Explainer: 2026-regulativet kort fortalt (1/2)

Over to artikler bringer en kort Explainer , hvor vi dykker ned i det nye regulativ for Formel 1, der får premiere, når feltet rammer den australske asfalt ved sæsonåbningen d. 7-8. marts.

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 19/12 2025 klokken 17:12

I weekenden 7-8. marts rammer Formel 1-feltet asfalten i Melbourne, Australien, hvor et helt ny regulativ får sin premiere.

Det giver derfor god mening at danne sig et overblik over formuleringer, termer og tekniske udtryk, som vi vil komme til at høre, og som man er blevet enige om på tværs af sporten, for at henvise til de vigtigste elementer i de nye regler.

Den nye Formel 1-bil til 2026-sæsonenDen nye Formel 1-bil til 2026-sæsonen
Copyright Formula One Media


Formel 1 oplyser, at sporten tilstræber at undgå en hjemmelavet jargon, der kan variere fra person til person, fra kommentator til kommentator eller fra journalist til journalist. Både erfarne og nye fans foretrækker et enkelt, mere objektivt og meningsfuldt sprog både ved analyser, kommentarer på TV og i den skrevne presse.

Med andre ord fokuseres på, at den nye tekniske karakter af reglerne formuleres korrekt og ensartet.

F1-fans har talt


Begrundelsen er ikke taget ud af den blå luft.

Motorsporten har nemlig konsulteret en bred vifte af både nye, lejlighedsvise såvel som hardcore fans for at forstå, hvordan man kan hjælpe dem til bedre at forstå de vigtigste elementer i de nye 2026-regler.

Udstødningen på den nye Formel 1-bil til 2026-sæsonenUdstødningen på den nye Formel 1-bil til 2026-sæsonen
Copyright Formula One Media


Afstemningsdata er et resultat af det mere end 50.000-medlemmers store Community Fan Voice , FIA, F1-holdene og andre tekniske eksperter, som har finpudset og skabt enighed om termerne.

Herunder kommer første korte resumé af F1 2026-regulativet, hvor vi fokuserer på bil og motorenhed.

Hvordan bilerne ændrer sig i 2026


2026 bliver et markant år for Formel 1, hvor både chassis og motorer bliver opdateret i den største regelændring i sportens historie. Disse ændringer vil utvivlsomt ryste op i startgridden og skabe ny spænding, samtidig med at der satses på, at spændingen i løbene vil øges markant.

Bagenden på den nye Formel 1-bil til 2026-sæsonenBagenden på den nye Formel 1-bil til 2026-sæsonen
Copyright Formula One Media


Chassis og aerodynamik


Mindre og lettere : Akselafstanden reduceres med 200 mm (til 3400 mm), bredden med 100 mm (til 1900 mm), gulvbredden reduceres med 150 mm og minimumsvægten reduceres med 30 kg (til 770 kg), alt sammen med det formål at gøre bilerne mere smidige og responsive.

Reduceret downforce : Den samlede downforce er reduceret med ~15-30 % eftersom man nu har fjernet tunnelerne i gulvet og dermed reduceret den såkaldte “ground effect”.

Reduceret luftmodstand : Den samlede luftmodstand er reduceret med op til 40 %.

Justerbar frontvinge på den nye Formel 1-bil til 2026-sæsonenJusterbar frontvinge på den nye Formel 1-bil til 2026-sæsonen
Copyright Formula One Media


Aktiv aerodynamik : Bevægelige for- og bagvinger erstatter DRS (Drag Reduction System) nu bliver konfigurationer til justering af høj og lav downforce, hvilket giver ekstra greb og hastighed, hvor kørerne har mest brug for det.

Dæk : 18-tommer hjul forbliver, men forhjulene er 25 mm smallere og baghjulene 30 mm smallere, hvilket reducerer luftmodstanden og minimerer vægten.

Smallere hjul på den nye Formel 1-bil til 2026-sæsonenSmallere hjul på den nye Formel 1-bil til 2026-sæsonen
Copyright Formula One Media


Motorenheden


~50/50-fordeling : Der skiftes til ca. 50 % forbrændingsmotor (ICE) og 50 % el-motor.

Forenklet hybrid : MGU-H er fjernet; MGU-K-effekten øget betydeligt (120 kW til 350 kW) for at forbedre overhalinger og hastighed på lige strækninger.

Bæredygtigt brændstof : Bilerne kører på avanceret bæredygtigt brændstof uden at det påvirker ydeevnen.

Læs Del 2 af vores Explainer til 2026-regulativet >>>

OM SKRIBENTEN

Peter fra BMF1 Peter har været en del af BMF1 næsten siden starten og er især kendt for sin faste serie af Kevin-interviews.

RELATEREDE NYHEDER