Englands Grand Prix - Sejr til Rosberg

Englands Grand Prix på Silverstone-banen blev vundet af Nico Rosberg i Mercedes. Herunder kan du læse BMF1s live-rapport - omgang for omgang - fra det noget usædvanlige løb.

Løbet LIVE. . Copyright Bil Magasinet BMF1

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 30/6 2013 klokken 12:06

Velkommen til sæsonens ottende Formel 1-grand prix, som denne weekend køres på den legendariske Silverstone-bane i England, som i øvrigt dannede rammen om det første egentlige Formel 1-løb helt tilbage i 1950.

Silverstone er 5,891 meter lang, og løbets 306,198 km fordeles på 52 omgange. Løbets omgangsrekord holdes indtil videre af Fernando Alonso, som i 2010 kørte sin Ferrari i tiden 1:30.874.

En enlig Williams F1 på Silverstone. Copyright Williams F1

Dagens seneste nyhed er, at Paul di Resta (Force India) skal starte fra pitudkørslen, da det efter hans ellers flotte kvalifikation viste sig, at hans bil ikke vejede de reglementerede 642 kg men derimod var 1,5 kg for let. Om di Resta havde spist for meget English Pudding, drukket for meget væske eller om mekanikeren havde glemt en svensknøgle i bilen er uvist, men under alle omstændigheder surt for den hurtige skotte, der ellers skulle have startet på P5.

Forrest starter Lewis Hamilton (Mercedes), Nico Rosberg (Mercedes) og Sebastian Vettel (Red Bull)

Herunder kan du følge løbet, som begivenhederne udspillede sig omgang for omgang.

Kl. 13:45: Giedo van der Garde (Caterham) starter bagest pga. af skift af gearkasse.

13:55: Lufttemperaturen er 20 gr., asfalttemperaturen 32 gr. og vi har tørvejr med .

14:00: Bilerne kører ud på formationsomgangen.

Twitter: Pirelli forventer 2-stopstrategi som mest sandsynligt.

14:03: Bilerne liner op i startbåsene.

1/52
Starten er gået og Vettel skyder frem forbi Rosberg og indtager P2. Massa (Ferrari) får også en god start og kommer op på P11. Alonso ligger klemt mellem to McLaren-racere.

Webber får en katastrofestart og ryger helt ned på P14. Starter er ikke den kommende Porsche-kørers specialitet. I radioen får han at vide, at hans front er skadet.

2/52
Alle biler kom igennem første omgang uden afkørsler, og alle er dermed med.

Massa er nu oppe på P5. Alonso på P8. Foran trækker Hamilton fra og fører med 1,2 sekund til Vettel.

3/52

Replays viser en Massa, der skyder frem under starten.

Billeder viser, at Grosjean (Lotus) og Webber ramte hinanden under starten før sving 1.

5/52
Hamilton poster en hurtigste omgang i 1:38.249.

6/52
Paul di Resta oppe på P16, men Vergne (Toro Rosso) er hurtigere end skotten.

7/52
Stillingen forrest er Hamilton, Vettel, Rosberg, Sutil, Massa, Raikkönen, Ricciardo, Alonso, Grosjean og Perez. De bageste pladser indtages som vanligt af begge Marussia, derefter Caterham og overraskende begge Williams-biler på henholdsvis P17 og P18.

8/52
Dramatik... Hamiltons venstre bagdæk er eksploderet og briten humper tilbage til pitten. Det er anden gang vi ser dækproblemer hos Pirelli. Ikke bedste reklame for den italienske dækproducent.

9/52
Hamilton i pit og får et sæt hårde såler på. Ærgeligt uheld for briten.

10/52
Mere dramatik... Massa venstre bagdæk eksploderer nøjagtig samme sted som Hamilton i Loops, og brasilianeren må også humpe i pit. Hvad sker der for Pirelli? Hvad gør de andre teams?

11/52
Alonso i pit. Ferrari skal ikke nyde noget. Mon ikke resten skifter til hårde dæk nu?

12/52
Raikkönen, Ricciardo og skifter til hårde. Button i pit og skifter til mediums.

