FIA og Liberty Media har nu i to år arbejdet på at få de nye regler for 2021 på plads. Da konceptet blev præsenteret for de forskellige teams i juni, lød der et ramaskrig: Der var for lidt teknisk spillerum, for mange identiske komponenter, farten i bilerne ville mangle, og designet var for kedeligt.
Desuden havde CFD-simulationer vist, at bilerne ville blive seks sekunder langsommere, end de er i dag, og at bilerne ville reagere meget nervøst på turbulenser fra forankørende biler. I stedet for 50 procent mindre luftmodstand en vognlængde bag en anden bil, skulle fordelen kun være på 10 procent.
Nu er et par af de store teams så kommet med en andet forslag: Lad reglerne være som de er. Grunden er, at vi siden det østrigske grand prix har set underholdende og spændende løb.
McLaren-chefen Zak Brown er dog skeptisk på, at det er løsningen: „Det er rigtigt [at løbene har været tættere for topteamsene og midterfeltet], men desværre er der et sekunds forskel mellem disse to grupper. Det vigtigste er at lukke det hul.“
Teamchefen for Alfa Romeo Frédéric Vasseur er enig i, at man er nødt til at holde fast i de foreslåede regler: „Hvis det oprindeligt planlagte reglement [for 2021] bliver endnu mere udvandet, får vi aldrig mulighed for at lukke hullet.“
Claire Williams (Williams), Frédéric Vasseur (Alfa Romeo), Cyril Abiteboul (Renault), Laurent Mekies (Ferrari), Zak Brown (McLaren)
Copyright BMF1
FIA og Liberty hævder, at F1-feltet kun kan rykke tættere sammen, hvis man lægger et loft på budgettet og får et meget restriktivt reglement. Budgetloftet skulle ligge på 175 millioner dollars, og det mener de mindre teams er alt for højt.
Det mener de store teams selvfølgelig ikke: Mercedes-teamchefen Toto Wolff siger: „Man må ikke lade sig snyde af tallet 175 millioner. Der er ikke noget inflationstillæg. Om tre år er 175 millioner kun 160 millioner værd.“
Et andet punkt i udkastet til de nye regler er, at Formel 1-bilen bliver opdelt i 50 såkaldte ”legalitetsbokse”, og at det er kun i disse områder, hvor teknikerne og ingeniørerne har frit spil. Det kan teknikerne selvfølgelig ikke leve med, for som teamchefen for Red Bull Christian Horner siger: „Så bliver det GP1 - det kommer ikke til at have noget med Formel 1 at gøre.“
Kritikkerne af de nye regler advarer for konsekvenserne ved at pille ved Formel 1’s DNA: Det er ikke sikkert, at det bliver lettere at overhale, og at feltet rykker tættere sammen. Toto Wolff mener: „Teknikken [hos de forskellige teams] kommer altid tættest på hinanden, når reglerne forbliver stabile i så lang tid som muligt,“ og peger på Honda som et eksempel på, at det er muligt at lukke hullet op til de store teams.
Men der må man lige huske på, at Honda er en meget stor koncern, der både har pengene og knowhowet. Der skydes på, at Honda bruger op mod 1,9 milliarder kroner om året på at lukke hullet op til Ferrari, Mercedes og Renault.
De private teams som Haas, Alfa Romeo, Racing Point eller Williams vil aldrig have penge nok til at kunne forbedre sig ret meget i forhold til topteamsene. Det bliver heller aldrig til en tur på podiet.
Og på den baggrund kan man måske godt forstå, at frustrationen er ved at brede sig. Ejerne af Haas-teamet og Alfa Romeo begynder at spørge, om det overhovedet giver mening at være med. Hvorfor investere så mange penge i en sport, hvor man alligevel kommer til at køre bagefter, aldrig har mulighed for at vinde noget, og bosserne for sporten favoriserer de store teams?
Desuden har teams som Williams økonomiske problemer. Selv Renault kunne gå hen og få problemer med pengepungen i 2021.
Der er heller ingen nye teams på vej, såfremt et eller flere af de eksisterende teams skulle trække sig eller dreje nøglen om. Selv om et nyt spansk team, Team Campos, meldte sin ankomst i Formel 1 sidste uge, måtte de småsure Formel 1-bosser den 3.10.2019 udsende en pressemeddelelse, hvor man tydeligt pointerede, at der ikke havde været nogen seriøse samtaler med nye teams – heller ikke Team Campos...
Et af de store problemer er også, at alle teams har forskellige interesser og strategiske alliancer: Oprindeligt stod det 5:5 i afstemningen om det nye reglement. Renault, McLaren, Williams, Toro Rosso og Alfa Romeo var for de nye regler. Mercedes, Ferrari og Red Bull var imod. Racing Point-ejeren Lawrence Stroll følger blindt det, som Mercedes siger. Også selv om det ikke er i hans teams interesse...
Günther Steiner og Toto Wolff til pressemøde
Copyright Bil Magasinet BMF1
Haas bliver nødt til at stemme sådan, som Ferrari kræver det, for Haas og Ferrari har som bekendt et meget tæt samarbejde. Toro Rosso kan heller ikke bestemme selv, for politikken for de to Red Bull-teams besluttes i Salzburg.
Alfa Romeo står et sted i midten: Egentlig er man for de nye restriktioner, men man ved ikke rigtigt, hvad man skal mene om udvandingen af reglementet.
Under en præsentation i Sochi forklarede kørerne deres ønsker over for Chase Carey: Bedre dæk, mindre følsom aerodynamik, et mere jævnbyrdigt Formel 1-felt. Ross Brawn prøvede på at berolige kørerne om, at Formel 1 ville blive langsommere i 2021: „Det er ikke seks sekunder, det er tre sekunder.“
Nu har et par af topteamsene så sendt er modforslag til det nye reglement, så teknikerne får større frihed. „Vi kan sagtens have større friheder i forbindelse med næsen, vingerne, sidekasserne, bilens aerodynamiske bund og diffusoren og alligevel aflede turbulenserne bag bilen opefter som planlagt“, siger Christian Horner.
Italiens Grand Prix 2018. Christian Horner alene på pitvæggen under de frie træninger
Copyright Red Bull Contentpool
Ross Brawn er generelt ikke modstander af den idé: „Hvis der er nogen, der har nogen gode idéer, så kan vi altid tale om dem.“
Men det bliver aldrig til noget, siger Vasseur: „Når der er én, der rækker hånden i vejret og siger ja, så er der altid mindst én, der er principielt imod, fordi det eventuelt kunne gå imod hans interesser.“
Og så spiller tiden også en afgørende rolle. Det sidste store strategimøde for de forskellige teams foregår efter Japans grand prix. To uger derefter skal det nye reglement være på plads. Og så bliver det for alvor spændende: Hvem skriver under?