Officielt: Renault bliver i Formel 1

Så er det slået fast med syvtommersøm: Renault bliver i Formel 1 - også i årene frem over. Det blev oplyst på en pressekonference her til formiddag.

Australiens Grand Prix 2019 . Copyright Renault F1

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 29/5 2020 klokken 11:05

Efter udtalelser fra den franske økonomiminister om at den franske stolthed, bilfabrikken Renault, er i fare for at lukke som følge af Covid-19-pandemien, skulle der ikke meget fantasi til at forestille sig, at det samme ville ske med fabrikkens team i Formel 1.

Begge dele er nu dementeret officielt i en pressekonference, som BMF1 deltog i.

Her oplyste Renault Groups bestyrelsesformand Jean-Dominique Senard, at fabrikken er opsat på at se fremad og ikke tilbage og at bilproducenten fortsat vil satse på research og udvikling. Omvendt kan fabrikken ikke sidde med hænderne i skødet og vente, mens de betragter et marked, som nærmest er kolapset.

Derfor vil Renault Group skære i deres budgetter med 20% frem til 2022 sammenlignet med 2019-budgettet, og frem over vil der blive satset på effektivtet frem for volumen. Af samme årsag vil bilproduktionen blive sænket fra 5 millioner enheder til 3,3 millioner, ligesom der fortsat vil blive satset på intens udvikling af el-biler.

F1 Vintertest 1. Esteban Ocon tester første dag for RenaultF1 Vintertest 1. Esteban Ocon tester første dag for Renault
Copyright Renault F1


For denne sides læsere er det store spørgsmål, hvad budgetnedskæringerne vil betyde for Renaults Formel 1-team.

Renault F1s CEO og teamchef, Cyril Abiteboul, har hele tiden konsekvent afvist enhver tanke om lukning eller salg af teamet.

“Det kan jeg dementere. Men jeg kan ikke garantere, at rygterne forsvinder. De bliver ved med at svirre hele tiden og har gjort det lige fra starten…,” udtalte han forleden dag.

Og Abiteboul fik ret. Den gode nyhed er nemlig, at nedskæringerne ikke får betydning for de sort-gule biler på grinden.

”Vi har sagt det offentligt, og vi bekræfter, at vi fortsat er forpligtet til at blive i Formel 1,” sagde Renaults fungerende CEO, Clotilde Delbos, som derefter begrundede beslutningen.

"Annonceringen af nye regler (fra 2022, red.) om et lavere budgetloft er meget gode nyheder for os, fordi vi bliver nødt til at investere mindre i denne del (F1, red.) end nogle af vores konkurrenter, der bruger rigtig mange penge," understregede Delbos.

Ændringen af budgetloftet efter 2021, der formelt blev bekræftet af FIA denne uge, har gjort det muligt for alle teamejere og investorer at få en meget klarere idé om, hvad de sandsynligvis kan eller vil bruge i de kommende år.

Budgetloftet for 2021 blev for nyligt bekræftet sænket til 145 mio. USD, men fra 2023 vil det sænkes yderligere til 135 mio. USD.

Abiteboul er helt på linje med sin ledelse i Renault Group og sammenfattede, hvordan Renault F1s ansatte - og i tvivlsomt også hos F1-fans verden over - har det i denne højst mærkværdige tid.

"Når det handler om racing, så er det også følelser, og Renault står for følelser. Så alt det betyder meget. Og det er derfor, vi har været med i dette årti, og vi agter at gøre det meget længe."

OM SKRIBENTEN

Peter fra BMF1 Peter har været en del af BMF1 næsten siden starten og er især kendt for sin faste serie af Kevin-interviews.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Medier: Toto Wolff træder tilbage Williams på vej til at blive solgt »