Klumme: Japans GP – Dagen Derpå

Det lignede længe en perfekt weekend, men endte som en weekend, hvor kampen om liv eller død overskygger det hele. Jules Bianchis uheld minder os om, at ulykker i Formel 1 kan være dødelige. Velkommen til Dagen Derpå.

Suzuka 2014 . Copyright Martin Bjerg/Rapido

Af: Michael Ewert (mew@bmf1.dk) d. 6/10 2014 klokken 19:10

Det startede med to perfekte dage. Solen lagde sine varme stråler over asfalten på Suzuka, og der blev kørt til grænsen og over, specielt om fredagen, hvor Lewis Hamilton, Daniel Ricciardo og Kamui Kobayashi alle satte deres biler af. Grænserne skulle findes, og der var meget på spil.

Mercedes AMG kunne, hvis det havde flasket sig, og det gjorde det ikke, vinde konstruktørernes mesterskab, og kampen mellem Lewis og Nico Rosberg ville betyde, at vi uanset hvad ville kunne nyde den interne duel, hvor den britiske kører nu er kommet foran.

Der var også den indbyrdes kamp hos McLaren at holde øje med. Stadig er ingen af de to sæder bekræftet, men Fernando Alonso er storfavorit til det ene sæde, specielt efter at Luca di Montezemolo under Paris Motor Show udtalte, at Ferrari forhandlede med den spanske kører om kontrakten for 2015. Kevin Magnussen og Jenson Button har derfor god grund til at yde deres optimale.

Det var ellers ventet, at Honda ville benytte grand prixet til at annoncere ”deres” kører, men i stedet viste man et billede af Hondas turbomotor og brugte grand prixet til at mindes de tidligere tider. Ifølge rygterne skulle Honda være bagud med udviklingen, men om det passer vides ikke. McLaren har til gengæld meldt ud, at man er klar til at bygge en MP 4-29H til den første test.

Suzuka 2014. Copyright Martin Bjerg/Rapido

Suzuka 2014. Copyright Martin Bjerg/Rapido

Suzuka 2014. Copyright Martin Bjerg/Rapido

Caterham er også et hold, vi skal nyde at se. Holdet er i så store økonomiske problemer, at fogeden er ved at beslaglægge ting på Caterhams engelske hovedkvarter, samtidig med at holdet sendte en pressemeddelelse ud om, at det var den tidligere ejer og deres underafdelinger, ikke den nye ejer, der skyldte penge, så ærgrede man sig over, at man ikke havde skiftet til et andet hovedkvarter.

Der var derfor tvivl om, hvorvidt holdet overhovedet ville gennemføre den japanske GP-weekend, men det gjorde de som bekendt, og da holdet rejser direkte til Rusland, så stiller de nok også til start der, men så er der tre uger inden det amerikanske grand prix, og her er det ikke sikkert, de er med.

Ironisk nok havde holdet deres bedste weekend i lang tid i det, der kan blive den sidste eller næstsidste i holdets nye historie. De fleste husker måske, at Caterham startede livet som et budgethold under navnet Team Lotus, og at holdet skulle have kørt i den sort/gyldne bemaling, som Lotus nu kører med. Det ville Lotus imidlertid også, så der blev indgået en studehandel, hvor holdet fortsatte med den grønne bemaling som de hele tiden har brugt, og samtidig skiftede navn til Caterham for at differentiere sig fra det andet Lotus-hold.

Daniel Ricciardo. Copyright Getty Images/Red Bull Racing

Max Verstappen. Copyright Getty Images/Toro Rosso

Roberto Merhi. Copyright Caterham F1

Marussia kæmper også med at blive i Formel 1. Således blev Will Stevens annonceret som ny reservekører på holdet, og han skulle have kørt fredagens første træning for den sæk penge, han har medbragt. Det kom han dog ikke til, men han har (ligesom Marussias første reservekører Alexander Rossi) en fortid hos Caterham. Med Jules Bianchis forfærdelige ulykke kommer vi nok til at se en af reservekørerne på gridden i Sochi, medmindre man henter Vitaly Petrov ind til at køre på hans russiske hjemmebane.

Fredagens to træninger lignede business as usual. Mercedes var dominerende, og så måtte de andre hold kæmpe om krummerne for enden af bordet. Hos McLaren viste Kevin ganske god form, og han viste endnu engang, at han er hurtigere end kollegaen over én omgang.

