McLaren havde på forhånd forudset at Lusail-banen i Qatar ville passe godt til deres racer, og de havde ret. Norris lavede for en gangs skyld en start uden fejl, og Piastri formåede at overhale George Russell i det første sving, og så havde McLaren en 1-2 sejr der bare skulle køres hjem.
DRS var en afgørende faktor i et tæt løb. I helt top-10 var der skiftevis DRS ned gennem feltet, hvilket gjorde overhalinger svære.
McLaren bad Lando Norris om at ikke at køre fra Piastri på andenpladsen sådan at Piastri beholdt DRS og dermed kunne forsvare sig mod George Russel som meget gerne ville have sin Mercedes-racer op på andenpladsen.
Det lykkedes ikke, og Russell må tage til takke med tredjepladsen.
Tak for sidst, i sidste sving
Da Norris stadig var med i duellen om kørernes mesterskab, måtte Piastri afgive nogle placeringer til Norris, for at støtte teamet. I dag fik Norris så muligheden for at betale Piastri tilbage. På den sidste omgang, i det sidste sving, lod Norris sig falde tilbage og ind mellem Piastri og Russell, sådan at Piastri vandt løbet.
Red Bull pre-season 2024 test. Sergio Perez i garagen
Copyright Red Bull Contentpool
Ikke Red Bulls dag
Red Bull kom næsten tomhændede hjem fra sprintløbet. Verstappen blev P8 selvom han startede på sjettepladsen. Allerede på første omgang kæmpede hollænderen med vejgrebet på sin Red Bull racer, og klagede over ekstrem overstyring.
I den bagerste del af feltet, skulle Perez foretage en pit-lane start sammen med Franco Colapinto. Da løbet blev givet frit, holdt Perez tilsyneladende slet ikke øje med det grønne lys og glemte helt at køre ud. Det blev kontant udnyttet af Colapinto i Williams-raceren bagved, som overhalede inde i pitlane-sporet. Ikke alt for skarpt af den mexikanske kører, som ellers ikke kan tåle at begå flere fejl, hvis han fortsat skal kalde sig Red Bull kører.
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk
Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)