Ungarns GP: Dagen derpå (opdateret)

Ungarns GP blev jubilæernes løb. Rosberg, Toro Rosso og 2.4 liters motoren kunne fejre deres 100. løb, men det flotteste jubilæum stod Button for, da han kørte sit 200. Formel 1 GP og vandt endda!

Af: Lea Petersen (2) (lap_old@bmf1.dk) d. 1/8 2011 klokken 10:08

Fredag: 1. og 2. frie træning

Lewis Hamilton Copyright McLaren Media

Vanen tro kan man efterhånden sige, var der ikke de store overraskelser i de to første træningssessioner. Hamilton var hurtigste mand under både 1. og 2. frie træning, og de næste 5 hurtigste kørere var da også de samme, som vi plejer at se de hurtigste tider fra. Red Bull, McLaren og Ferrari er helt klart stadig holdene i top.

Mark Webber Copyright Pirelli

Det skal dog siges, at Webber ikke havde en udpræget god første træningssession. Han fik et baghjul ud på den våde curp, hvilket førte til en snurre tur og en smadret front. Han kom dog ud at køre igen og sluttede 1. frie træning som den 4. hurtigste.

Vi så også både Ferrari og Red Bull køre mange flere omgange end sædvanligt under træningerne.

Lørdag: 3. frie træning og kvalifikationen

Hamilton, som ellers havde været hurtigste mand under både 1. og 2. frie træning, var knap så hurtig i den sidste træningssession. Der sluttede han kun som 7. hurtigst. Ellers var det de samme 6-7 personer, som kørte de hurtigste tider hjem, om end i en lidt anden rækkefølge end før.

Sebastian Vettel Copyright Getty Images/Red Bull Racing

Kvalifikationen blev en lidt overraskende en af slagsen, og så alligevel ikke. Hamilton lå i lang tid og så ud til at skulle tage pole position, men hvad kan en mand gøre, når ”das Pole Meister” er på banen? Måske man snart skulle omdøbe pole position til Vettel position??

Resultatet for lørdagens kvalifikation blev altså derved, at Vettel skulle starte fra P1 ved søndagens løb, efterfulgt af Hamilton, Button, Massa og Alonso på de næste fire pladser. Ikke ligefrem et beroligende syn at have i bagspejlet.

Adrian Sutil Copyright Force India

Sergio Perez Copyright Sauber Motorsport

Sutil i sin Force India racer og Perez i Sauberen kørte også en fin kvalifikation. De sluttede med henholdsvis at skulle starte fra P8 og P10.

Søndag: løbet

I min indledning nævnte jeg, at denne weekend stod i jubilæernes tegn, og foruden dem jeg allerede har omtalt, så blev Ungarns GP også det løb i sæsonen med flest pit stops.

Lewis Hamilton

En der var med til at pynte på dét jubilæum var Lewis Hamilton, som ikke ligefrem var en lidet set gæst i pitten. Seks gange i alt blev det til for briten, som ikke havde sin bedste dag i går. Uheldige dæk valg og en risikabel vending på banen gjorde udfaldet og betød at Hamilton, som ellers lå forrest det meste af løbet, måtte slutte på en skuffende 4. plads. Jeg tør godt sige, at Hamilton nok ikke skal have serveret donuts det næste lange stykke tid!

Til gengæld brilierede Hamiltons holdkammerat og landsmand, som havde et af sine bedste løb i sæsonen. Jenson Button startede 3’er, men var den første til at køre over målstregen til synet af jublende fans og pitcrew folk, og ikke mindst det flagrende sort/hvid ternede flag.

Sebastian Vettel Copyright Red Bull Racing/Getty Images

Endnu engang så vi, at den førende i mesterskabet ikke er uovervindelig. Får før udnævnte Pole Meister lov til at køre fra og passe sig selv i front for et løb, er han så godt som urørlig, men kommer han længere ned i placeringerne, har han det pludselig ikke så let mere. Vettel er dog stadig meget langt foran de andre i den samlede stilling, men han selv og Red Bull er ikke længere så uopnåelige, som de var i starten af sæsonen. Især på de seneste løb har både McLaren og Ferrari vist, at de er ” a force to be reckoned with”. Det bliver spændende at se, hvor de hver især ligger, når sommerpausen er overstået, og turen går til Spa.

Paul di Resta interviewes af BBC's veloplagte makkerpar Jake Humprey og Eddie Jordan Copyright

Inden løbet havde Paul di Resta udtalt, at hans mål for weekenden var at slå Mercedes kørerne, og det ønske fik skotten også opfyldt. Paul di Resta sluttede på en overbevisende 7. plads, hvorimod Rosberg og Schumi klarede sig knap så godt. Mercedes’ yngste kører sluttede to pladser bag di Resta, og Schumacher nåede ikke engang over målstregen.

Nick Heidfeld Copyright Renault F1

Det var et flammende godt løb i går spækket af spænding og overhalinger, men det var også i sin helt bogstaveligste forstand flammende. Desværre for Heidfeld gik hans løb op i røg, da Renaultens motor eksploderede på vej ud af pitten. Heldigvis kom Heidfeld ikke til skade ved uheldet, og han kom da også meget hurtigt ud af den brændende bil i et elegant firspring.

Ferrari klarede sig nogenlunde i går, men de havde nok håbet på et lidt bedre resultat end det opnåede. Alonso sluttede på 3. pladsen mens Massa måtte tage til takke med en 6. plads.

For lige at opsummere resultatet af gårsdagens løb, så sluttede følgende kørere i top 10: Button, Vettel, Alonso, Hamilton, Webber, Massa, di Resta, Buemi, Rosberg og Alguersuari.

Vi holder af traditioner her på siden, og en af dem er som bekendt ”Dagen derpå”-skribentens helt egen hot og not top 3. Den er altid subjektiv (som resten af ”Dagen derpå” indlægget), og i dag er ingen undtagelse, om end den uundgåeligt er endnu mere subjektiv end sædvanligt.

Hot top 3

1. Turen går til Spa om en måned! Behøver jeg at sige mere?
2. Paul di Resta, som kørte sit bedste løb i sæsonen. Flot gået.
3. Massere af overhalinger og spænding på banen, som af nogen ellers kaldes ”Monaco bare uden murer”.

Not top 3

1. Hamiltons snurre tur. Dén var ikke helt fin i kanten, og han endte jo også med at måtte opgive 1. pladsen til fordel for en langt fra så fin 4. plads.
2. Vettel udvidede sit forspring i den samlede mesterskabsstilling.
3. Lotus tog Trulli tilbage i det varme sæde, efter de ved sidste løb havde udskiftet ham med inderen Chandhok, hvilket ikke var den store succes. Det blev Trullis præstation midlertidigt heller ikke, da han måtte udgå fra løbet. Heller ikke holdkammerart Kovalainen formåede at slutte gårsdagens løb med en tur over målstregen. Begge kørere udgik.
Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Piger til Formel 1 Save The Ring »