Den store interesse fredag samlede sig dog om Max Verstappen, som med blot 17 års livserfaring er den suverænt yngste kører i en officiel F1-session. Debuten gik fint og handlede mere om at finde sig til rette end om at presse bilen. Røg fra Renault-motoren stoppede debuten med otte minutter tilbage af FP1, men alligevel blev det til en flot 12. plads. Roberto Merhi havde overtaget det ene Caterham-sæde.

Kevin Magnussen. Copyright McLaren Media

Pastor Maldonado. Copyright Lotus F1

Felipe Massa. Copyright Williams F1

Den store bombe lørdag

Sent natten til lørdag blev weekendens store bombe smidt. Kort før den sidste træning begyndte, kom der en pressemeddelelse fra Red Bull Racing med deres nye 2015-line up. Jeg måtte lige knibe mig i armen for at sikre, at jeg var vågen, for jeg havde ikke forventet at læse dette i denne weekend. Her bekræftede teamchef Christian Horner, at Sebastian Vettel forlader Red Bull, og på TV blev det meldt ud, at Seb fremover skulle tjene sin løn hos Ferrari.

Erstatningen for Sebastian Vettel bliver Daniil Kvyat, ikke Fernando Alonso, ikke Jenson Button, og ikke Lewis Hamilton. Heller ikke Jean-Eric Vergne, som er helt ude af Red Bull regi efter denne sæson. For lidt over 11 måneder siden vandt den russiske kører GP3-mesterskabet i Abu Dhabi, og nu skal han høre for moderholdet. Franz Tost har bekræftet, at det med 99% sikkerhed bliver Carlos Sainz Jr, der overtager Kvyats plads hos Toro Rosso.

Det er Sebastian Vettel selv, som har valgt at forlade Red Bull Racing, og han skulle efter sigende have forhandlet en megakontrakt hjem til sig selv hos Ferrari. Kontrakten skulle angiveligt lyde på i omegnen af 80 mio euro, men om det er så vildt vides ikke. Det viser dog, at det ikke kun er fodboldspillere, der kan lave megakontrakter, og da Vettel ingen manager har, så er der ingen Mr. 20% at dele med.

Fernando Alonso har endnu ikke meldt ud, at han forlader Ferrari til fordel for McLaren, og Vettel har heller ikke meldt noget ud. I teorien kan tyskeren skifte til Mercedes AMG og danne et rent tysk hold, han kan skifte til McLaren og indtage førstekørerrollen, uanset hvad kollegaen hedder, eller han kan blive makker til sin badmintonven hos Ferrari. Rygter i sidste uge sendte også Alonso i retning af Lotus. Holdet han skifter til, når det ikke går godt nok hos de andre.

Sebastian Vettels røde hjelm mente mange, var en hentydning til Ferrari og hans næste hold. Copyright Getty Images/Red Bull Racing

Sebastian Vettel brugte dog denne hjelm i FP1. Copyright Getty Images/Red Bull Racing

Sebastian Vettel. Copyright Getty Images/Red Bull Racing

Kvalifikationen

Lørdagens kvalifikation blev spændende i mere end en forstand. Det handlede ikke kun om at komme længst frem på gridden. Det handlede også om at have den bedste opsætning i forhold til det lovede regnvejr søndag.

Igen var de to Mercedes-racere suveræne, og det var Nico Rosberg, som bankede den bedste tid ind. De to Mercedes-kørere blev efterfulgt af Williams’ to kørere med Valtteri Bottas forrest. Forventningen var her, at deres bil var sat op til mere tør- end regnvejr.

Red Bull Racing satsede mere på regnvejr og havde derfor mere downforce på bilerne. Søndag viste det sig at være en fordel, men der blev ofret noget tid i kvalifikationen. Kevin Magnussen var igen bedste kører hos McLaren, og danskeren fører nu klart den indbyrdes konkurrence i kvalifikationen. Men som alle ved, så er det løbene, der er vigtigst, og her halter Kevin efter sin britiske kollega.

Marcus Ericsson har tidligere kørt Formel 3 i Japan, og han kender derfor Suzuka og det lunefulde vejr, og han satte sin japanske holdkammerat og de to Marussia racere på plads. Sauber så ud til at blive de store tabere i Q1, men heroiske sidste omgange sendte i stedet de 2 Lotus-racere ned på de to duksepladser.

Vores gode ven Martin fra Rapido har været i Japan for at undersøge mulighederne for at arrangere en tur til Japans GP i 2015.
Copyright Martin Bjerg/Rapido


Daniel Ricciardo satser alt i kvalifikationen.
Copyright Getty Images/Red Bull Racing


Top 3 i kvalifikationen. Copyright Daimler Benz

Slutresultatet lignede tidligere kvalifikationer, hvor det højest er Lewis Hamilton og Nico Rosberg, der bytter plads. Valtteri Bottas formår at hive ekstra fart ud af Williams-raceren, og man kan finde flere billeder, hvor Top 3 er den samme. Jeg tænkte selv på at genbruge et tidligere billede, men det ville jo være snyd.

