Der sker mange ting i en Formel 1-weekend. Der er altid nogle PR-arrangementer før grand prixets officielle begyndelse, og Mercedes havde både prominente tankpassere på en Petronas station, besøg i Petronas Twin Towers og Jazeman Jafaar ude og køre opvisning i Kuala Lumpurs gader. Shell havde Felipe Massa til at lave cocktails af både den brandfarlige og den procentuelle slags. Caterham havde også et arrangement på ”hjemmebanen”.
Giedo van der Garde havde ny hjelmbemaling til Malaysia.
Copyright Caterham F1
En heldig bilist havde en noget speciel tankpasser
Copyright Daimler-Benz
Felipe Massa blander cocktails
Copyright Ferrari Media
Der er en masse nye kørere i årets felt, og ikke mange kørere har kørt mere end 100 grand prix. I Malaysia blev en ny kører medlem af 200-klubben, da Fernando Alonso startede sit grand prix nummer 200. Det blev som bekendt en kort affære, men sjovt nok har mange kørere problemer med deres mærkedage.
Fernando Alonso kørte sit 200. grand prix
Copyright Ferrari Media
Ferrari kommer også med en 'Tooned'-serie
Copyright Ferrari Media
Nico, Josh Hartnett og Lewis
Copyright Mercedes AMG
De frie træninger
Løbet i Malaysia er næsten med statsgaranti sikret et par byger, og årgang 2013 havde også sin del. Første træning var dog tør, og det udnyttede Kimi Raikkonen til at køre hurtigste tid. Rygterne om et nyt Australiens grand prix brød ud, men der skete noget mellem fredag og lørdag, som Kimi og Lotus ikke kunne forstå.
Red Bulls to racere var hurtige og fik favoritrollen med Mark Webber som hurtigste mand i fredagens første frie træning og Sebastian Vettel i lørdagens frie træning.
Sergio Perez
Copyright McLaren Media
Nico Rosberg
Copyright Mercedes AMG
Jules Bianchi
Copyright Marussia F1
Bagest i feltet var det tydeligt, at Marussia og Caterham er de klart langsommeste i feltet, men det var også tydeligt, at hverken Williams eller Toro Rosso havde haft den udvikling, som vi havde forventet. Specielt Williams har haft et tilbageskridt, som de muligvis ikke kan overkomme.
Kvalifikationen
Kvalifikationen var spændende. Regnen dukkede op, men der var tvivl om, hvornår og hvor kraftig den ville være. Da Q1 sluttede var det med en Williams og en Toro Rosso på duksepladserne. Caterham og Marussia er jo selvskrevne.
Q2 blev en spændende affære, hvor favoritterne gik videre, og taberne blev Romain Grosjean og Nico Hulkenberg. Force India havde Adrian Sutil med i Q3, og det er et imponerende comeback, som den tyske kører har fået.
Q3 endte med Sebastian Vettel som hurtigste kører på den optørrende bane. Han sluttede foran de to Ferrari-kørere og Lewis Hamilton. Kimi Raikkonen blev straffet, da han havde spærret for Nico Rosberg i kvalifikationen. Tv-billederne viste umiddelbart noget andet, men arrangørerne havde besluttet sig og sendte Kimi bagest i Q3.
Top 3 i kvalifikationen
Copyright Getty Images/Red Bull Racing
Felipe Massa
Copyright Ferrari Media
Kimi Raikkonen blev sendt ned på 10. pladsen efter kvalifikationen.
Copyright Lotus GP
Malaysias grand prix 2013
Løbet startede på en regnvåd men optørrende bane. Flere hold havde store telte over bilerne, så de kunne holdes så tørre som muligt, og en kører glædede sig nok mere end de andre. Nico Hulkenbergs Sauber-racer havde ikke teknisk defekt, og han kunne starte løbet.
Ferrari har været kendt for at lave gode starter, Lewis Hamilton for også at kunne nogle ting, hvor Red Bull-raceren ikke altid har været lige god til det med at starte. Det kunne Sebastian Vettel dog, så han var først nede i første sving. Fernando Alonso lavede også en god start, men rørte Sebastian og ødelagde frontvingen.
Det fik dog ikke 200-løbsjubilaren til at sænke farten, og han dummede sig ved ikke at køre i pit med det samme, men i stedet påbegynde omgang to. Taktikken må have været at vente på, at banen var tør nok til slicks og så lave dækskifte og udskiftning af frontvingen på samme tid. Dum idé, da vingen knækkede af og sendte ham ud af løbet.
Starten på løbet
Copyright Getty Images/Red Bull Racing
Første sving
Copyright Ferrari Media
Andet sving
Copyright Getty Images/Red Bull Racing
Der var mange spændende kampe i løbet, og Kimi var involveret i flere dueller. Blandt andet en med Nico Hulkenberg, som han bestemt ikke var tilfreds med efter løbet. Første del af løbet handlede om, hvornår og hvilken dækblanding, man skiftede til, efterhånden som banen tørrede op.
