. I stedet gik Pastor Maldonado i front efterfulgt af Sergio Perez. De store afkørsler var der ikke nogen af i første sving, men der lå et par vragdele da feltet var kommet forbi.

Første sving i GP2 hovedløbet
Copyright Michael Ewert


Rudolfo Gonzales
Copyright Michael Ewert


Et kig ned ad langsiden
Copyright Michael Ewert


DAMS med Renaults reservekører, Ho-Pin Tung (Tung var involveret i et uheld med Ferrari-støttede Jules Bianchi i Ungarn, der sendte begge kørere på hospitalet. Tung vil måske være klar i Belgien, men Jules Bianchi er kommet mere til skade og er ude en længere tid, red.), og Romain Grosjean, der var hentet ind som afløser for Jerome d’Ambrosio var begge involveret i episoder i første sving.

For Ho-Pin Tung var det kun et spørgsmål om, hvornår han ville udgå. Bremserne var stadig rødglødende efter første sving var taget gang på gang han kom forbi. I GP2 skal alle kørere i pit mindst en gang efter sjette omgang, og det giver et noget specielt løb.

For nogle vælger at gå tidligt i pit, andre noget senere, og de sidste lige inden pitvinduet lukker. Det betyder, at rækkefølgen kan være svær at finde hoved og hale i før sidst i løbet, men det giver til gengæld mulighed for en masse indbyrdes dueller.

Davide Valsecchi med en sort næse
Copyright Michael Ewert


Svenske Marcus Ericsson
Copyright Michael Ewert


Ho-Pin Tung kørte med rødglødende bremser gennem første sving og udgik omgange senere
Copyright Michael Ewert


Dog var løbet rimelig kedeligt fra vores tribune, så da det var slut, valgte vi at fortrække. Biergarten kaldte og så var der også autografskrivning med Formel 1-kørere.

Autografskrivning, GP3 og Peter Nygaard
Efter GP2-løbets afslutning var der ganske kort tid til Formel 1-kørerne ville komme og give autografer. Velvidende at der ville være proppet tog jeg fat i BMF1-gruppens eneste kvindelige deltager, Helle, og trak hende med op til det menneskemylder, der var kommet foran Showbühne.

Kørerne kom ind tre hold ad gangen og var der cirka tyve minutter. Vi stod så langt fra, at vi kun kunne se Jarno Trulli, så vi formodede at det var de tre nye hold, der var på scenen. Der var dog ikke nogen direkte vej op til tribunen, så efter ti minutter hvor vi havde rykket os en halv meter frem og folkemængden nok var et par tusinde mennesker bredere valgte vi at fortrække.

Et par Santander-piger
Copyright Michael Ewert


OTM-sælgere
Copyright Michael Ewert


Autogramskrivning med F1-kørere. Der var langt op, så Helle og jeg opgav.
Copyright Michael Ewert


Da vi stod nede ved Südkurve og GP3-kørerne ikke var kommet i gang endnu valgte vi muligheden for at se GP3-løbet. Vi kom ind på en tribune, hvor vi kunne se ned ad langsiden, det meste af motodromen og kørerne der drejede ind i motodromen. En udemærket plads, der godt kan anbefales.

Første start blev afblæst, og kørerne blev sendt ud på en ny formationsomgang. Anden start endte med sikkerhedsbilen på banen, da flere kørere bankede ind i hinanden i Spitzkehre, og da sikkerhedsbilen kørte i pit, så var der sammenstød oppe ved den tribune vi havde forladt tre kvarter tidligere. Desværre røg vores danske kører, Michael K. Christensen, i det uheld og sikkerhedsbilen kom på banen igen.

E n del af udsigten fra Südkurve tribunen
Copyright Michael Ewert


GP3-kørere
Copyright Michael Ewert


Danske Michael K. Christensen, da han stadig kørte med i løbet
Copyright Michael Ewert


Søde piger
Copyright Michael Ewert


Her valgte vi så at gå fra tribunen, men jeg blev senere fortalt af nogle af deltagerne, der var blevet og set resten af løbet, at sikkerhedsbilen ikke var kommer på banen flere gange og resten af løbet havde været underholdende med aggressive og gode overhalinger.

I stedet stødte vi på de andre, som havde valgt at nyde et par glas Prosecco i en cocktailbar nede ved indgangen. Vi gik i samlet flok herfra ned mod bussen, men nåede i første omgang ikke længere til en opstillet Bierstube. Her var god stemning og kolde øl, men vi skulle jo ned og høre Peter Nygaards bevingede ord.

Peter Nygaard er en mand, der deler vandene. Enten kan man lide ham eller også kan man ikke, men ingen kan tage fra ham at han ved, hvad han snakker om og at han render rundt på den side af hegnet, som vi andre kun drømmer om.

Grand Prix Tours’ Mads havde medbragt et højtaleranlæg, så alle kunne høre Peter Nygaard. Peter fortalte lidt om kvalifikationen, og åbnede op for spørgsmål blandt deltagerne. Det blev til en hyggelig diskussion, hvor der blandt andet blev diskuteret Nico Rosbergs talent, Kevin Magnussen, kommende Formel 1-kørere fra GP2 og det løse.

Underholdende transport
Copyright Michael Ewert


BMF1'ere på tysk Bierstube
Copyright Michael Ewert


Grand Prix Tours' Mads præsenterer Peter Nygaard
Copyright Michael Ewert


Tilskuere ved Peter Nygaard-foredraget
Copyright Michael Ewert


Klokken 19 kørte de tre busser afsted mod hotellerne. Med undertegnede i minibussen og de andre i den store Grand Prix Tours’ BMF1-bus. På vej hjem i minibussen gik snakken omkring dagens oplevelser. Mor/datterparret blev også spurgt om de ikke brød kønsrollemønsteret, når det var pigerne, der var afsted og mændene, der var blevet hjemme.

Mon ikke et par af drengene derhjemme er lidt misundelige, når de hører om turen.

Rittergarten og alt for store pizzaer
Tilbage på hotellet var der tid til lige at nette sig lidt inden vi skulle ud og finde den gode restaurant, der skulle dinere vores sultne maver. De fleste valgte at tage på Rittergarten, men tyske schnitzler og bøffer var ikke lige, hvad jeg og Christoffer havde lyst til.

Vi fandt derfor en anden vej på jagt efter noget mad. Vi endte på pizzeriariet Milano, der pralede med gode priser og en rigtig brændeovn. Begge dele var rigtige, og vi fandt et bord og kiggede på menukortet. Belært af størrelsen på fredagens pizze besluttede vi at købe en stor pizza hver, og så dele dem.

Vi burde have reageret, da vores søde tjenerinde spurgte om vi skulle have en stor hver!, men vi var enige om, at de pizzabakker vi havde set på vej ind ikke var meget større end de danske. Så vi bestilte to forskellige og glædede os til at sætte tænderne i et par sprøde pizze.

Vores øjne må have været lige så store som de to pizze, da de blev serveret. De var noget større end de store pizzatallerkner de blev serveret på, og selv om vi spiste godt til, så måtte vi begge efterlade mere end halvdelen.

Så her et lille råd. Tager du med Grand Prix Tours til Hockenheim i 2012, og bor i Neustadt an der Weinstrasse, og tager på Pizzeria Milano, så er "Gross" stor nok til to/tre personer.

Vi sluttede aftenen på 8. etage med et par kolde drinks. Der var nu kun søndag tilbage, men det er også højdepunktet på hele turen.


Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« FIA indkalder til møde Nyt i Formel 1 »