Fernando Alonso viste god fart i Ferrarien, hvorimod Sebastian Vettel burde være utilfreds med sin niende startplads, men han vidste jo godt, at hvis det regnede søndag, så ville hans bil nok være bedre end de fleste andre.

Kimi Räikkönen lukkede top 10. Jean-Eric Vergne endte på plads 11, og hiver nye kræfter frem, men alt alt for sent. Daniil Kvyat har overskygget franskmanden det meste af året, og Vergne er først begyndt at køre stærkt, da fyresedlen var blevet leveret. Endvidere modtog franskmanden en placeringsstraf for at tage den sjette motor i brug.

Japans Grand Prix 2014

Søndag var det regnvejr, og når det regner i Japan, så bliver det rigtig vådt. Et af de bedste løb på Suzuka var i 1994, hvor løbet blev stoppet halvvejs, og siden sat i gang igen, hvor tiderne fra de to halvdele blev lagt sammen. Dengang vandt Michael Schumacher på banen, men tabte på tiden, så Damon Hill endte som den samlede vinder.

Løbet i 2005 var også et af de helt specielle, hvor Kimi Räikkönen kom fra startplads 17 og tog føringen på sidste omgang fra Giancarlo Fisichella. Det var også på denne bane, Michael Schumacher sikrede Ferrari den første kørertitel i 21 år tilbage i år 2000, og igen i 2003 blev VM afgjort på denne bane.

I bund og grund har banen leveret masser af spændende løb gennem tiderne, og man kommer ikke udenom Senna/Prost-sammenstødene i 1989 og 1990.

Fotomanipulation fra facebook

Suzuka 2014. Copyright Martin Bjerg/Rapido

Suzuka 2014. Copyright Martin Bjerg/Rapido

Regnen kom, og det betød, at man startede løbet bag sikkerhedsbilen. Det er en fremgangsmåde, vi har set flere gange, men der gik kun to omgange, før løbet blev stoppet, og bilerne kørte i pit. Her holdt de i 10-15 minutter inden løbet blev genoptaget klokken 15.25.

Sikkerhedsbilen førte igen an, og den blev ved med at ligge forrest omgang efter omgang. Man kunne høre frustrationerne fra kørerne, som bare gerne ville have sat løbet i gang, men der skulle gå 3-4 omgange mere end, hvad der var nødvendigt ifølge kørerne, og Lewis Hamilton talte direkte til Charlie Whiting over radioen.

Først efter omgang 9 af 53 kørte sikkerhedsbilen i pit, og her var banen så tør, at Pastor Maldonado og Jenson Button kørte direkte i pit for at skifte regnvejrsdækkene til intermediates, imens Nico Rosberg førte an foran Lewis Hamilton og de to Williams-kørere.

Sikkerhedsbilen gør klar til at genstarte løbet. Copyright Getty Images/Red Bull Racing

Sikkerhedsbilen fører feltet an. Copyright Mercedes AMG

Kevin i en Red Bull sandwich. Copyright Getty Images/Red Bull Racing

Fernando Alonso udgik med en teknisk defekt allerede under den langsomme kørsel bag sikkerhedsbilen, så al Ferrari-fokus gik nu på Kimi Räikkönen. Kimi skulle dog få en elendig dag og endte udenfor pointene.

Kevin Magnussen havde heller ikke et godt løb og måtte ind til et ekstra pitstop for at få skiftet rattet på raceren. Det sendte Kevin godt ned i tabellen, og derfra var der lang vej til pointene. Jenson Button, som havde haft et godt løb, fik også et forlænget pitstop, da han også måtte have rattet udskiftet. Begge McLaren kørere gik på regnvejrsdæk, da regnen vendte tilbage.

Det kunne have været et genialt træk, men så skøjtede Adrian Sutil af banen, og under bjærgningen af hans Sauber-racer gik det galt for Marussias Jules Bianchi, der ramte den traktor lige på, som var ved at fjerne Sauberen. Tv-billederne viste dog ikke Jules' uheld, så man undrede sig over, hvorfor banens marshalls var så længe om at flytte traktoren.

