1999 kunne nemt være blevet Eddie Irvines år: Efter Michael Schumacher have brækket benet midt i sæsonen, blev Irvine pludseligt forfremmet til førstekører hos Ferrari og var med i kampen lige til sidst i sæsonen.
Men nej, han tabte verdensmesterskabet med sølle 2 point til Mika Häkkinen. Eddie Jordan tror, at Irvine sagtens kunne have været blevet verdensmester, hvis der bare ikke havde været et lille problem:
„Han var den mest dovne kører nogensinde“ siger Jordan til vbloggen „Off The Ball“ på youtube. "Det er ærgerligt, for han kunne så nemt være blevet verdensmester. Men det var ikke hans stil. Han gik på barer og natklubber, han stod ikke op før kl. 12 – og af og til senere.”
Irvine begyndte sin Formel 1-karriere hos Jordan i 1993, hvor han kørte indtil 1995. Derefter skiftede han til Ferrari.
"Jeg spurgte mig tit, om han lige var kommet tilbage fra klubben eller lige var stået op", husker Jordan, når Irvine mødte på arbejde. Desuden måtte Jordan hyre en ekstra vagt, eller anstandsdame om man vil, for Irvine var ved at drive Eddie Jordan til vanvid med sine eskapader i nattelivet. „Det var han ikke så glad for, men sådan er livet nu engang,“ siger Jordan.
”Der findes så mange vidunderlige personligheder i sportens verden,” udtaler Jordan, og Irvine var en af dem.
På spørgsmålet om, hvordan Irvine overhovedet kunne nå så langt i Formel 1 med den uprofessionelle indstilling, om det kun var hans talent, siger Jordan med et skævt smil: ”Det var i hvert fald ikke hans fysiske form…”. Derimod var Irvine meget klog og forstod at spille sine kort rigtigt – både i hans aktive tid i Formel 1 og derefter i 2002.
Niki Lauda tester Jaguar RB2 på Ricardo Tormo banen i Valencia
Copyright Getty Images
Irvine har altid været en god forretningsmand, mener Jordan. Efter 1999 forlad han Ferrari for at køre for Jaguar, som var alt andet end sportslig succes. Men han scorede kassen på det, meget til Günther Steiners og Ford-koncernens store fortrydelse.
For et par år siden udtalte Irivine til den tyske motorsportsside „,motorsport-total.com” i interviewserien "En drink med Eddie Irvine": "Jaguar havde brug for en kører med et velkendt navn – og jeg tror, jeg var den bedste kandidat på det tidspunkt. Derfor blev de nødt til at ansætte mig.“
Irivine blev en af de bedst betalte ansatte i hele Ford-koncernen, for der skulle investeres stort i Formel 1 og Jaguar. På trods af Nicki Lauda, Günther Steiner og Eddie Irvine gik det dog som bekendt ikke videre godt.