I forbindelse med udarbejdelsen af det nye regulativ for Formel 1, der træder i kraft fra og med 2021, har FIA, motorsportens øverste organ, sat et hold ingeniører på en lidt usædvanlig opgave. De skal, i en grad som aldrig før, forsøge at finde smuthuller og bryde regulativet på alle tænkelige måder.
Under processen forsøger ingeniørerne at finde de områder, hvor teamene efter al sandsynlighed vil forsøge at omgå reglerne eller blot være meget kreative. Der lægges især vægt på det aerodynamiske område på bilerne.
Ifølge FIAs chef for tekniske spørgsmål i Formel-sporten, Nicolas Tombazis, er denne stresstest iværksat for at finde de svage områder i 2021-regulativet.
“Det er en af måderne at løse det på,” forklarede Tombazis til Autosport.
“Vi har behov for at identificere to eller tre områder, som ikke er skrevet ordentligt eller kontrolleret godt nok. Og de seneste måneder har vi derfor fået skrevet bedre regler.”
Når testprocessen denne gang er blevet styrket, skyldes det, at man vil gøre alt for at undgå samme situation som i 2009, hvor Brawn GP havde fundet et smuthul, hvor deres såkaldte dobbeltdiffuser stort set gjorde det umuligt for andre teams at stille noget op mod de senere vindere af konstruktørmesterskab og kørertitel til Jenson Button.
Rubens Barrichello i Brawn GP. Brasiliens Grand Prix 2009 på Interlagos
Copyright Virgin
Den tekniske chef forventer derfor, at flere gråzoner vil blive afdækket og adresseret efterhånden som de enkelte teams begynder på udviklingsprocessen, selv om det ikke nødvendigvis skyldes den rene godgørenhed fra deres side.
“Ud af samtlige teams vil en rimelig andel, men ikke alle, antage et professionelt syn på sagen og gøre os opmærksomme på regler, hvor der ikke er konsistens, og hjælpe os med at finde en løsning,” fortsatte Tombazis.
“De er jo ikke interesseret i at bruge tre måneder på noget for derefter at få trukket tæppet væk under sig og dermed have spildt tre måneder… de vil være sikre på, at de ikke arbejder på noget, som bliver forbudt eller andet,” lød det fra FIA-chefen.
Under det nye regulativ skal teamenes ingeniører arbejde særdeles målrettet, og for at sænke teamenes omkostninger yderligere indføres også nye begrænsninger for test.
Således bliver testtimer i vindtunnel skåret ned fra 500 til 400 timer, ligesom CFD-simulationer (Computational Fluid Dynamics - bruges til beregning af flow af væsker og beregning af luftmodstand) også bliver yderligere begrænset.