Qatars GP: Sprintløbet - Piastri vinder

McLaren dominerede eftermiddagens sprintløb, der blev vundet af Oscar Piastri. Han fik dog sejren foræret af Lando Norris i det allersidste sving. Norris havde ellers havde ført samtlige omgange.

Oscar Piastri fejrer sin andenplads. Qatars GP . Copyright McLaren Media

Af: Nicolai Ascanius (nj@bmf1.dk) d. 30/11 2024 klokken 16:11

McLaren havde på forhånd forudset at Lusail-banen i Qatar ville passe godt til deres racer, og de havde ret. Norris lavede for en gangs skyld en start uden fejl, og Piastri formåede at overhale George Russell i det første sving, og så havde McLaren en 1-2 sejr der bare skulle køres hjem.

DRS var en afgørende faktor i et tæt løb. I helt top-10 var der skiftevis DRS ned gennem feltet, hvilket gjorde overhalinger svære.

McLaren bad Lando Norris om at ikke at køre fra Piastri på andenpladsen sådan at Piastri beholdt DRS og dermed kunne forsvare sig mod George Russel som meget gerne ville have sin Mercedes-racer op på andenpladsen.

Det lykkedes ikke, og Russell må tage til takke med tredjepladsen.

Tak for sidst, i sidste sving

Da Norris stadig var med i duellen om kørernes mesterskab, måtte Piastri afgive nogle placeringer til Norris, for at støtte teamet. I dag fik Norris så muligheden for at betale Piastri tilbage. På den sidste omgang, i det sidste sving, lod Norris sig falde tilbage og ind mellem Piastri og Russell, sådan at Piastri vandt løbet.

Red Bull pre-season 2024 test. Sergio Perez i garagenRed Bull pre-season 2024 test. Sergio Perez i garagen
Copyright Red Bull Contentpool


Ikke Red Bulls dag

Red Bull kom næsten tomhændede hjem fra sprintløbet. Verstappen blev P8 selvom han startede på sjettepladsen. Allerede på første omgang kæmpede hollænderen med vejgrebet på sin Red Bull racer, og klagede over ekstrem overstyring.

I den bagerste del af feltet, skulle Perez foretage en pit-lane start sammen med Franco Colapinto. Da løbet blev givet frit, holdt Perez tilsyneladende slet ikke øje med det grønne lys og glemte helt at køre ud. Det blev kontant udnyttet af Colapinto i Williams-raceren bagved, som overhalede inde i pitlane-sporet. Ikke alt for skarpt af den mexikanske kører, som ellers ikke kan tåle at begå flere fejl, hvis han fortsat skal kalde sig Red Bull kører.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.

Vis tider
P. Kører Team Dæk Tid Omg Point
1. Oscar Piastri McLaren Formula 1 Team
P
0T27:03.010 19 8
2. Lando Norris McLaren Formula 1 Team
P
+ 0:00.136 19 7
3. George Russell Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
+ 0:00.410 19 6
4. Carlos Sainz Jr. Scuderia Ferrari
P
+ 0:01.326 19 5
5. Charles Leclerc Scuderia Ferrari
P
+ 0:05.073 19 4
6. Lewis Hamilton Mercedes-AMG Petronas F1 Team
P
+ 0:05.650 19 3
7. Nico Hülkenberg Moneygram Haas F1 Team
P
+ 0:08.508 19 2
8. Max Verstappen Oracle Red Bull Racing
P
+ 0:10.368 19 1
9. Pierre Gasly BWT Alpine F1 Team
P
+ 0:14.513 19 0
10. Kevin Magnussen Moneygram Haas F1 Team
P
+ 0:15.485 19 0
11. Fernando Alonso Aston Martin Aramco F1 Team
P
+ 0:19.204 19 0
12. Valtteri Bottas Stake F1 Team Kick Sauber
P
+ 0:23.351 19 0
13. Lance Stroll Aston Martin Aramco F1 Team
P
+ 0:24.421 19 0
14. Esteban Ocon BWT Alpine F1 Team
P
+ 0:30.379 19 0
15. Alexander Albon Williams Racing
P
+ 0:33.062 19 0
16. Liam Lawson Visa Cash App RB
P
+ 0:34.356 19 0
17. Yuki Tsunoda Visa Cash App RB
P
+ 0:35.102 19 0
18. Franco Colapinto Williams Racing
P
+ 0:35.639 19 0
19. Guanyu Zhou Stake F1 Team Kick Sauber
P
+ 1:11.436 19 0
20. Sergio Perez Oracle Red Bull Racing
P
+ 1:14.371 19 0
Vis tider
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Nicolai fra BMF1 Nicolai grundlagde Bil Magasinets Formel 1 side sammen med Allan og har en række Formel 1 web-projekter bag sig. Udover al teknikken, har Nicolai skrevet om Formel 1 siden 1997.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Køber Qatar snart Audi? Straf til Verstappen: Frataget pole position »