• Forside

1. frie – Robert Kubica var hurtigst

Den første frie træning til Frankrigs Grand Prix, der køres på Magny-Cours nær byen Nevers i det centrale Frankrig, er nu forbi og blev vundet af Robert Kubica i tiden 1'16.795 efterfulgt af Anthony Davidson og A. Sutil.

Af: JPU (jpu@bmf1.dk) d. 13/7 2006 klokken 19:07

Magny-Cours er kendt for sin glatte overflade og at denne er notorisk følsom overfor solens stråler. Således kan fremkosten af en sky betyde store ændringer for hvorledes den optimale opsætning er for bilen.

Derudover plejer der at være ulideligt varmt på banen, og af og til er det sæsonens varmeste løb. Vejret under den 1. frie træning var således 29 grader og asfalten 41 grader varm og ingen vind da den startede.

BMW Sauber er kommet til Frankrig med to nye verticale vinger der sidder på næsen og som allerede har fået øgenavnet 'Twin Towers'. Derudover har bilen monteret to nye vinger på siden af luftindtaget over pilotens hoved, som minder om dem McLaren Mercedes allerede har.

Super Auguri har igen medbragt Sakon Yamamoto fra Japan som fredagspilot, og ventes at overtage for Franck Montagny fra og med næste løb, i det Super Aguri F1 gerne vil fremstå som et rent japansk hold.


Bilmagasinets Banekort for Magny Cours

Både Giancarlo Fisichella og Jarno Trulli har ændret deres hjelm, for at fejre at Italien er blevet verdensmestre i fodbold.

Den første der laver bare en lille smule ravage på banen er netop Jarno Trulli der kommer en lille tur ud i grusset, han kører dog med det samme videre.

Efter en halv time var den bedste tid 1'17.790 sat af Robert Kubica i en BMW Sauber. Banerekorden er i øvrigt 1:13.698 sat af Fernando Alonso i 2004.

Efter 36 minutter har netop Sakon Yamamoto problemer og bliver holdene på banen.

Fredagens frie træning er ikke kendt for at være fyldt med aktivitet og den planlægges også afskaffet, og udskiftet med en dag med frie test. Således er det også først efter 40 minutter at Giancarlo Fisichella som den første af de førende piloter kommer på banen, og han gennemfører bare en installationsomgang.


Fra torsdagens pressekonference: Vitantonio Liuzzi (Scuderia Toro Rosso), Jarno Trulli (Toyota Racing), Nico Rosberg (Williams), Pedro de la Rosa ( McLaren Mercedes), Felipe Massa (Ferrari) and Franck Montagny (Super Aguri), Magny-Cours, Frankrig 2006.

Klokken 11:48 begynder Pedro de la Rosa's Formel 1 karriere på ny, efter han har erstattet Juan Pablo Montoya hos McLaren Mercedes.

Bedste tid er stadig 1'17.790 sat af Robert Kubica.

Den første frie træning er forbi, og den blev vundet af Robert Kubica i tiden 1'16.795 efterfulgt af Anthony Davidson og A. Sutil.

Ved afslutningen af træningen var luften 31 grader medens asfalten var oppe på 46 grader.

Vend tilbage her til siden senere, hvor vi bringer resultaterne fra den 2. frie ved 15-tiden.

Tiderne fra den første frie finder i nedenstående skema

P. No. Pilot Team - Engine Dæk Tid
1. 38 KUBICA BMW Sauber M 1'16"794
2. 36 DAVIDSON Honda M 1'17"133
3. 12 BUTTON Honda M 1'18"160
4. 7 R.SCHUMACHER Toyota B 1'18"752
5. 39 SUTIL Midland Toyota B 1'18"777
6. 40 JANI Toro Rosso Cosw. M 1'18"962
7. 35 WURZ Williams Cosworth B 1'19"055
8. 17 VILLENEUVE BMW Sauber M 1'19"063
9. 37 DOORNBOS RedBull Ferrari M 1'19"311
10. 10 ROSBERG Williams Cosworth B 1'19"401
11. 19 ALBERS Midland Toyota B 1'19"465
12. 8 TRULLI Toyota B 1'19"806
13. 18 MONTEIRO Midland Toyota B 1'20"335
14. 23 MONTAGNY S. Aguri F1 Honda B 1'20"790
15. 22 SATO S. Aguri F1 Honda B 1'21"160
16. 41 YAMAMOTO S. Aguri F1 Honda B 1'23"891



Optakt
Vil du vide mere om Magny-Cours så tag et kig på vores omfattende optakt, der går i dybden med den aktuelle situation, teknik, banen og dens historie.

TV-tider
Du kan tjekke TV tiderne i vores sædvanlige oversigt, der nu er blevet mere menneskelige efter formel cirkuset er vendt tilbage til Europa.

SMS
Har du ikke mulighed for at se kvalifikationen eller løbet, kan du få tilsendt de første ti placerede via vores SMS -service. Vi er de eneste i Danmark der tilbyder SMS med kvalifikationens- og løbsresultatet. Tjek derfor hvordan du tilmelder dig.


En TF105 på Magny Cours

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
7. Alexander Wurz Williams Racing
P
1:19.055 + 0.000 17
9. Robert Doornbos Oracle Red Bull Racing
P
1:19.311 + 0.256 20
10. Nico Rosberg Williams Racing
P
1:19.401 + 0.346 6
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)