• Forside

2. frie træning – Kubica var IGEN hurtigst

Den anden frie træning til Frankrigs Grand Prix der køres på Magny-Cours nær byen Nevers i det centrale Frankrig er nu forbi. Den blev vundet af af Robert Kubica i tiden 1'16,902 efterfulgt af Fernando Alonso, Anthony Davidson.

Af: JPU (jpu@bmf1.dk) d. 13/7 2006 klokken 20:07

Den anden frie træning til Frankrigs Grand Prix der køres på Magny-Cours Frankrig er nu forbi. Banen er kendt for at være ekstremt varm og det var den også her i eftermiddag med temperaturer for asfalten på omkring 45 grader. Træningen blev vundet af Robert Kubica foran xx og xx.

Den første frie blev vundet af Robert Kubica i tiden 1'16,795 efterfulgt af Anthony Davidson og A Sutil. Den første frie træing var en rolig affære og udover at Kubica satte bedste tid, var det mest sensationelle at Jarno Trulli kørte lidt i grusset samt at Super Aguris fredagspilot Sakon Yamamoto havde problemer og blev holdene på banen

Nico Rosberg bliver i øvrigt rykket ti pladser tilbage på gridden på lørdag idet han uden for nummer har udskifter sin motor. Tyskeren vil dermed få den seneste specifikation af Cosworth V8 moteren – 'series 6'


Sakon Yamamoto, Super Aguri F1, Magny-Cours, 2006

Federation International de Automobil (FIA) har meddelt at de regelændringer der blev foreslået er blevet vedtaget af World Motor Sport Council via FAX afstemning. Dette betyder først og fremmest at den tredje del af kvalifikationen nedsættes fra 20 minutter til 15 minutter samt man afskaffer fredagskørerne fra næste sæson. Dette er en del af plan om at afskaffe de frie træninger om fredagen og i stedet skifte dem ud med en fast testdag som bliver ud af 50 mulige i løbet af en sæson. Detter er dog stadig til forhandling.

Vejret under den 2. frie træning var solrigt og temperaturen for luften lå således på 35 grader og asfalten var 52 grader varm og ingen vind da den startede. Ved afslutningen var luften 36 medens asfalten var oppe på 53 grader, så der var tale om rimeligt stabile forhold

Banerekorden er i øvrigt 1:13.698 sat af Fernando Alonso i 2004.


Status efter 15 minutter
Efter 13 minutter havde stort set kun fredagpilotterne været på banen og bedste tid på 1'19,261 var sat af Anthony Davidson. Derefter kom Felipe Massa på banen og satte bedste tid i alle tre sektorer og satte tiden 1'19,222 – der var bedste tid efter et kvarter.


Franck Montagny, Super Aguri F1 SA05, Magny-Cours, Frankrig 2006

Status efter en halv time
Efter det først kvarter kom der lidt mere liv i på banen og blandt andet kom Michael Schumacher, Nick Heidfeld og Pedro De La Rosa på banen. Efter 20 minutter mistede Rubens Barrichello bagenden på bilen i Nürburgring chikanen og røg ud i grusset og ind i dækkene hvor han sad fast og måtte udgå. Der skete ikke noget med Rubens.

Michael Schumacher forbedrede den bedste tid i sit første forsøg til 1'17,938.

Denne når Fernando Alonso dog at forbedre til 1'17,498.



Status efter en tre kvarter
Efter en halv time var det kun Kimi Räikkönen og Mark Alan Webber der ikke havde været på banen. De tre bedste var Fernando Alonso, Giancarlo Fisichella og Michael Schumacher.

Efter 38 minutter har alle været mindst en gang på banen.

Efter 42 minutter mister Scott Speed kontrollen med bilen det samme sted og næsten på samme måde som Rubens Barrichello og han må også udgå.

Efter tre kvarter er den bedste tid stadig de 1'17,498 sat af Fernando Alonso.


Robert Doornbos, Red Bull Racing, fredag, Frankrig 2006.

Status efter en time
Efter cirka 50 minutter forsvarer Robert Kubica sin position fra og sætter den bedste tid: 1'17,395. Fem minutter senere forbedrer han tiden til 1'16,902.

Her i den sidste fase er stort set alle biler på banen – det er kun Giancarlo Fisichella og David Coulthard der lige nu da der mangler to minutter der ikke er på banen.


Neel Jani (SUI Scuderia Toro Rosso) under fredagens frie træning, Frankrig 2006

Afslutning
Den 2. frie træning er nu forbi og blev vundet af Robert Kubica i tiden 1'16,902 efterfulgt af Fernando Alonso, Anthony Davidson, Alexander Wurz, Giancarlo Fisichella og Michael Schumacher.

Find alle tiderne fra træningerne ved at klikke i menuen her til venstre.

Vend tilbage her til siden i det vi vender tilbage med udtalelser fra de vigtigste hold senere i dag. Lørdag formiddag óg eftermiddag finde du naturligvis også vores rapporter fra den tredje frie samt kvalifikationen her.



Optakt
Vil du vide mere om Magny-Cours så tag et kig på vores omfattende optakt, der går i dybden med den aktuelle situation, teknik, banen og dens historie.

TV-tider:
Du kan tjekke TV tiderne i vores sædvanlige oversigt. Tiderne er nu er blevet mere menneskelige efter Formel 1 cirkuset er vendt tilbage til Europa.

SMS
Har du ikke mulighed for at se kvalifikationen eller løbet, kan du få tilsendt de første ti placerede via vores SMS -service. Vi er de eneste i Danmark der tilbyder SMS med kvalifikationens- og løbsresultatet. Tjek derfor hvordan du tilmelder dig.


Giancarlo Fisichella kører unde det franske flag – tricolore. I dag er Frankrigs nationaldag


Jarno Trulli fejrerede sin fødseldsdag torsdag den 13 juli, Frankrig 2006

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
4. Alexander Wurz Williams Racing
P
1:17.859 + 0.000 29
6. Michael Schumacher Scuderia Ferrari
P
1:17.938 + 0.079 16
8. Robert Doornbos Oracle Red Bull Racing
P
1:18.175 + 0.316 28
13. Felipe Massa Scuderia Ferrari
P
1:19.013 + 1.154 20
15. Kimi Räikkönen McLaren Formula 1 Team
P
1:19.140 + 1.281 9
18. Mark Webber Williams Racing
P
1:19.413 + 1.554 10
20. Nico Rosberg Williams Racing
P
1:19.692 + 1.833 19
22. Pedro De La Rosa McLaren Formula 1 Team
P
1:19.809 + 1.950 14
25. David Coulthard Oracle Red Bull Racing
P
1:20.135 + 2.276 12
27. Christian Klien Oracle Red Bull Racing
P
1:20.409 + 2.550 14
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)