Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 18/3 2025 klokken 12:03
Op til årets første Formel 1-løb i Australien blev Formel 1-holdene pålagt at montere et bagudrettet kamera, der kunne holde øje med bagvingen på bilerne under de virkelige forhold.
Resultatet af dette viser, at flere hold, herunder McLaren, har en bagvinge der flekser mere end nødvendigt, hvilket har fået FIA til me øjeblikkelig virkning at indskærpe reglen for, hvor meget en bagvinge må give sig.
I 2024 sæsonen blev McLarens frontvinge forbudt hen mod slutningen af sæsonen, netop fordi den fleksede for meget og gav det man kaldte for en "mini DRS".
Om McLaren også har en bagvinge, der fleksede den gang, vides ikke, men flere hold, herunder Red Bull, har bemærket hvor meget den papayagule bils hækvinge flekser og har på den baggrund bedt FIA om at se nærmere på det.
Det har organisationen nu gjort, hvilket har medført, at spillerummet i den statiske test nu er sat ned fra 2 mm til blot 0,75 mm.
Dette kan virke som helt ubetydelige tal, men det er det absolut ikke.
Det indskærpede regulativ betyder, at der er nogle hold, der får temmelig travlt de næste par dage.