Daniel Ricciardo og Esteban Ocons bil til 2020, Renault R.S.20, så for alvor dagens lys på Circuit de Barcelona-Catalunya i går. Renault lancerede ganske vist et par billeder af bilen I Paris den 12. februar, men vi matte altså vente helt til den 19. februar for at se bilen i sin helhed.
Renault R.S.20 præsenteret. Esteban Ocon ud på første testdag
Copyright Renault F1
Umiddelbart virker bilens design en del anderledes end forgængerens. Først og fremmest er meget smallere end før, og åbenbart forøger flere teams (McLaren, Racing Point etc.) at kopiere Mercedes’ smalle næse denne sæson.
Og så er der farven: Renault vender tilbage til den sorte grundfarve med et par gule stænk. Hvorvidt Renault rent faktisk holder fast i den sorte farve resten af sæsonen, er i skrivende stund ikke helt sikkert.
Men på banen var Ocon i det mindste begejstret for bilen: "Bilen giver et godt førstegangsindtryk. Den reagerer forudsigelig, og det er et godt udgangspunkt. Af og til sætter man sig ned i bilen og genkender så et problem, som man burde have løst over vinteren, men sådanne problemer har vi ikke. Bilen føles meget god", mener Ocon.
Esteban Ocon hos Renault
Copyright Renault
På trods af de rosende ord og relativt gode tider var den første testdag ikke helt uproblematisk for Renault. Efter førstedagen i Barcelone var Daniel Ricciardo (plads 7/+0,897) en smule hurtigere end Esteban Ocon (plads 8./+1,028).
Men Ricciardo kunne først køre sit testprogram lidt senere om eftermiddagen, da der opstod et problem med drivakslen – på trods af Renaults udmelding på Twitter om, at skiftet mellem Ocon og Ricciardo havde taget længere tid end planlagt.