Mark Webber i kamp med Fernando Alonso
Copyright Pirelli
Fernando Alonso gik fra fire til to hjul
Copyright Pirelli
Nico Hulkenberg foran Checo Perez
Copyright Sauber Motorsport
Romain Grosjean kørte et flot løb og endte med at slutte foran holdkammeraten. Felipe Massa kørte et flot løb og Nico Hulkenberg og Sergio Perez åbnede deres pointkonto. Jean-Eric Vergne scorede for andet løb i træk point hjem til Toro Rosso.
Nico i hård kamp mod Jenson
Copyright Mercedes AMG
Kmi foran Romain
Copyright Lotus GP
Første sving, bagerst i feltet
Copyright Caterham F1
Williams’ nye kører Valtteri Bottas snuppede duksepladsen og sluttede på plads 11. Jules Bianchi kørte et flot løb og endte på plads 13. En og to placeringer foran de to Caterham-kørere, og 13. pladsen kan blive rigtig vigtig sidst på sæsonen.
Sidste del af løbet handlede om teamordrer. Sebastian Vettel brød sin og overhalede Mark Webber i en overhaling, der nær havde sendt ham i pitmuren. Overhalingen holdt dog, og det var ikke kun Mark Webber, der var frustreret efter løbet.
Webber foran Vettel
Copyright Getty Images/Red Bull Racing
Vettel var glad for sejren
Copyright Getty Images/Red Bull Racing
Sebastian Vettel var glad for sejren
Copyright Getty Images/Red Bull Racing
Hos Mercedes AMG var der også teamordrer. Her ville Nico Rosberg gerne have brudt den, men han holdt sig tilbage, som han fik besked på, men han undlod heller ikke efter løbet at gøre opmærksom på, at Ross Brawn skyldte ham en.
Lewis Hamilton foran Nico Rosberg
Copyright Mercedes AMG
Nico stay behind Lewis
Copyright Mercedes AMG
Stay behind Nico
Copyright DaimlerBenz
Det var dog Sebastian Vettels overhaling og sejr, der blev diskuteret. Godt nok undskyldte Sebastian Vettel efter løbet, men sejren var sikret. Mange er sure over Vettels egoistiske opførsel, men jeg er ikke. Hvis det viser sig, at Vettel skulle snuppe mesterskab nummer fire med under syv point, så var det overhalingen værd.
Dog har det skabt splid på holdet, og selv Dr. Marko Helmut må vide, at Sebastian brød en direkte ordre.
Podiet i Malaysia
Copyright Pirelli
Champagnen på andenpladen var bittersød
Copyright Getty Images/Red Bull Racing
Den forbudte champagne
Copyright Getty Images/Red Bull Racing
Teamordrer, brudte eller ej, vil helt sikkert få indflydelse på næste grand prix, når det afvikles i Kina. For vil Mark Webber (endnu en gang) finde sig i Vettels forskelsbehandling eller kan han måske finde på at spille med musklerne? Hvad med Nico Rosberg, der måtte finde sig i at blive holdt tilbage på trods af et tydeligt fartoverskud?
Her kommer min egen subjektive Hot og Not Top 3
Hot Top 3
1. Sebastian Vettel – for ikke at finde sig i teamordrer i sæsonens andet løb
2. Adrian Sutil – ude et år og har nu taget teten hos Force India
3. Felipe Massa – for at have fået fordums fart tilbage
Adrian Sutil tog hurtigt teten hos Force India
Copyright Sahara Force India
Checo nød udsigten
Copyright McLaren Media
Jules Bianchi
Copyright Marussia F1
Not Top 3
1. Ross Brawn og Mercedes AMG – For at indføre teamordrer og fastholde dem
2. Red Bull – Teamordrer i andet løb hører ikke til
3. Fernando Alonso – Alle ved at det er risikabelt at køre rundt med en defekt forvinge, så hvorfor den ekstra omgang?
Udenfor kategori: Lewis Hamilton for lige at hilse på sine gamle mekanikere hos McLaren.
Nick Fry forlader sin post hos Mercedes og får en anden stilling
Copyright DaimlerBenz
Nico Hulkenberg lykønskes med pointene.
Copyright Sauber Motorsport
Esteban Gutierrez
Copyright Sauber Motorsport
Lewis Hamilton
'Copyright DaimlerBenz
Thanks Nico. This one was yours.
Copyright Daimler-Benz
Nicole Scherzinger er altid et dejligt syn til Formel 1.
Copyright Daimler-Benz
Christian Horner snakker om afslutningen
Copyright Getty Images/Red Bull Racing
Jeg ville ikke gøre det igen (før næste gang)
Copyright Getty Images/Red Bull Racing
Jeg takker Nico for at have holdt sig bag mig.
Copyright DaimlerBenz
Hvad er din personlige Hot/Not-liste. Giv din mening til kende i kommentarfeltet eller i vores facebookgruppe.