Nico Hülkenberg var Renault-teamets helt store stjerne, da han overtog sædet fra Kevin Magnussen tilbage i 2017-sæsonen. Men efter Daniel Ricciardo kom til teamet til 2019-sæsonen, er det gået langsomt ned af bakke for tyskeren.
Endnu værre blev det, da det blev annonceret, at Hülkenberg mister sit sæde hos Renault til Esteban Ocon i 2020.
De fleste i paddocken havde derfor spået, at Haas-teamet ville ansætte Nico Hülkenberg til 2020-sæsonen.
Med et ry som en af F1’s største talenter, et Le Mans-trofæ hjemme på præmiehylden, og masser af års erfaring fra F1, var Nico Hülkenberg den perfekte kandidat for Haas-teamet.
Nico Hulkenberg på podiet i Le Mans
Copyright Porsche Motorsport
Romain Grosjean har længe haft problemer med at finde farten, så derfor virkede det som en formel sag, at Hülkenberg bare skulle skrive under på kontrakten med Haas. Men sådan gik det ikke til.
Nu står Hülkenberg så tilbage i en stoleleg, hvor pladserne bliver færre og færre. De eneste muligheder tyskeren har tilbage, er efterhånden sæder længere nede i midterfeltet.
Nico Hülkenberg er kendt for at få en massiv løncheck fra Renault - uden at medbringe sponsorer.
Derfor kan det være svært for de mindre teams, at vælge en kører som Hülkenberg - medmindre at tyskeren tager et kæmpe skridt ned af lønstigen.
Derfor har BMF1 kigget nærmere på tyskerens muligheder til 2020-sæsonen.
Nico Hülkenberg
Copyright BMF1
Red Bull-teamet har et ledigt sæde ved siden af Max Verstappen. Teamet har udtalt, at hvis Albon ikke leverer i sit nye sæde resten af sæsonen, så vil de udvide søgningen til kørere udenfor Red Bull.
Dog er det højest usandsynligt, når teamet allerede har Alexander Albon og Daniil Kvyat i puljen af kørere.
Hvis Pierre Gasly ikke forbedrer sig i resten af 2019, vil der nok blive en plads ledig hos Toro Rosso. Men Red Bull bruger Toro Rosso som udviklingsteam af unge kørere, og derfor vil det ikke give mening at smide en ældre herre med mange års erfaring i bilen.
Gnister efter Hülkenbergs racer
Copyright Bil Magasinet BMF1
Alfa Romeo har endnu ikke forlænget med Antonio Giovinazzi, så derfor er der et potentielt ledigt sæde ved siden af Kimi Räikkönen.
Eneste problem ved det scenarie kan være, at Ferrari har krav på det andet sæde. Ferrari har allerede set Hülkenbergs talent an da han kørte for Sauber (da Sauber benyttede Ferrari-motorer).
Derfor vil det ikke give mening for Ferrari at give ham sædet, når de kan bruge det til at udvikle egne talenter.
Nico Hülkenberg
Copyright BMF1
Nico Hülkenberg startede sin F1-karriere hos Williams tilbage i 2010.
Derfor kunne det være en oplevelse for tyskeren, at vende tilbage til dér hvor det hele startede. Williams ligger bagerst i tabellen i år, så det er højest sandsynligt ikke det mest attraktive sæde at få.
Teamet forventes også at få det svært økonomisk de næste par år, da de lave placeringer i konstruktørmesterskabet gør, at de får færre præmiepenge fra Formel 1.
Derfor kan Williams være nødsaget til at hente en billigere kører ind, som medbringer massere af sponsorer.
Det kan også være at Williams vurderer, at Hülkenberg har evnerne til at føre teamet højere op i konstruktørmesterskabet, og dermed kompensere for de manglende sponsorpenge.
Der er ikke nogen tvivl om, at tyskeren ville vælte sig i tilbud i motorsportsklasserne udenfor F1. Men lige nu ser det svært ud for den hurtige tysker, at blive i F1. Medmindre han overleverer den dårlige nyhed om en seriøs lønnedgang til sin bankrådgiver.