Da Covid-19 viste sig at spænde ben for afviklingen af sæsonens Formel 1-løb, allierede F1 sig med spiludvikleren Codemasters for i det mindste at give fans verden over en smule lugt af fugl midt i al elendigheden.
Resultatet blev forskellige F1 online-events, herunder Virtual Grand Prix, Pro Exhibition-løb og Challenge-løb, hvor man kunne se sine favoritkørere kæmpe mod hinanden eller danne team med andre sportsstjerner.
I alt deltog 11 kørere fra den nuværende F1-grid sammen med andre kendisser, herunder en Ryder Cup-vinder, professionelle fodboldspillere og musikere, i løbene, hvor de dystede mod hinanden i 8 virtuelle løb afviklet på tværs af TV og digitale platforme.
F1 Mobile Racing fra CodeMasters. Opstartsbillede. Nyt spil til iOS and Android
Copyright Codemasters
Ifølge arrangørerne har løbene været en pæn succes. Således nåede grandprixerne 21,8 sidevisninger alene på digitale platforme, hvilket indbefatter den officielle Formula 1 YouTube, Twitch og Facebook-kanaler såvel som kinesiske Weibo og Huya.
TV-kanalernes egne beregninger estimerer, at hvert løb har akkumuleret yderligere 5 millioner seere fra mere end 100 lande.
F1 oplyser, at organisationen, ud over selve Formel 1-løbene, har samlet yderligere 695 millioner visninger på tværs af forskellige platforme og mere end 85 millioner visninger af forskellige videoklip fra de virtuelle grandprixer.