13/52
Alonso i angreb på Grosjean og indtager nu P7.

Rosberg i pit og skifter til hårde. Sutil også ind og skifter til mediums.

14/52
Forrest ligger Vettel, som nu bliver kaldt til service.

Mercedes melder til Rosberg, at de mener, at Vettel er på en 2-stops strategi.

15/52
Igen dramatik... endnu et dæk eksploderer. Denne gang er det Vergne (Toro Rosso). Ikke i et sving men på en langside. Ser vi omridset af en dækskandale?

16/52
Dækrester og Safetycar på banen. Blæses løbet af, eller skal der bare fejes dækrester op?

Vettel advares om vragdele på banen og om at holde sig fra banens cerbs.

17/52
Samtlige kørere får nu at vide, at de skal holde sig fra banens cerbs, som nu mistænkes for at være årsagen til punkteringerne.

Og hvem har lyst til at punktere med 300 km/t?

18/52
Red Bull oplyser, at de har fundes "cuts" (snit) i Vettels venstre bagdæk.

Afficials løber rundt på banen og samler dækrester op.

19/52
Stadig Safetycar.

Vettel ligger forrest fulgt af Rosberg, Sutil, Alonso, Raikkönen, Grosjean, Ricciardo, Perez, Webber og Button.

20/52
Fejemaskiner på banen.

Teamene beder kørerne holde sig fra banens cerbs og samtidig oplyser de, at dæktrykket skal øges. Dette må være for at aflaste den indvendige dækskulder.

22/52
Safetycar kører ind og løbet er givet frit.

Igen advarsler til Vettel om at holde sig fra cerbs.

GP2-klassen kører på samme dæktyper, som F1, og underligt nok har de ikke oplevet punkteringer. Kan problemerne ligge på banen?

23/52
Webber passerer Perez og ligger nu på P8.

Alonso under angreb på Sutil i kampen om P3. Sutil trækker fra, men nu åbnes der for DRS, og Alonso kan nu komme tættere på Force India-køreren.

25/52
Hamilton overhaler Gutierrez og indtager en utilfredsstillende P13.

Foran trækker Vettel fra og ligger nu 1,9 sekunder foran Rosberg.

26/52
Vettel har hurtigste omgang i 1:36.273.

Hülkenberg kører i pit med en (gæt...) sivepunktering. Han får et sæt mediums på. Det samme gør Vergne, dog uden punktering.

27/52
Massa på P15 men med 2 pitstop.

McLarens CEO, Jonathan Neale, udtaler til BBC, at det er stærkt bekymrende, at disse punkteringer nu er nr. 16 i rækken under 2013-sæsonen. Han forlanger en forklaring fra Pirelli.

Ricciardo passerer Grosjean i kampen om P6.

29/52
Alonso nærmer sig Sutil og ligger nu 0,6 sekund efter.

Gult flag. Det ser ud til at være flamingo og dermed åbenbart et reklameskilt, det er gået ud over. Regningen sendes til Gutierrez (Sauber).

Gutierrez i pit.

31/52
Grosjean og Alonso i pit. Begge hurtigt ude igen. Alonso tæt på at ramme Grosjean under udkørslen fra Ferrari-garagen.

Alonso passerer Sutil og ligger nu på P3.

32/52
Webber i pit for anden gang mens Hamilton i den grad presser på fra P9. Foran ham ligger di Resta.

Bilerne strømmer ind til deres andet pitstop.

33/52
På grund af et hurtigt pitstop er Raikkönen kommet forbi Alonso på P7.

34/52
Sutil, Perez og di Resta i pit og ude igen.

Vettel fører med 1,5 sekund og har kun haft et enkelt pitstop. Samtlige biler ned til P13 har haft to stop.

Rosberg i pit fra P2. Tyskeren kører ud på samme plads igen.

35/52
Vettel i pit og indtager kort efter sin førsteplads, 2,5 sekunder foran Rosberg.

36/52
Vergne i pit. Løbet ser ud til at være slut for Toro Rosso-køreren.

37/52
Hård kamp imellem Hamilton og di Resta, men Hamilton kan ikke finde plads til at passere landsmanden i Force India.

