Vi spoler tiden tilbage til løbet på Hungaroring i juli måned, hvor skiftende vejr var med til at spille en rolle i valget af dæk til søndagens løb. Begge Haas biler havde valgt at påbegynde løbet på regnvejrsdæk.
Men undervejs på formationsomgangen kom både Magnussen og Grosjean i tvivl om hvorvidt, at deres valgte dæk overhovedet var korrekt. Det blev som bekendt diskuteret over team radion med deres løbsingeniører, hvilket resulterede i at begge biler kørte i pit på formationsomgangen, skiftede dæk og startede i stedet løbet på slicks.
Længe lignede det en genistreg fra Haas. Faktisk så god at Kevin Magnussen en overgang befandt sig på en podieplacering. Haas' eftermiddag blev dog ligeså mørk som skyerne over Hungaroring inden løbet, da løbets stewards efterfølgende gav både Magnussen og Grosjean 10 sekunders straf for deres lidt for smarte trick.
I det tekniske direktiv fremgår det nemlig, at kommunikation før løbets start kun må omhandle sikkerhed - noget som begge kørere efterfølgende har været yderst utilfredse med.
Derfor glæder det nu også både Magnussen og Grosjean, at FIA er igang med at gennemgå reglerne.
"Jeg synes, at det er det rigtige at gøre. Det var tydeligt, at vi her havde med en situation at gøre, hvor der ikke rigtig har været tænkt over, hvordan reglerne egentlig er. Jeg synes, det vil være godt, hvis den slags kommunikation vil blive tilladt", udtaler Magnussen til
Autosport.
Grosjean udtaler, at han har oplevet, at sådan en regel faktisk også skaber andre problemer, hvilket Haas har oplevet gennem sæsonen, men at han generelt ikke har noget problem med at omstille sig til sådanne ændringer.
"Du implementerer altid nye regler for at lukke for nogle områder og forsøge at løse et problem."
”Men du kan derved til gengæld skabe nogle andre problemer, og det blev set i Ungarn, hvor vi faktisk lavede et godt strategisk skridt, som fandt sted på formationsomgangen og ikke under løbet."
”Det er klart, at i dag ville vi gøre tingene lidt anderledes fordi, at vi nu kender den regel, men vi troede ikke rigtig, at den var der for den slags."
”Det ændrede ikke noget for mig. Det gjorde det selvfølgelig for Kevin med det ene point og selvfølgelig også i konstruktørmesterskabet, hvilket er en stor ting for os, men jeg tror bare, at vi skal være ekstra opmærksomme på lignende situationer fremover."
Haas' ene point i Ungarn er det eneste, som holdet har opnået i sæsonen indtil videre.