Nye regler fra FIA

Op til starten af 2025-sæsonen, har FIA ændret på et par regler i det sportslige reglement for at forhindre at nogle uheldige situationer gentager sig. Desuden bliver der nu krav om to pitstop til Monacos Grand Prix.

Af: Nicolai Ascanius (nj@bmf1.dk) d. 7/3 2025 klokken 11:03

Mest bemærkelsesværdigt, er den nye regel om at alle skal tage mindst to pitstop i Monacos Grand Prix 2025. Gadeløbet i Monaco er tit blev kritiseret for at være for kedeligt, da løbet er meget langsomt og overhalingsmulighederne er meget begrænsede. I det nuværende reglement, står der at alle kørere skal køre på mindst to typer dæk i alle løb, og dermed kræver reglerne mindst ét pitstop. Dette ændres nu for Monaco alene, sådan at hver kører skal foretage to pitstop, i håb om at nogle teams vil satse på tidlige stop for at lave et stort "undercut" på de forankørende.

Max Verstappen vinder Monacos Grand Prix 2021Max Verstappen vinder Monacos Grand Prix 2021
Copyright Red Bull Contentpool


Dobbelt-vinder af Monacos Grand Prix, Max Verstappen, blev spurgt til reglen men var ikke særlig informativ i forhold til Red Bulls strategi: "Det er ens for alle, så det betyder ikke noget"

Det primære i Monaco er fortsat at sikre sig en startplacering længst fremme i kvalifikationen og derefter dække sine konkurrenter af, når de går i pit.

Canadas Grand Prix 2024. Sejr til Max Verstappen i et vådt løb. Safety car var også på banen to gangeCanadas Grand Prix 2024. Sejr til Max Verstappen i et vådt løb. Safety car var også på banen to gange
Copyright Red Bull Contentpool


Lex Perez

En anden ny regel i Formel 1, er at løbsledelsen nu kan diktere af en skadet racer skal parkere på banen. Tidligere har det været teamet der sammen med køreren tog denne beslutning.

En af de mere bemærkelsesværdige episoder, som menes at have inspireret den nye regel, skete under Canadas Grand Prix 2024. Sergio Perez kørte galt, og beskadigede sin bagvinge, men valgte at køre tilbage til pitten for at udgå i stedet for at parkere raceren hvor den stod. Episoden involverede flere racere og gav en kortere safety car periode.

Efter dette løb fik Perez en bøde af FIA for at fortsætte med raceren i en tilstand som blev vurderet som "unsafe condition" da raceren var så beskadiget af den tabte kulfiber-stumper overalt på banen.

Feltet gør sig klar til genstarten. Feltet gør sig klar til genstarten.
Copyright Mercedes AMG


Pit lane start ændringer

En mindre ændring, gælder for de kørere der starter fra pit lane til løbet. Tidligere skulle disse racere først forlade garagen når hele feltet på start gridden havde kørt opvarmnings-omgangen. Dermed sparede de benzin hvilket potentielt kunne bruges til at få ekstra Hk ved slutningen af løbet.

Derfor er kravet nu at alle racere skal deltage i opvarmnings-omgangen sådan at alle kørere fuldfører det samme antal omgange.

OM SKRIBENTEN

Nicolai fra BMF1 Nicolai grundlagde Bil Magasinets Formel 1 side sammen med Allan og har en række Formel 1 web-projekter bag sig. Udover al teknikken, har Nicolai skrevet om Formel 1 siden 1997.