38/52
Hamilton passerer nu di Resta og ligger dermed på P11.

39/52
Bottas i pit fra P14. Det er igen blevet hverdag hos Williams.

40/52
Rosberg kryber tættere på Vettel og ligger nu 1,6 sekund efter. Rosberg er nu hurtigste mand på banen i tiden 1:34.371.

41/52
I mellemtiden har Hamilton fundes en sprække i Grosjeans forsvar og passerer franskmanden og indtager P10.

42/52
Tilskuerne jubler. Vettel humper afsted med en ødelagt gearkasse. Som Alonso udtalte for nogen tid siden, så vil uheldet på et tidspunkt også indhente tyskeren. Og det fik han ret i.

Alonso i pit og Safetycar på banen, idet Vettel holder på langsiden ved pitvæggen.

Teamchef Christian Horner gemmer ansigtet i hænderne.

43/52
Raikkönen bliver på banen, og siger i radioen, at han er usikker på, om dette var det rigtige at gøre.

Tilskuerne buer og hujer af Vettel. Tyskeren er vist ikke den mest populære mand blandt de britiske fans.

44/52
Stadig Safetycar.

Alonso nede på P8. Var pitstoppet fornuftigt?

Som det ser ud nu er stillingen forrest: Rosberg, Raikkönen, Sutil, Ricciardo, Webber, Perez, Button, Alonso og Hamilton.

Rosberg og Alonso har haft 3 stop, de øvrige 2.

7 omgange tilbage. Har Raikkönen og Sutil gummi nok til de sidste omgange?

45/52
Safetycar kører ind og Rosberg samler konkurrenterne bag sig.

Løbet er givet fri.

46/52
Rosberg i front tæt fulgt af Raikkönen.

Alonso har travlt, hvis han skal få det maksimale ud af Vettels exit.

Dramatik... endnu et dæk eksploderer... denne gang hos Perez.

Massa og Button i kamp om P8.

47/52
Adios Perez. McLaren-raceren skubbes ind i garagen.

Alonso satser hele butikken tæt fulgt af Hamilton, der nu er oppe på P6.

48/52
4 omgange tilbage og Alonso er overalt i Sutils spejle.

Alonso passerer Sutil og indtager P4. Nu mangler han Raikkönen.

Replays viser, at Alonso var ved at blive ramt af Perez, da dækket eksploderede.

50/52
Rosberg hurtigst i 1:33.738.

Raikkönen kører på helt smadrede dæk med Alonso 0,5 sekund efter.

Alonso åbner sin DRS og passerer Raikkönen. Spanieren ligger nu på P3 med 4,1 sekund op til Webber på P2.

51/52
Hamilton passerer Raikkönen og ligger nu på P4.

Webber hurtigste mand i 1:33.426.

52/52
Sidste omgang.

Massa passerer Sutil og ligger nu på P6.

Á'revoir Grosjean. Franskmanden er ude.

I mellemtiden kører Rosberg over mållinien som vinder af Englands Grand Prix, men kun 0,7 sekund foran Webber, som pressede hårdt på til sidst. Der jubles i Mercedes-garagen, mens har svært ved at finde en grimasse, der kan passe, i Red Bull-garagen.

6,3 sekunder efter passerer Alonso mållinien.

Stillingen forrest blev som følger: Rosberg, Webber, Alonso, Hamilton, Raikkönen, Massa, Sutil, Ricciardo, di Resta og Hülkenberg.

Hermed slutter vi et usædvanligt spændende grand prix på Silverstone. En del af spændingen var ufrivillig og kan tilskrives dækkene. Om det er Pirelli, banen eller tilfældigheder vil blive undersøgt og ikke mindst diskuteret flittigt de kommende dage.

Vi dækker også næste løb, som er på Nürburgring i weekenden 5-7 juli.

Var dette sæsonens mest spændende løb? Skriv din mening herunder.

OM SKRIBENTEN

Peter fra BMF1 Peter har været en del af BMF1 næsten siden starten og er især kendt for sin faste serie af Kevin-interviews.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Paul di Resta starter sidst Stor dansk dag på Silverstone »