De tekniske ændringer i 2011

Ingen overraskelser her, de tekniske ændringer stemmer overens med informationerne der kom tidligere på året. F-duct og den dobbelte diffuser er blevet forbudte.

Fernando Alonso, her med ny hjelmbemaling, var hurtigst i lørdagens Pirelli test . Copyright Ferrari Media

Af: Christoffer Østergaard Nielsen (cn@bmf1.dk) d. 1/12 2010 klokken 10:12

I 2009 var der står debat om hvordan reglen om det aerodynamiske skulle tolkes. Det resulterede i dobbelte diffusere, der måske i sidste ende var med til at sikre Brawn GP mesterskabet.

Fra 2011 bliver de forbudte. Det sker sammen med et forbud af F-duct teknologien. Ligeledes er alle systemer og procedurer, der kræver bevægelse fra køreren for at blive betjent, forbudte.

Som nævnt mange gange før er Pirelli vendt tilbage til sporten efter Bridgestone gjorde det klart at de ikke ønskede at fortsætte samarbejdet med Formel 1 efter 2010 sæsonen.

I år har kørerne kørt med justerbare forvinger. Et led i planen om at gøre overhalinger nemmere. I 2011 bliver det lovligt for holdene at køre med justerbare bagvinger.

KERS, der blev introduceret i 2009, gør comeback i sporten. I 2010 var det tilladt at bruge men holdene havde en gentlemanaftale om ikke at bruge det. Aftalen gælder dog ikke i 2011 og derfor kommer det tilbage.

Alt i alt er de tekniske ændringer blot en opfølger af de ændringer der kom i 2009. De er alle sammen kommet for at gøre overhalinger nemmere, hvilket har været et stort savn i sporten i alt for lang tid.
Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Godt nyt til McLarens fans 2011 Deltagerlisten »