Så kom sikkerhedsbilen og lægebilen på banen, og først der fandt vi rigtig ud af, at der var noget galt, og at det handlede om Jules Bianchi. Som man kan læse andetsteds på siden, så svæver Jules mellem liv og død. Han er blevet opereret, er i kritisk tilstand, men vi har ikke nogen officielle meldinger. Lige nu krydser vi alt, hvad vi kan for at Jules overlever. #PrayforJules.

Tågelysene på Formel 1-biler. Copyright Pirelli

Esses på Suzuka. Copyright Sahara Force India

Kamui Kobayashi. Copyright Caterham F1

Løbet bød på en forrygende kamp mellem de to Mercedes-kørere, som Lewis Hamilton trak sig sejrrigt ud af. Han måtte dog kæmpe for at komme foran, og på et tidspunkt var det ved at gå galt, da bilen kom ud af balance, da Lewis’ DRS blev lukket. Lewis kom dog igen og viste, at han går benhårdt efter at blive verdensmester hos Mercedes.

Også hos de to Red Bull-racere var der rigtig god underholdning. Sebastian Vettel overhalede Daniel Ricciardo i pitten, og så gik de to kolleger i gang med at overhale, hvor de ville. Det gik blandt andet ud over Jenson Button, og Daniel Ricciardo lavede nogle herreoverhalinger udenom i Esses.

Williams racerne kunne slet ikke leve op til kvalifikationen, og de faldt begge 3 pladser bagud i feltet. Jenson Buttons strategi med det hurtige skifte til intermediates endte med, at Jenson på trods af et forlænget pitstop kunne slutte på plads fem. En vigtig placering i kampen mod Force India i konstruktørernes mesterskab.

Nico forsvarer mod Lewis. Copyright Daimler Benz

Lewis har taget føringen. Copyright Daimler Benz

Seb foran Daniel. Copyright Getty Images/Red Bull Racing

Løbet sluttede under rødt flag på grund af Jules Bianchis afkørsel. Adrian Sutil mente, at regnen og mørket gjorde, at han ikke kunne se den vandpyt, som han skøjtede af på, og Felipe Massa råbte på at få løbet afbrudt før tid på grund af regnen.

Der var masser af årsager til, at man burde have fremrykket starten, men det ville arrangørerne ikke af hensyn til de mange japanske (og udenlandske) fans, der var på vej til banen, og som havde billetter til et bestemt tog.

Men hvorfor er det, at størstedelen af den internationale racerverden skal tilpasse sig europæernes manglende lyst til at stå tidligt op? Da jeg i sin tid startede med at se Formel 1, blev løbet kørt på samme lokaltid, og der var noget charmerende ved at stå op midt om natten og se Formel 1.

Nu rammer vi ofte mørkets frembrud, og selv om man ikke rigtig bemærker det på tv på grund af eksponeringskompensation, så viser billeder ofte, hvor mørkt der reelt er. En mekaniker udtalte, at han aldrig har oplevet et løb blive gennemført i så meget mørke.

Lewis vandt i Japan. Copyright Daimler Benz

Mercedes 1-2. Copyright Mercedes AMG

Nigel Mansell (Red 5) interviewer Lewis Hamilton på podiet.
Copyright Mercedes AMG


Imens vores tanker går til Jules Bianchi, og vi venter på nyt om franskmandens tilstand, så er resten af cirkusset på vej mod Sochi, hvor det allerførste russiske Formel 1 Grand Prix skal køres næste weekend, og vi ved nu (desværre), at mindst én kører ved den lejlighed får sin debut i Formel 1.

Hot og Not Top 3

Som altid slutter vi med den subjektive Hot og Not Top 3. Du er meget velkommen til at komme med dit bud enten i kommentarerne eller på vores facebookgruppe.

Hot Top 3

1. Daniel Ricciardo for sine flotte overhalinger.
2. Lewis Hamilton for bare at ville sejren mere end Rosberg.
3. Jenson Button for at udnytte de skiftende betingelser til avancement.

Daniel Ricciardo. Copyright Getty Images/Red Bull Racing

Mini-Lewis og Mini-Roscoe. Copyright Daimler Benz

Jenson Button. Copyright McLaren Media

Not Top 3

1. Charlie Whiting for at holde sikkerhedsbilen på banen alt for længe. Hvem sagde Korea 2010?
2. McLaren for at skulle skifte rat hos begge kørere.
3. McLaren for at holde begge kørere hen i det uvisse.

Eric Boullier og Ron Dennis ryger på not-listen. Copyright McLaren Media

Adrian Sutil. Copyright Sauber Motorsport

Martin fra Rapido Motorsport. Copyright Martin Bjerg/Rapido
Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Nyt om Bianchi (update) Bianchis tilstand stabil »